Facebook vám sám o sobě nic neprodá

V Domě U Božího oka strategicky
posnídali (zleva) Zuzana Paulinová,
Pavel Prouza, Miroslav Honsů
a Vojta Bednář

V Domě U Božího oka strategicky posnídali (zleva) Zuzana Paulinová, Pavel Prouza, Miroslav Honsů a Vojta Bednář

Strategická debata o marketingu na sociálních sítích

Ještě před několika lety miliony lidí trávily několik hodin denně něčím jiným než Facebookem. Jsou dnes čeští marketéři schopní a ochotní tento potenciál generovaný Facebookem a dalšími sociálními sítěmi využít?

ONLINE: Strategie na toto téma uspořádala diskusní snídani a do sklepení Domu U Božího oka v samém středu pražského Starého Města pozvala tři odborníky na marketing sociálních sítí. Kolem stolu zasedli Zuzana Paulinová, Business Director společnosti Best Online Media, Vojtěch Bednář, šéfredaktor portálu Tyinternety.cz, a Pavel Prouza, specialista na marketing nových médií ze společnosti Brandz Friendz. Strategii zajímalo, jak vnímají ochotu českých firem implementovat sociální sítě do svých marketingových aktivit. Podle Pavla Prouzy se například Facebook za poslední rok plošně rozšířil od velkých firem a nadnárodních korporací až po menší klienty. „Google+ je ale zatím jen
geekovská síť a její význam se přeceňuje,“ myslí si Prouza.

Sítě už tu zůstanou

Také Zuzana Paulinová potvrzuje, že prezentace na Facebooku si už dělají i střední a menší firmy. „Koneckonců na Facebooku už je v Česku 3,5 milionu uživatelů,“ argumentuje Paulinová s tím, že hodně populární je i Twitter, ale ten podle ní moc komerční není. Vojta Bednář si netroufne odhadnout, jestli tady bude Facebook i za pět let, ale stoprocentně ví, že tady budou za pět let sociální sítě. „Facebook funguje dobře a jsme na něj naučení, ale je vlastně jedno, jestli trhu bude dominovat on nebo nějaká jiná sociální síť.“ Pokud jde o konkrétní využití Facebooku pro marketing jednotlivých firem, může podle Pavla Prouzy prakticky každá česká firma ve Facebooku najít příslušnou hodnotu. „Ale pozor, určitě to není a nikdy nebude síť určená pro sales. Až na výjimky nebudete mít zřejmě nikdy možnost říci ,prodal jsem díky Facebooku o deset kusů zboží navíc‘,“ myslí si Prouza.

Facebook se ale dá výborně využít pro zviditelnění značky a vlastních akcí a prohloubení vztahu zákazníků ke značce. Skvěle je podle něj na českém Facebooku vidět třeba stránka Captain Morgan. Další příležitostí je podpora zákazníků, což logicky využívají hlavně mobilní operátoři. Co je ale podle Prouzy mezi českými firmami silně zakořeněné, je strach stanovit si jasné cíle. Taky si ne vždy nechají poradit a mnohdy je proně atraktivnější, když během měsíce dostanou deset tisíc fanoušků a vůbec je nezajímá, jestli jsou to třeba mrtvé duše nebo jestli jsou to lidé, které mohou marketingově dál využít. „Ukazuje se, že většina firem jde za krátkodobými cíli, které jsou ale podle nás v drtivé většině případů zbytečné.“

Facebook objevují další věkové skupiny

V souvislosti s Facebookem se bavíme většinou o firmách, které své produkty nebo služby cílí na mladší věkové skupiny. „Ale co značky, které standardně oslovují také vyšší věkové skupiny? Je pro ně Facebook zajímavý?“ ptá se šéfredaktor Strategie Miroslav Honsů. Podle Zuzany Paulinové se v tom Facebook neustále posouvá. „Třeba moji přátelé ve věkové skupině 40–50 let. Před dvěma lety nikdo z nich na Facebooku nebyl, dneska jsou tam téměř všichni. Takže i skupiny středního věku začínají na Facebooku komunikovat. Koneckonců dnes jsou na Facebooku dva miliony lidí v produktivním věku.“ „Nástrojů komunikace se teď rojí tak velké množství, že se mnohdy firmy jen obtížně učí s nimi zacházet,“ shrnul za všechny svou zkušenost Vojta Bednář. Podle něj nejsou sociální sítě módní záležitostí a díky svým možnostem se začínají zabydlovat v marketingových i obchodních plánech rostoucího počtu firem.

Budoucnost médií na konferenci strategie

Budou elektronická média dále posilovat na úkor tištěných? A jak se na rozložení sil projeví invaze tabletů, čteček a smartphonů? Jaký je skutečný potenciál sociálních sítí a které marketingové strategie si s nimi nejlépe rozumí? Na tyto a mnohé další otázky najdete odpověď v příspěvcích, které zazní na konferenci VIZE 2012–2021 organizované časopisem Strategie. V pražském hotelu Clarion vystoupí přední odborníci v oblasti klasických formátů médií, reklamy, marketingu i online forem komunikace, aby nastínili další vývoj ve svém oboru. O tom, že je na co se těšit, svědčí například účast nově zvoleného ředitele Českého rozhlasu Petera Duhana, ředitele marketingu T-Mobilu Martina Jaroše nebo internetového publicisty a pedagoga Petra Koubského. Konference je jednodenní a její program je rozdělen do tří bloků: tradiční média v roce 2012 a v příštím desetiletí, tradiční reklamní formáty a mediální trh a digitální média. Navíc bude možné si některé technologické novinky a aplikace na místě vyzkoušet. Konferencí, která se koná 25. října, bude provázet Nora Fridrichová, moderátorka pořadu ČT 168 hodin. Podrobnější informace najdete na www.istrategie.cz.