Vitana se nakonec prodávat nebude. Norové značce věří

Produkty Vitana, ilustrační foto

Produkty Vitana, ilustrační foto Zdroj: Wikimedia Commons

Tradiční výrobce sušených pokrmů Vitana, o jehož prodeji se v posledních měsících spekulovalo, nakonec majitele nezmění. Norská skupina Orkla se rozhodla, že značku nechce prodávat pod cenou. Navíc věří, že se letos trh zvedne.

Češi ztrácejí zájem o potraviny z pytlíku a raději se vaří z čerstvého. Trh sušených potravin tak v Česku klesá už několik let, a to zhruba o pět procent. Majitelé českého výrobce Vitana však rozhodli, že nechtějí značku prodat. Norská skupina Orkla se rozhodla firmu držet i nadále.

Přitom ještě na začátku letošního roku Norové hledali případné zájemce, jak píše deník Dnes. Nakonec ale od záměru ustoupili. Podle jedné z tuzemských finančních skupin byly důvodem loňské hospodářské výsledky Vitany, které by při prodeji negarantovaly požadovanou prodejní cenu. Odhadovaná cena se prý pohybovala od 800 milionů do jedné miliardy korun.

Mezi zájemci o tradiční značku byly prý například společnosti Unilever (prostřednictvím značky Knorr) či chorvatská Podravka. Kromě Vitany měly majitele změnit také další značky skupiny Orkla, například polská Delecta, rakouský Felix, případně ruské výrobky ze skupiny OBR.

Do budoucna si majitelé Vitany slibují růst. Aktivity značek v Rakousku a v České republice prý ukazují zlepšující se výkony a Orkla si je tedy rozhodla ponechat.

Vitana
Založena jako s.r.o. Graf v roce 1919 v Praze, byla to výrobna sladových výtažků. V roce 1921 začala vyrábět polévkové kostky v pobočce v Chrudimi. V roce 1925 zakoupila firma budova v cukrovaru v Byšicích a po rekonstrukci tam přesunula veškerou výrobu. Na koci 50. let po připojení kralupského závodu na výrobu polévkového koření a kostek vznikl národní podnik Vitana v Byšicích.
Čtvrtletní zpráva Vitany tvrdí, že za první tři měsíce letošního roku firma dosáhla zlepšeného objemu prodejů na pomalu rostoucím trhu. Přesná čísla však nejsou známá. Údajný propad tržeb z roku 2013 ovšem také nelze dohledat. Poslední výroční zpráva z roku 2012 hovoří o tržbách ve výši dvou milionů korun. Čistý zisk se firmě měl snížit na polovinu. Slabým místem jsou prodeje v Česku. Vývoz meziročně mírně roste, ale domácí tržby klesly v roce 2012 asi o sedm procent. Firma zaměstnává ve třech výrobních závodech v Česku zhruba osm set lidí.