Automobilový svět roku 2016? Nedivme se ničemu

"Dieselgate" nepovažují v Americe za technický problém, nýbrž jako etický prohřešek.

"Dieselgate" nepovažují v Americe za technický problém, nýbrž jako etický prohřešek. Zdroj: Repro Strategie

Svět aut dostal loni smyk. Německý Volkswagen přišel o slogan Das Auto, do servisů v USA zamířilo při 900 svolávacích akcích 51 milionů aut a technologičtí obři Apple a Google vyrazili dech výrobcům z automobilové branže. Co nás čeká letos?

Jestli si můžeme vzít z loňského roku nějaké poučení, tak především to, že ve světě aut je možné opravdu všechno. Lze se v něm nadít čehokoli. Na počátku loňského roku mohl jen těžko někdo očekávat, že na podzim vybuchne bomba jménem Volkswagen.

Aféra Dieselgate zcela rozvrátila ustálené pořádky. Německý koncern dodnes jen těžko lapá po dechu. Nejenže přišel o prvenství v prodejích; loni v prvních šesti měsících válcoval Toyotu, ale po odhalení podvodů s emisními testy jen s obtížemi bojuje o získání ztracené kredibility.

Lze namítnout, že auta, motory a podvozky jsou stále skvělé, VW „podváděl“ jen s čísly. Činil tak pod tlakem, zatlačený do kouta tvrdými regulacemi. Ale takhle to nevidí všichni. Hlavně ne představitelé americké vládní Agentury pro ochranu životního prostředí (EPA). Ti budou chtít po Volkswagenu hodně tučné odškodnění.

A nejen oni. Na koncern už bylo podáno ve Spojených státech téměř pět set žalob soukromých osob a přidala se i americká vláda s civilní žalobou. Rok 2016 bude pro automobilku kritický.

Das Auto dojelo

Volkswagen přišel ze dne na den nejen o svoji pověst, pošpinil celý německý průmysl, ztrácel v prodejích a tím i finančně, ale pozbyl dokonce i slogan Das Auto, na který byl tak pyšný.

Ve chvíli, kdy skandál propukl, navrhovaly skupiny ochránců životního prostředí uštěpačně nahradit ho slovem Das Problem. Jejich tlak a zloba pobouřených zákazníků byly tak silné, že během několika týdnů koncern hrdý slogan opravdu pohřbil.

Přitom pro Volkswagen znamenal mnoho, vlastně všechno. Zněl podobně silně po celém světě jako například Coca-Cola. Už desítky let si nikdo neobjednává „tu hnědou limonádu“, ale řekne „coke“ a všichni vědí, oč jde. O totéž usiloval Volkswagen a podařilo se mu to. Das Auto se stalo synonymem pro vozy VW, pilířem marketingové komunikace. Původní slogan, který Volkswagen užíval od roku 2003, nezněl také špatně, ale nebyl tak výrazný – Aus Liebe zum Automobil (Z lásky k automobilu). Das Auto se objevilo v září roku 2007.

Volkswagen zaručeně bez nepoctivého motoruVolkswagen zaručeně bez nepoctivého motoru | archiv

Nyní své vozy Volkswagen propaguje pod „sloganem“ Volkswagen. Vypadá to jako hodně nouzové řešení. Kdo ví, zda s tímhle polopatismem vydrží celý letošní rok.

Němci v defenzivě

Stejně nepřesvědčivě působí i vedení koncernu, které se snaží skandál sprovodit ze světa. Neobratné počínání nového šéfa koncernu Matthiase Müllera na počátku roku 2016 při jeho první návštěvě ve Spojených státech překvapilo snad nejvíce.

Zkušený matador, který dříve vedl veleúspěšnou značku Porsche, působil na autosalonu v Detroitu a potom při následných jednáních s americkými úřady ve Washingtonu zakřiknutě, v těžké defenzivě.

Počínání jeho a stejně tak i ostatních členů vedení koncernu bylo přínosné snad jen v jednom – ukázalo ostatním automobilovým výrobcům, jak by se v podobné situaci rozhodně chovat neměli. Müller pojal vše jako pouze technický problém, tento aspekt všude vyzdvihoval. Jenže v Americe to chápou hlavně jako prohřešek etický.

„Podváděli, tak o čem pořád debatujete? Už s nimi zatočte!“ píšou Američané v internetových diskusích. Hovoří tak i politici a lidé z automobilové branže. Rozzlobení jsou všichni. Čekají řešení, ne že se VW pokusí celý problém „vysedět“.

Český autošvindl

Klamání spotřebitelů v menším se loni dělo i u nás. A je zřejmé, že to bude pokračovat i v roce letošním. Oč jde? Loni se podle statistik Svazu dovozců automobilů (SDA) zvýšil odbyt nových osobních automobilů v Česku na 230 tisíc, rok předtím to bylo 192 tisíc. Jenže ta čísla nesedí! Nelze si za nimi představovat, že tolik vozů se v tuzemsku prodalo. Po „přeregistraci“ zmizelo za hranicemi zhruba 30 tisíc vozů (zatím číslo není ještě přesné). Což bylo zase o něco více než v roce 2014.

Proč se tak dělo? Čeští importéři si tímto způsobem vylepšovali statistiky. Využívali toho, že u nás byly vozy hlavně zásluhou kurzu koruny výrazně levnější než za hranicemi. Vše probíhalo tak, že český dealer (povětšinou na popud českého importéra aut) zaregistroval na sebe nové vozy a po krátké době je prodal kupci za hranice.

Skandál Volkswagenu rozvířil debatu o budoucnosti dieselových motorů. Ti nejradikálnější říkají, že končí.Skandál Volkswagenu rozvířil debatu o budoucnosti dieselových motorů. Ti nejradikálnější říkají, že končí. | Repro Strategie

Protože statistiky Svazu dovozců automobilů zachycovaly pouze registrace, a nikoli přeregistrace, importéři neváhali a hbitě toho využívali ve svých reklamních kampaních.

„Jsem importér č. 1 (2, 3, 4 atd.).“ „Patříme mezi deset nejoblíbenějších automobilových značek v Česku!“ Možností, jak prodat „pokroucená“ čísla, bylo nespočet. A dovozci je náležitě využívali.

Možná by se tato praktika letos mohla přece jen utlumit. Představitelé sesterských společností si stále častěji stěžovali v evropských centrálách značek. A ty by mohly zasáhnout.

Solidní růst

„Rok 2016 bude v Evropě dobrý, ale ne tak jako rok minulý,“ řekl na nedávném autosalonu v Detroitu Dieter Zetsche, šéf německého Daimleru. Podobně hovořil i nejvyšší představitel automobilky Volvo Hakan Samuelsson. Podle něho se Evropa vzpamatovala z krize eura a řecké krize: „Chuť utrácet se vrátila. Zpátky ve hře jsou i jihoevropské země jako Španělsko a Portugalsko.“

Šéf evropského zastoupení Fordu Jim Farley odhaduje, že letos bude „pokračovat pozvolný nárůst“ v celé Evropě. Výsledky jižních zemí budou kompenzovat snížené tempo v jiných regionech. „V jižní Evropě vidíme poprvé po dlouhé době solidní růst,“ řekl.

Právě toto oživení bude podle poradenské společnosti IHS Automotive hlavním činitelem, který způsobí, že v roce 2016 bude trh na starém kontinentu stoupat o více než tři procenta na 14,46 milionu aut.

V roce 2015 registrace nových osobních aut na trzích EU a EFTA vzrostly celkově o 9,2 procenta na 14,2 milionu podle ACEA. To bylo nejvíce za posledních šest let. Prodeje se tak vrátily na předkrizovou úroveň.

Auto místo telefonu

Nejen v prémiových autech už dnes přibývá nových funkcí různých systémů a aplikací. O koupi nového osobního auta tak bude v roce 2016 rozhodovat stále více to, jak se z něj cestující budou moci propojovat, dorozumívat s ostatními, jak bude pomáhat vyhodnocovat údaje. Konektivita je králem a toto přesvědčení se rychle rozšiřuje i do vozů pro masový trh.

Google vyráží na cesty - ovšem bez řidiče.Google vyráží na cesty - ovšem bez řidiče. | Repro StrategieGoogle vyráží na cesty - ovšem bez řidiče.

Třeba Škoda nabízí pro svoje nové vozy funkci SmartGate – systém s příslušnými aplikacemi umožňuje propojit mobilní přístroje s vozem. Lze tak získat informace o spotřebě paliva, dynamice jízdy, servisních pokynech a mnohém dalším.
„Blíží se čas, kdy v debatách o tom, kdo má rychlejší auto, nebudeme mluvit o kilometrech za hodinu, ale o rychlosti přenosu dat a výpočetním výkonu,“ řekl BBC Jeff Owens, technologický ředitel výrobce automobilových součástek Delphi.

Vývoj jde kupředu rychle. Koho by například ještě nedávno napadlo, že bude z automobilu možné zkontrolovat na dálku obsah ledničky nebo zjistit, kdo zvoní u domovních dveří? Či ovládat některé funkce vozu jen pomocí gest. To nabídly koncepční vozy Volkswagenu, mikrobus Budd-e s elektrickým pohonem a elektromobil e-Golf Touch na veletrhu CES v Las Vegas.

Konec dieselů?

Emisní skandál Volkswagenu rozvířil debatu o budoucnosti dieselových motorů. Ti nejradikálnější říkají, že končí. Automobilky to však zatím odmítají. Přesto už roky investují ohromné částky do jiných pohonů a letos v tom budou pokračovat.

Toyota vsadila na vodíkový model Mirai (tohle slovo je japonským výrazem pro budoucnost). O pohon se stará elektromotor, který však nečerpá energii z konvenčních akumulátorů, ale z vodíkového palivového článku. Další nedají dopustit na stlačený zemní plyn (CNG), například mladoboleslavská Škoda, jiní sázejí na zkapalněný zemní plyn (LNG). Audi vyvinulo nové ekologické palivo e-diesel složené jen z vody a vzduchu.

Nejhlasitější debaty se ale vedou o elektromobilech. Pokud se podaří odstranit jejich největší slabiny – vysokou pořizovací cenu, životnost baterií, dojezdy elektromobilů na jedno nabití baterií (nyní zvládnou v průměru 160 kilometrů) a nedostatečný počet dobíjecích stanic –, mohly by ze souboje nakonec vyjít vítězně. Letos to ale rozhodně ještě nebude.

Loni se v Číně prodalo více než 220 tisíc elektromobilů a plug-in hybridů, v USA 180 tisíc a odhad pro celý svět zní 600 tisíc podobných ekovozů.

600 tisíc elektromobilů se odhadem prodalo v roce 2015 na celém světě. Z toho 220 tisíc v Číně.600 tisíc elektromobilů se odhadem prodalo v roce 2015 na celém světě. Z toho 220 tisíc v Číně. | Repro Strategie

Trhák sezony

Masový trh čeká letos exploze zvaná crossovery a SUV. Ona už tedy sháňka po těchto vozech, v nichž se sedí výše oproti běžným hatchbackům a jež často nabízejí pohon všech čtyř kol, trvá delší dobu, ale teď se zapojily opravdu všechny automobilky. A jako o překot nabízejí nové modely.

Zájem o tyto vozy podpořila (hlavně v USA) nižší cena paliv. Na tu naopak v poslední době trochu doplatily úsporné hybridní automobily a elektromobily. Ukázaly to i poslední evropské prodejní výsledky. K růstu Fordu přispěly vedle sedanu Mondeo hlavně vozy SUV Kuga a EcoSport, u Fiatu to zase byly crossovery Jeep Renegade a Fiat 500X. Dařilo se však i malým crossoverům od dalších značek – Peugeotu 2008, Renaultu Captur, Opelu Mokka či Nissanu Juke.

S módní kartou letos hodlá hrát více i Mazda. Během dvou tří let by měly její crossovery tvořit padesát procent prodejů na některých trzích, například ve Spojených státech. Škoda představí koncept velkého sportovně-užitkového vozu na jaře v Ženevě.

Bez řidiče, prosím

Ani letos se samozřejmě nepřestane hodně hovořit o samořiditelných vozech, o autech, která nepotřebují volant. Mnohé automobilky už je testují v běžném provozu, nejdále jsou v tomto směru Daimler a Volvo. A nezapomeňme na Google. Ten s tím začal nejdříve a právě on by mohl tradičním automobilkám společně s dalším gigantem Apple zatopit nejvíce.

Svědčila o tom i slova šéfa Daimleru Dietera Zetsche po návštěvě Silicon Valley. Potkal se tam s představiteli zhruba sedmdesáti místních firem. Když se ho deník Welt am Sonntag ptal, co si myslí o počínání zmiňovaných dvou společností, odpověděl: „Tyhle společnosti mohou udělat a znají mnohem více, než jsme se dosud domnívali.“

Google už delší dobu testuje vlastní prototypy a panují domněnky, že stejně činí i Apple. Společnost to nikdy nepotvrdila, ale fakt, že už několik měsíců přetahuje největší odborníky z úspěšné Tesly miliardáře Elona Muska, to jen potvrzuje. Jejich novinka se prý provalí už letos.