Global Powers of Retailing: celosvětové tržby maloobchodníků i nadále rostou

Vlivem odprodeje majetku došlo v minulém finančním roce ke změnám v žebříčku 10 největších maloobchodníků. Ve srovnání s 250 vedoucími maloobchodními řetězci vykazovaly společnosti patřící do horní desítky v minulém finančním roce pomalejší růst, oproti předchozímu finančnímu roku, kdy tržby deseti největších společností rostly o 4,9 %, dosahoval růst ve finančním roce 2012 pouze 4,3 %. Zatímco Wall-Mart zvýšil svůj náskok před ostatními, Carrefour, který dříve zastával druhou příčku v celosvětovém žebříčku, se propadl na čtvrté místo, což lze přičítat několikaletému propadu tržeb, za kterým od července 2011 stojí zejména diskontní řetězec Dia. Tesco letos postoupilo na druhou příčku zejména díky tomu, že ve Spojených státech ukončilo projekt Fresh and Easy.
„Celosvětové výnosy zaznamenaly růst zejména proto, že výnosy více než 80 procent z 250 předních maloobchodních řetězců (199 společností) rostly. Je zajímavé, že letošní studie poprvé zaznamenala, že některé přední maloobchodní řetězce rozprodávaly svůj majetek, aby byly schopny toto pro obchodníky náročné období překonat a udržely zisky,“ konstatoval Ira Kalish, ředitel oddělení spotřebitelského průmyslu v Deloitte ve Spojených státech.
10 největších maloobchodních řetězců | |||
---|---|---|---|
Pořadí | Název společnosti | Země | Výnosy z maloobchodního prodeje v roce 2012 (v milionech USD) |
1. | Wal-Mart Stores, Inc. | USA | 469 162 |
2. | Tesco PLC | Velká Británie | 101 269 |
3. | Costco Wholesale Corporation | USA | 99 137 |
4. | Carrefour S.A. | Francie | 98 757 |
5. | The Kroger Co. | USA | 96 751 |
6. | Schwarz Unternehmens Treuhand KG | Německo | 87 236 |
7. | Metro AG | Německo | 85 832 |
8. | The Home Depot, Inc. | USA | 74 754 |
9. | Aldi Einkauf GmbH & Co. oHG | Německo | 73 035 |
10. | Target Corporation | USA | 71 960 |
Zdroj: 2014 Global Powers of Retailing
„Oproti zahraničním trhům má maloobchodní trh v České republice určitá specifika, mezi jednotlivými řetězci panuje ostrá konkurence a zákazníci silně reagují na nabízené slevy. Toto na maloobchodníky vytváří tlak, který se projevuje mimo jiné i ve vztazích s dodavateli a v konečném důsledku podněcuje diskuzi o novelizaci právní úpravy regulující praktiky obchodních řetězců, jež je nyní zakotvena v zákoně o významné tržní síle,“ komentoval specifika českého maloobchodního trhu advokát Ambruz & Dark/Deloitte Legal Aleš Kubáč, který se na oblast maloobchodu dlouhodobě specializuje a dodal: „Ze stejného důvodu se stále důležitějším stává téma kvality a zdravotní nezávadnosti potravin a informování spotřebitele o složení potravin, přičemž tato témata jsou reflektována v legislativních iniciativách v České republice i na úrovni Evropské unie. Maloobchodníci tak čelí a i nadále budou čelit zpřísňujícím se regulatorním podmínkám pro jejich podnikatelskou činnost.“
Čtěte také:
Aktuální problémy instore komunikace
Budoucnost maloobchodu v ČR: Víc luxusu, ale i lokálních značek a nové koncepty