Crowdfunding: dárcovství s přidanou hodnotou

Mezi nejúspěšnějšími počiny Hithitu figuruje projekt "Nakopni Jatka!" na podporu multifunkčního novocirkusového prostoru Jatka 78 v pražských Holešovicích. Jeho autoři získali od dárců takřka 2,5 milionu korun.

Mezi nejúspěšnějšími počiny Hithitu figuruje projekt "Nakopni Jatka!" na podporu multifunkčního novocirkusového prostoru Jatka 78 v pražských Holešovicích. Jeho autoři získali od dárců takřka 2,5 milionu korun. Zdroj: Repro Strategie

Crowdfunding začíná být v Česku stále populárnějším zdrojem financování uměleckých, kulturních, sportovních či veřejně prospěšných projektů, ale i jednou z cest k podpoře startupů a zajímavých podnikatelských nápadů.

Alespoň na první pohled vypadá crowdfunding jako neuvěřitelně funkční a poměrně transparentní nástroj financování nejrůznějších aktivit a projektů. I při letmém seznámení s krátkou historií českých crowdfundingových internetových portálů lze odhalit širokou škálu počinů, které zde zaznamenaly úspěch. Je to vlastně moderní a dynamická charita a zároveň velmi kreativní a zábavný byznys.

V českých podmínkách se sice nedají standardně sehnat miliony a nemohou tady příliš obstát ani klasické dobročinné sbírky, formou shromažďování menších částek za různé benefity jde ale financovat různé aktivity, které by byly jinak odkázané buď na nezištného mecenáše, nebo by si cestu na svět jednoduše nenašly. Příkladem mohou být dnes už pověstná Piána na ulicích pražského kavárníka Ondřeje Kobzy.

„Dá se říct, že si lidi přijdou nakoupit a zároveň si tak trochu vyčistí karmu,“ pokouší se pojmenovat motivaci přispěvatelů Pavel Eichler, spolumajitel největšího českého crowdfundingového portálu Hithit.

Podle spolumajitele Hithitu Pavla Eichlera si lidé při crowdfundingu také čistí karmu.Podle spolumajitele Hithitu Pavla Eichlera si lidé při crowdfundingu také čistí karmu. | Repro Strategie Podle spolumajitele Hithitu Pavla Eichlera si lidé při crowdfundingu také čistí karmu.

Chce to vtip

V lidech, kteří se s crowdfundingem dosud nesetkali, může tenhle systém do jisté míry vyvolávat nedůvěru. Ve skutečnosti jde o zajímavý obchodní model a chytrý marketingový nástroj, schopný oslovit současnou online komunitu na sociálních sítích či na YouTube.

Obecně je princip fungování crowdfundingu založený na časově omezené nabídce různých kulturních, společenských, charitativních i obchodních projektů, na jejichž vznik a realizaci mohou zájemci přispět různě vysokými částkami, zpravidla od dvou stovek do několika tisíc korun. Za své peníze má každý přispěvatel nárok na odpovídající odměnu. A právě hodnota a originalita jednotlivých odměn bývá klíčem k úspěchu, byť ne jediným. Důležitá je i dostatečně atraktivní a vtipná prezentace projektu a kampaň, která zájemce o podporu motivuje.

Za poskytnutí platformy, propagaci a servis v podobě bezproblémové distribuce plateb náleží crowdfundingovému portálu předem dohodnutá provize. Například u Hithitu je to standardně devět procent z vybrané částky. Pokud se v předem dané lhůtě (u Hithitu činí 45 dnů) podaří vybrat sto a více procent cílové částky, je vyhráno. Pokud ne, odeslané peníze se přispěvatelům vracejí. „Od prvního okamžiku jsme klientům k dispozici rovněž jako konzultanti. Radíme jim s texty, fotkami, videem, sociálními sítěmi i s odměnami pro přispívající,“ říká Eichler.

Letošní deska kapely Vltava vyjde díky crowdfundingu.Letošní deska kapely Vltava vyjde díky crowdfundingu. | Repro StrategieI letošní deska kapely Vltava vyjde díky crowdfundingové sbírce.

Startovní nakopnutí

Za „otce zakladatele“ crowdfundingu je považován americký portál s příznačným názvem Kickstarter, který vznikl v roce 2009 jako nástroj pro podporu a komunitní financování kreativních projektů především z oblasti umění, hudby, filmu či designu. Už o rok později ho časopis Time nazval vynálezem století. Za dobu jeho fungování prohnalo Kickstarterem přes devět milionů lidí zhruba dvě miliardy dolarů na více než dvě stě padesát tisíc projektů. Čísla přitom každý týden narůstají a hodnota Kickstarteru se dnes odhaduje na třicet milionů dolarů.

Český crowdfundingový portál Hithit vznikl v roce 2012. Jen za rok loňský podařilo vybrat 26,5 milionu korun, které pomohly na svět více než 190 projektům. Oproti roku 2014 tak zaznamenal meziroční nárůst vybraných peněz o osmdesát procent. Mezi nejúspěšnějšími loňskými počiny Hithitu figuruje například projekt „Nakopni Jatka!“ na podporu multifunkčního novocirkusového prostoru Jatka 78 v pražských Holešovicích. Jeho autoři získali od dárců 2 421 090 korun, což z nich prozatím dělá na Hithitu rekordmany.

Na čelných místech žebříčku úspěšných uchazečů o podporu však figuruje i mnohem „byznysovější“ projekt kompaktních bot Skinners. Rozjezd výroby bot, které lze srolovat do kapsy, podpořili lidé částkou přesahující 540 tisíc korun. Autoři nápadu přitom původně hodlali vybrat jen 90 tisíc korun, takže nakonec cílovou sumu přesáhli o 602 procent. Trojici nejúspěšnějších doplňuje v loňských statistikách Hithitu online muzeum Gulagu, které vybralo 496 650 korun.

Tytéž statistiky konstatují, že největší úspěch zaznamenává u zájemců o podporu i nadále hudba, literatura a komunitní projekty. V uplynulém roce se však na Hithitu dvojnásobně zvýšil počet technologických a sportovních projektů. Jedním z aktuálně úspěšných projektů na Hithitu je více než milion korun vybraných na nové představení kapely studentů a absolventů Jedličkova ústavu The Tap Tap.

Veřejný vibrátor
Úspěšná crowdfundingová kampaň pomohla ke zrodu originálního vibrátoru Whoop.de.doo. Dva roky po uvedení vlastní značky Venušiných kuliček představila v závěru loňského roku designérka Anna Marešová i vibrátor Whoop.de.doo v limitované edici 500 kusů. Více než polovinu edice se pak podařilo předprodat právě v rámci crowdfundingové kampaně a další série se chystá k uvedení na trh v letošním roce. Od ostatních vibrátorů této kategorie se vibrátor Whoop.de.doo kromě minimalistického vzhledu liší i počtem motorků a jejich uložením v celosilikonovém těle a také například intuitivním ovládáním pomocí symbolů, vycházejících z Braillova písma.

Úspěšná crowdfundingová kampaň pomohla ke zrodu originálního vibrátoru Whoop.de.doo.Úspěšná crowdfundingová kampaň pomohla ke zrodu originálního vibrátoru Whoop.de.doo. | Repro Strategie

Letadlo z Nagana

K dalším nepřehlédnutelným hráčům na české crowdfundingové scéně patří portál Startovač. Jeho prostřednictvím lidé v loňském roce podpořili například výpravu cestovatele Dana Přibáně Trabantem napříč Tichomořím. Vybraná částka 2 814 415 korun dosáhla ve výsledku 563 procent částky zamýšlené.

V době uzávěrky tohoto čísla pak na tomtéž portálu dobíhala kampaň s názvem Velký přelet aneb Stádo slonů uchem jehly. Vybírala peníze na záchranu a transport někdejšího vládního letadla TU-154, které před 18 lety přivezlo zlaté hokejisty z Nagana. Ještě před koncem lhůty pro zaslání příspěvků bylo získáno více než 180 procent cílové částky.

V Síni slávy Startovače najdete například i DVTV Daniely Drtinové a Martina Veselovského, kterým se podařilo vybrat 2 174 374 korun. „Jedna z hodnot, které si podporovatelé na dobře připravených kampaních cení, je originalita. Samozřejmě se můžete inspirovat něčím z dřívějška, ale kopírování není inspirace, a i kdybyste vytvořili projekt stejně dobrý jako ten, od kterého opisujete, už navždycky budete druzí,“ shrnují provozovatelé Startovače na svém blogu jeden z receptů na úspěšný crowdfunding.

O úspěšnosti či neúspěšnosti jednotlivých kampaní si lze poměrně rychle udělat představu při nahlédnutí na stránky crowdfundingových portálů. Už jen analýza těchto informací pak může být poměrně užitečným vodítkem pro každého, kdo by se chtěl pokusit získat peníze na svůj projekt právě tímto ještě stále poměrně novým, ale zároveň mnoha různými pokusy prověřeným způsobem.