Český Havas se zapojuje do designové sítě

Lenka Gradlová z Havas Design

Lenka Gradlová z Havas Design Zdroj: Repro Strategie (Martin Pinkas)

Paříž, Casablanca, New York, Dubaj a nově také Praha. To jsou jen některá z míst, kde pod hlavičkou Havas Design+ působí síť světových nezávislých designérů. V Česku ji právě spoluzakládá Lenka Gradlová.

Lenka Gradlová, která v minulosti pracovala pro Nestlé, Pilsner Urquell či Philip Morris, rozjíždí byznys, který by neměl mít pouze lokální záběr. Síť, do níž se český Havas zapojuje, sdružuje přes 400 designérů ve 12 zemích. Naše země by se měla stát zároveň jakýmsi trojským koněm pro aktivity Havasu v oblasti korporátní komunikace v dalších státech střední a východní Evropy.

Před více než deseti lety přitom Gradlová chtěla z reklamy odejít úplně, když opustila řady agentury Rust2, kterou společně s Alešem Klempererem a Grahamem Rustem zakládala a kde byla také výkonnou ředitelkou. „Zvažovala jsem, že přejdu na stranu klienta nebo zvolím úplně jinou sféru byznysu,“ přiznává. Po deseti letech v reklamě chtěla tehdy najít zcela nový impulz pro svoji práci.

Knihovnická reklamka

Absolventka oboru knihovnictví a vědecké informace vstoupila do světa reklamy v 90. letech, kdy se sice ještě celá řada věcí dělala doslova „na koleně“, zároveň ale s elánem a touhou předvést vše, co v každém bylo. „Získala jsem tehdy praxi v marketingovém výzkumu, byla jsem kvůli tomu také ve Spojených státech a angličtině jsem se chtěla věnovat i nadále. A reklama byla hodně cool, byl to svět, který mne lákal,“ vysvětluje Gradlová, proč se z vystudované vědkyně Univerzity Karlovy stala přes noc zaměstnankyně reklamní agentury Young & Rubicam.

Po prvních zkušenostech s velkým světem reklamy začaly přicházet nové zkušenosti a kontakty. Již v roce 1996 se podílela na založení agentury Head2 a o tři roky později zmiňované Rust2. „Výhodou bylo, že jsme tehdy nebyli tolik svazováni různými pravidly, jak je tomu často dnes. K zajištění zakázky stačilo několik málo lidí, kteří měli dostatek entuziasmu a nadšení. Na druhé straně je také pravda, že celý marketingový obor byl hodně mladý a řada méně profesionálních kroků se tak trochu odpouštěla,“ popisuje divoká 90. léta.

Lenka Gradlová z Havas DesignLenka Gradlová z Havas Design | Repro Strategie (Martin Pinkas)

Designová alternativa

Co bylo důvodem, proč Gradlová nakonec v reklamě zůstala i v nové dekádě? Obalový design, kterému se věnovala v agenturách Cocoon a LineArt. „Český design má velmi dobrý zvuk i za hranicemi. Domácí designéři patří k tomu nejlepšímu, co může obor nabídnout.

Budeme spolupracovat se všemi talenty, které máme v oblastech od designu, corporate identity až po retail design a samozřejmě packaging. S obaly máme zkušenost z prací pro FMCG klienty,“ přibližuje Gilles Bérouard, ředitel Havas Worldwide Prague, důvody, proč Gradlovou loni oslovil. „Posledních šest let jsem hodně pracovala pro koncern Nestlé. Vedle toho také pro nový cider Pilsner Urquell Kingswood nebo pro značku Stock Plzeň,“ prezentuje zkušenosti z poslední doby Gradlová.

Výkonná ředitelka Havas Design+ chce pro klienty agentury tvořit značku od jejího zrodu až po samotnou komunikaci v oblasti brand buildingu, brand story či brand designu a nabídnout jim tak komplexní servis. „Nechceme se však zaměřovat jen na zákazníky sítě Havasu, rádi bychom oslovili také ostatní,“ poodhaluje další plány Gradlová. „Naší prioritou jsou české společnosti. Pro ty firmy, které se dnes domnívají, že musejí spolupracovat s agenturami v Londýně nebo Paříži, nabízí Havas Design+ Praha opravdovou alternativu.

Představuje to ideální kompromis mezi prvotřídní světovou kvalitou a lokálními cenami,“ vyzdvihuje přínos pro domácí klienty. Podle Bérouarda přináší dobrá korporátní komunikace klientům vysokou přidanou hodnotu a design nejvyšší návratnost investic.

Kromě obalového designu se tak bude Gradlová se svým týmem věnovat dalším marketingovým disciplínám, a to jak v oblasti onlinu, tak packagingu a dalších nástrojů komunikace. Bérouard považuje vznik nového týmu za konkurenční výhodu na domácím trhu a zároveň známku toho, jak chce agentura svým klientům pomáhat ve všech oblastech marketingové komunikace.

V síti

Český Havas Design+ přitom ale také využije kontakty na další členy sítě. Každý z nich má výhodu a zkušenosti v trochu jiné oblasti korporátní komunikace, což nabídne výhodu firmám po celém světě. Koordinátorem veškerých aktivit sítě je pařížský Havas.

Vedle Evropy je síť aktivní také v dalších světadílech. „Pro Afriku máme pobočku v marocké Casablance, v Asii je to díky kancelářím v Šanghaji a Pekingu,“ říká k tomu Paul Groves, kreativní ředitel pařížské části sítě Havas Design+.

Lenka Gradlová (1967)Vystudovala Univerzitu Karlovu, obor knihovnictví a vědecké informace. Poté působila v několika největších domácích reklamních agenturách. Od roku 1996 spoluvlastnila agenturu Head2 a od roku 1999 Rust2. Od roku 2004 působila na pozici client service director v agentuře Cocoon a později jako design division director v LineArt. Ve volném čase se věnuje především rodině.