Být infantilní se (nakonec) vyplatí

Esquire

Esquire

Buďte tvrdohlaví, držte se své metody a prorazíte (stejně jako Crispin), i když vás to možná bude stát pár milionů (tedy Murdocha).

Poslední oběť internetu: Tesco

Co si může řetězec supermarketů přát víc, než aby padaly ceny? Jednoduchá odpověď: aby to byly ceny na jeho pokladnách, a ne cena jeho akcií. To se stalo britskému Tesku, jehož tržní hodnota v lednu poklesla za jediný den o 16 procent. Firma totiž řekla, že její tržby budou letos – poprvé po třiceti letech – nižší než v roce předcházejícím. Posledních dvacet let se britskému řetězci dařilo, protože „lidi chtějí mít všechno zboží před sebou na jednom místě“ a kombinace domácích potřeb a potravin jim to pěkně splňovala a vynahrazovala nedostatek komfortu (dobře známý každému, kdo si kdy do Teska zašel koupit rohlík). Dneska je to slabší, protože sady nožů a sušáky na prádlo jdou na odbyt především po internetu – a pro jídlo si Angličané zjevně raději chodí jinam.

Dvaatřicet hodin a šest minut

Trocha absurdních čísel z Ameriky: Kdo z expertů předpovídal, že se Applu bude po odlogování Steva Jobse dařit méně, může si nejspíš hledat nové místo. Firma měla totiž za poslední tři měsíce loňského roku tržby 13,1 miliardy čistého příjmu. To je v nominálních cenách druhá nejvyšší taková suma v historii byznysu (lepší byl jen Exxon se 14,8 miliardy, 3. kvartál 2008). Zároveň historicky nejvyšší byly ceny půlminutových reklamních spotů při Super Bowlu: 3,5 milionu dolarů je o 18 procent vyšší sazba než loni. Takže Apple by si mohl jen za svůj poslední loňský kvartál koupit 32 hodin a šest minut tohoto reklamního kaviáru. Patřilo by to jak Applu, tak Super Bowlu, míní Scanner.

Ztracený syn Crispin se vrací

S módní americkou reklamkou Crispin Porter & Bogusky to nevypadalo dobře: před pěti šesti lety sbírala na Clio Awards jedno ocenění za druhým, ale loni přišla o dva největší klienty, Volkswagen a Burger King. Oba klienti začali podezřele rychle ztrácet tržní podíl; že prý se Crispin moc soustředí na mladé muže, což vedlo ke spoustě infantilních sexuálních narážek. Letos však reklamka chytila nového megaklienta, výrobce potravin Kraft. V čem je trik? Crispin zaměřil reklamu na děti, takže nevadí, že je infantilní.

Clinton a Esquire

Americký exprezident vystoupil v reklamě na nový marketingový fígl řečeného časopisu. (Na obalu časopisu je QR kód, po jehož naskenování si čtenáři mohou Billa prohlédnout na videu. Říká, že Esquire je parádní.) Clinton tak obstaral první díl kampaně časopisu „79 věcí, na nichž se shodneme všichni“; on sám je první z těch věcí. Uvážíme-li, že coby prezident názorově rozděloval Američany více než kterýkoli jeho předchůdce, je to svého druhu větší triumf pro něj než pro Esquire a jeho technologicko-marketingovou strategii.

Murdoch platí

Rupert Murdoch se rozhodl odškodnit některé lidi, jimž novináři jeho News Corp. v Británii odposlouchávali telefony. Není známo, kolik nakonec vysolí, ale 18 lidí ze 37 (kteří News Corp. zažalovali) si rozdělí zhruba milion liber. To znamená zhruba deset čtverečních metrů Murdochova luxusního apartmá, jež si magnát v inkriminované době v New Yorku zakoupil. A pak že se zločin nevyplácí.

Čtěte také: Murdoch chce vydávat nový bulvární nedělník


Zrůda

Takhle asi vážně vypadá konec světa. Americká televize ABC natočila přiblblý pořad, v němž jakési dvouleté batole vyřkne slovo „fudge“ (zhruba karamel). Producenti je „vyblípli“, aby to vypadalo, že říká „fuck“. To hnulo žlučí jistému McKayi Hatchovi (18), který už od 14 let vede mládežnický Klub proti klení. (To není pozůstatek posilvestrovské kocoviny Scanneru, nýbrž fakt.) Že prý nechce, aby dvouleté děti v televizi mluvily sprostě – a ABC má seriózní problém. Fudge you, McKay; nedáš si karamelku?

Diabetici táhnou

Novým Adolfem Hitlerem je – alespoň v očích amerických diabetiků – televizní kuchařka Paula Deenová. Propagovala na obrazovce tučná, nezdravá jídla a zároveň vystupovala v reklamě na lék proti cukrovce. A teď v lednu vyšlo najevo, že sama cukrovkou trpí, ó hrůza! Scanner by pochopil rozhořčení v obráceném gardu – kdyby Deenová z reklamních důvodů tvrdila, že je nemocná, a pak by vyšel najevo opak. Takhle suď Bůh…

Superlogika

Šéfka denního provozu Facebooku Sheryl Sandbergová dosáhla absolutního vrcholu v disciplíně definice kruhem. Řekla, že FB stimuluje evropskou ekonomiku, protože loni měl na starém kontinentu příjmy z reklamy ve výši 32 miliard eur. To je podobné, jako kdyby ExxonMobil tvrdil, že se zasloužil o světové hospodářství, protože on sám hodně vydělal na benzínu. Scanneru nezbývá než pogratulovat.

Autor je publicista