Fakta vyplývají z průzkumu, který se uskutečnil v rámci soutěže Vodafone Nápad roku 2015. Zúčastnilo se ho 576 studentů vysokých škol ekonomického, humanitního a technického zaměření z celé České republiky.
„Tvrzení, že ideální doba pro zahájení podnikání nastává až po ukončení studia, je obecný mýtus. Opak je pravdou. Převážná část úspěšných podnikatelů začala realizovat své nápady již během studia, kdy ještě nebyli tolik zatíženi finančními či jinými závazky. Díky tomu si mohli dovolit podstoupit i určitá rizika,“ říká zakladatel soutěže Martin Kešner.
Nejatraktivnější služby, na chvostu zemědělství
Jako nejatraktivnější se z hlediska vysokoškoláků jeví podnikání v oblasti služeb (34 procent), následuje oblast vzdělání ( téměř 15 procent), médií a reklamy (10 procent), velkoobchodu a maloobchodu (10 procent). Překvapivě pouze devět procent dotázaných by rádo podnikalo v populárních IT technologiích.
Usnadňuje podle studentů VŠ stát zažínající podnikání
Usnadňuje stát podporu podnikání - názor studentů|Pramen: Vodafone Nápad roku 2015
Mezi nejméně populární obory naopak patří mezi studenty podnikání v oblasti nemovitostí, zemědělství a stavebnictví. Z průzkumu dále vyplývá, že přibližně dvě třetiny potenciálních podnikatelů ze strany studentů již o svém podnikatelském plánu přemýšlí, avšak jeho zpracováním se zabývá pouhá třetina z nich. Finance pro své podnikání má ale zajištěna pouhá čtvrtina.
Absence podpory od státu i VŠ
Skoro tři čtvrtiny studentů cítí podporu pro své budoucí podnikání za strany rodiny. Nicméně 70 procent studentů dodává, že necítí podobnou podporu ze strany vysoké školy a dvě třetiny jsou navíc přesvědčeny, že český stát zahájení podnikání novým zájemcům nijak neusnadňuje.
V rámci pomoci s vlastním podnikáním by dotázaní nejvíce ocenili mentoring od zkušeného podnikatele (32,8 procent), zviditelnění a medializaci svého projektu (23,6 procent), získání finančních prostředků (17,2 procent), cenově zvýhodněné poradenství (9,3 procent).
Největší omezení do startu podnikání vidí dotázaní v nedostatku zkušeností (30 procent), finančních prostředků (22 procent), samotném nápadu (14,5 procenta) a osobnosti podnikatele (13 procent).
Na koho se chtějí studenti VŠ obrátit ohledně financování v počátcích podnikání
Na koho se chtějí studenti VŠ obrátit v počátcích podnikání|Pramen: Vodafone Nápad roku 2015
Přesto přes 59 procent dotázaných uvedlo, že ví, kam se obrátit pro pomoc spojenou s rozvojem podnikání a přes 43 procent počítá v začátcích své činnosti s vlastním financováním.
Pomoc rodiny by v případě financování využilo jen 20 procent dotázaných, zatímco pomoc investora by se snažilo vyhledat necelých 16 procent. Na pomoc banky by se v rámci budoucího financování spoléhalo pouze pět procent respondentů.
Příklady z minulosti táhnou. S podnikáním při studiu totiž začínali například Steve Jobs, někdejší zakladatel a ředitel firmy Apple, Mark Zuckerberg, zakladatel Facebooku nebo Sergey Brin a Larry Page, kteří stvořili Google.
Čtete také: