Evropský systém označení kvality chrání pravost produktů

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Jiri Cerny

Evropský systém označení kvality chrání již více než 1000 názvů používaných k označení tradičních potravin. Systém pomáhá chránit a propagovat tradiční evropské zemědělské produkty a potraviny.

Systém funguje tak, že poté, co jsou tradiční výrobky nebo potraviny zapsány pod jednu ze tří existujících značek kvality, dbá EU na to, aby jejich obchodní značku nepoužíval již nikdo jiný. Od roku 1992, kdy byl systém zaveden, již byl zaregistrován například sýr Roquefort, České pivo nebo Karlovarské oplatky. Jedním z regionů, kde evropská označení kvality zemědělci využívají, je Jižní Tyrolsko. Kvalita potravin tam totiž hraje velice důležitou roli. Jihotyrolská jablka CHZO, Jihotyrolský špek CHZO a Jihotyrolské víno DOC zosobňují veškeré vlastnosti, které jsou pro zemědělskou produkci v severní Itálii charakteristické.

Čtěte také: Rozdávat pivo nestačí


V letech 2007 až 2010 byly tyto tři jihotyrolské produkty ambasadory první kampaně nazvané „Nová evropská strategie bezpečnosti potravin“, která měla za úkol informovat veřejnost o evropských kvalitních produktech s chráněným označením původu. V červenci 2011, po velkém úspěchu první kampaně, Evropská unie schválila pokračování tohoto projektu, kdy bude po dobu dvou let probíhat informační kampaň „Nová evropská strategie bezpečnosti potravin – pokračování“.

Kampaň má za cíl zdůraznit bezpečnost, kvalitu, kontrolovanou produkci a původ tří produktů s chráněným označením původu – jihotyrolských jablek, špeku a vína. Kampaň je financována Evropskou unií a italskou vládou a je realizována za přispění Jihotyrolského jablečného konsorcia, Konsorcia jihotyrolský špek a Jihotyrolského vinařského konsorcia. Kampaň probíhá v Itálii, Německu, Polsku a České republice a využívá rozličné komunikační kanály včetně spuštění informačních webových stránek, tiskových konferencí, advertorialů, reklamních upoutávek, degustací, press tripů a krátkých dokumentárních filmů o historii a tradici ruční výroby zmíněných tří produktů.

České pivo s označením kvality

Jak již bylo zmíněno, evropské označení kvality vyžívají i čeští výrobci. Jedním z nich je České pivo. To je chráněným zeměpisným označením Evropské unie, jehož účelem je zachovat dobré jméno a kvalitu piva vyráběného na území České republiky. Chráněné zeměpisné označení České pivo bylo zapsáno do rejstříku chráněných označení původu v roce 2008.
Zápisu předcházela intenzivní a dlouhá diskuse českých sládků, kteří v letech 2002–2004 hledali způsob, jak ochránit české pivo před jeho napodobeninami. Cílem zápisu do rejstříku bylo chránit tradici českého pivovarnictví, technologii výroby, kvalitu piva a předcházet vzniku napodobenin, které by se za české pivo mohly vydávat.

Dále jde o to, aby nebyl za české pivo označován výrobek vyrobený sice v České republice, ale jinými než tradičními metodami, nebo vyrobený metodami tradičními, ale v zahraničí. Podle podmínek schváleného CHZO České pivo musí místní výrobci z vymezeného území v ČR k vaření takového piva používat nejméně 80 procent sladu ze schválených odrůd se specifickými vlastnostmi a specifikovaným množstvím českého chmele.

Všechna piva, která uvedené specifikaci neodpovídají, nemohou CHZO České pivo používat, a pokud by tak byla označena, jednalo by se o falzifikáty. Význam výrobků nesoucích Chráněné zeměpisné označení je zásadní pro spotřebitele, neboť označení je zárukou toho, že jde o produkty, které mají v dané oblasti tradici. Lidé je tam u mí vyrobit a umí je vyrobit kvalitně. Chráněné zeměpisné označení má v současnosti v České republice kromě Českého piva dalších 19 výrobků.

Tři druhy označení kvality

Chráněné označení původu (DOC): Označuje zemědělské produkty a potraviny, které mají v určité zeměpisné oblasti původ a byly tam také zpracovány a upraveny do konečné podoby za použití tradičních postupů.

Chráněné zeměpisné označení (CHZO): Označuje zemědělské produkty a potraviny, které se k dané zeměpisné oblasti úzce vážou. To znamená, že alespoň jedna fáze vzniku, zpracování nebo výroby probíhá na daném území.

Zaručená tradiční specialita: zdůrazňuje tradiční složení produktu nebo jeho tradiční způsob výroby.