Cílovka 007: majitelé smartphonů

Ilustrační foto

Ilustrační foto

Smartphony nelze přehlížet. I když se omezíme jen na ty zvlášť sexy hračky s velkým displejem a dotykovým ovládáním, najdeme jich v ČR kolem půl milionu. To máme půl milionu potenciálních uživatelů, vesměs vzdělaných, mladých a často i solventních. To už stojí za trochu námahy, nebo ne?

Aplikace nebo mobilní web? To je komplikovaná otázka. Webové stránky si nikdo nemusí nikam instalovat, vystačíte si (víceméně) s jednou verzí pro všechny telefony a moderní web má natolik pokročilé možnosti, že uživatel ani nemusí poznat, že nepracuje s aplikací, ale s webem.

Jakou zvolit aplikaci

Vydat se cestou aplikace má ovšem nesporné výhody. Jednak bude vaše aplikace viditelná na App Store či Android Market (resp. nově Google Play), což samo o sobě přiláká uživatele. To se webu bez propagace nestane. Aplikace vám také umožní těsnější propojení s telefonem, například s kamerou nebo s jinými aplikacemi, které má uživatel nainstalované (e-mail, Facebook, Twitter, přehrávač médií…). Umožní vám zasílat uživateli notifikace o událostech a tím přilákat jeho pozornost, uživatel si může zvláštní část aplikace umístit na plochu jako „widget“ apod. Přesnou hranici je obtížné vytyčit. Pokud potřebujete funkce, které web neumožňuje, není co řešit. Pokud ne, zvažte, jak je pro vás důležité, že se objevíte v nabídce aplikací ke stažení. Aplikace, která je určená úzkému okruhu zasvěcených (např. účastníkům konference nebo pravidelným zákazníkům), může být asi vytvořena jako mobilní webová stránka. Vyjde to levněji.

Jaké jsou možnosti

Teď, když jste se rozhodli jít cestou nativní aplikace, je nejvyšší čas se zamyslet nad tím, jakou aplikaci chcete vlastně vytvořit. Pravděpodobně uvažujete o aplikaci pro širokou veřejnost, ale nezapomínejte, že smartphone může být užitečný nástroj i pro interní nasazení. Mobilní CRM, náhledy na business inteligence, kontroly, inspekce, marketing research… To všechno jsou oblasti, kde se může smartphone dobře uplatnit (například Národní park Šumava loví pomocí smartphonů a GPS kůrovce a nepoctivé dodavatele). Vás ovšem asi opravdu zajímá spíše směr B2C. Fantazii se tu meze nekladou. Pokud dokážete využít smartphone jako další prodejní kanál nebo máte nápad na zábavnou hru, která tematicky souvisí s vaší činností, jste na dobré cestě. Jak ale z toho oblaku nápadů, který jste na workshopu vygenerovali, vytáhnout ten správný?

Jde o čas

Existuje jedno základní kritérium, které by vaše aplikace měla splňovat, aby měla šanci na úspěch. Nikoho nepřekvapí, že tím kritériem je - mobilita. Má smysl vaši aplikaci použít na cestách? V tramvaji? Na záchodě? Pokud ne, raději to ještě přehodnoťte. Nelze očekávat, že se váš uživatel po pracovním dni složí do křesla, vytáhne svůj telefon a v klidu si vaši aplikaci prohlédne. Naštěstí je toto kritérium velmi otevřené, v podstatě jakékoli informace má cenu sdělovat i mobilní formou. Hlavní ale je neočekávat, že se uživatel bude moci aplikaci věnovat delší dobu „v kuse“. Koneckonců, kdykoli mu může někdo zavolat a vaše aplikace odejde okamžitě do pozadí. Pokud tedy například vytváříte hru, mělo by jedno kolo trvat spíše tři minuty než dvacet minut. Pokud váš záměr prošel základním filtrem, je čas ho okořenit. Nejlepší aplikace jsou ty užitečné. Tím ovšem nemyslím užitečné jednou za rok, nebo za zvláštních okolností, aplikace by měla být užitečná na denní bázi. Tady je ovšem každá rada drahá a buďme realisté, nejspíš se vám to tak docela nepodaří. Ale stojí za to se nad tím zamyslet.

Roztavte plast, vrhněte se do smartphonů

Zajímavým trendem jsou například location based services. Pokud jste schopni doplnit aplikaci o funkce vztahující se k aktuální lokaci uživatele, určitě je zvažte. Mapa vašich poboček a tlačítko „najít nejbližší“ alespoň nikoho neurazí.
S tím souvisí i obecnější téma „prolnutí aplikace se skutečností“. Tím nemyslím vyloženě augmented reality, ale reálný projev akce na telefonu ve skutečném světě. Zrušte plastové kartičky věrnostního programu a nahraďte je mobilní aplikací. Umožněte uživateli objednat si své obvyklé menu cestou k vám a obslužte ho bez čekání. Přijeďte k němu na místo, kde právě stojí. Ukažte mu aktuální vývoj akcií a nechte ho obchodovat zatímco jede výtahem. Zobrazte mu pohled web kamerou, ať vidí, jestli je u vás právě fronta. A pokud už opravdu nevíte kudy kam, nechte ho, ať mobilem ovládá vaši klimatizaci. Alespoň budete originální.

Pár příkladů

Originalita je totiž to nejlepší koření vaší aplikace. Ono sice bylo již všechno vymyšleno, ale naštěstí ne všechno bylo také realizováno a tak je pořád kde brát. Uvedu starší, leč zářné příklady. Jednak kampaň McDonald’s Pick’n’Play (hledejte Pick n Play na YouTube), ve které si zákazník zvolil o jakou „lahůdku“ hraje a pomocí telefonu ovládal hru (klasický Pong) na venkovní velkoplošné obrazovce viditelné z celého náměstí. Podobný koncept lze velmi zajímavě propojit s fenoménem „videomappingu“ (noční projekce na budovy, hledejte Cornetto Multiplayer Interactive Game).

Dalším příkladem (který v ČR loni zopakoval Mall.cz) je Tesco Homeplus Virtual Subway Store, virtuální obchod, který Tesco spustilo v Jižní Koreji. Pomocí smartphonu nakupujete zboží vystavené na billboardech v metru. Zboží je vyrovnané jako ve skutečných regálech, vyberete, pomocí QR kódu vložíte do košíku a Tesco vám nákup přiveze až domů. Moc pěkná byla geolokační hra o auto MINI Countryman, ve které se hráči honili po Stockholmu a navzájem se obírali o virtuální výhru. Ten, kdo měl virtuální MINI u sebe po týdnu hry, vyhrál skutečné (hledejte Mini Getaway - The Stockholm Hunt).

Android, nebo iPhone? To je otázka

Otázkou je, zda svoji aplikaci pustit spíše na Android, nebo na iPhone (oba dva fanoušci ostatních systémů prominou, trend mluví jasně). Optimální je pochopitelně zaútočit na obě platformy najednou. Mohlo by vás ale nepříjemně překvapit, že s největší pravděpodobností budete muset vytvořit dvě různé aplikace a tedy budete vývoj platit dvakrát. Pravda, existují cesty jak alespoň části aplikací mezi platformami sdílet, ale ne vždy se hodí je použít, mohou být technologicky náročnější apod. Pokud vás rozpočet dotlačí k nutnosti volby, bude dobré znát základní rozdíly: Vaši aplikaci pro iPhone bude muset nejprve schválit Apple, jiný způsob jak ji zveřejnit pro širokou veřejnost neexistuje. A teoreticky by ji v Applu mohli i zamítnout, pokud bude nějakým způsobem porušovat pravidla. Na schvalování také počítejte alespoň týden času, ovšem teoreticky také až jeden měsíc. A totéž pak platí i pro případné aktualizace.

Naproti tomu Android aplikace může být zveřejněna za deset minut, Google totiž aplikace nijak neschvaluje. Ovšem ani netestuje, ponechává vám svobodu zveřejnit aplikaci nefunkční nebo s chybami. Důležité také je, že hardwarové vlastnosti Android zařízení nejsou nijak definované a existují telefony prakticky všech kombinací rozlišení displeje, výkonu procesoru a paměti. Z tohoto pohledu je také tvorba aplikace pro Android náročnější, je potřeba pamatovat na širší škálu koncových zařízení. Alespoň že jsou k dispozici statistiky, takže se můžete rozhodnout, že některé málo používané typy telefonů nebudete podporovat a trochu na vývoji ušetříte. Kterou platformu tedy zvolit? Pokud nemáte žádné další indicie, podle kterých se rozhodnout, pak volte iPhone. Androidích zařízení je sice víc, ale praxe ukazuje, že majitelé iPhonů prostě více stahují.

A jak to celé spustit

První měsíc po spuštění je nejdůležitější. Pokud máte rozpočet i na propagaci aplikace, nebojte se jeho podstatnou část utratit hned při spuštění. (Ve skutečnosti se nebojte utratit nějaké peníze i předtím a vytvořit trochu „buzz“).
Na každém marketu aplikací je i žebříček „Top New“, tj. nejzajímavější novinky. Jedním z kritérií výběru a umístění je počet stažení. To znamená, že čím více uživatelů si vaši aplikaci stahuje, tím výše stoupá v žebříčku novinek. To přináší další uživatele a další stoupání. Po nějakém čase ovšem z žebříčku novinek vypadnete úplně a chybějící uživatele už budete jen obtížně dohánět. V tomto směru mohou důležitou roli sehrát také social media. Pokud je aplikace originální, užitečná nebo zábavná, dejte uživatelům možnost se o ní snadno podělit s jejich (virtuálními) kamarády. To je mimochodem pěkně nevděčná práce, čím větší značku zastupujete, tím těžší to budete mít a tím kritičtěji na vás budou uživatelé pohlížet.

Proč komunikovat pomocí aplikace

- dobře uchopitelná a atraktivní cílová skupina
- stále rostoucí počet potenciálních uživatelů
- potenciál samovolného „virálního“ šíření
- možnost precizního vyhodnocování pomocí Google Analytics
- nový kreativní prostor
- ale především: možnost komunikace a „engagementu“ na místech, kde to doposud nebylo možné

Autor pracuje v agentuře Multimedia atelier