I modré z nebe

Kdo umí přečíst nápis, dostane zakázku? Ani to už neplatí.

Kdo umí přečíst nápis, dostane zakázku? Ani to už neplatí.

Prorazit na čínském trhu s ryze právními službami starého střihu je obtížné již dnes a v brzké budoucnosti to bude takřka nemožné. Naopak bude stoupat poptávka po partnerech, kteří budou nově příchozím firmám schopni pomoci rozjet byznys.

Expanze advokátních kanceláří na čínský trh je zvláštní, nekonečně bohaté téma. Je jedno, zdali si o tomto trhu někdo čte z poklidu své kanceláře v Praze 1, londýnské City nebo newyorské Wall Street. Každý vidí ta gigantická čísla růstu HDP, trh mající pětinu populace celého světa a konstantní růst spotřebitelské síly. Ve srovnání s Evropou je to jako závod nejrychlejšího auta světa s letadlem, které kvůli bouřce zpomaluje; náskok v cíli bude mít letadlo i tak obrovský. Predikce a strategie čínské vládnoucí strany o tom, že si přejí zpomalení růstu HDP na sedm procent v dalším desetiletí, aby to podpořilo stabilní vývoj, ponechme zatím stranou.

Advokacie v dnešní době existuje v podstatě ve dvou formách. První je pokorná a nepříliš ambiciózní slečna představovaná advokáty, kteří řeší problémy běžných lidí; rozumí do určité míry všemu od uzavření manželství přes založení rodinné obuvnické firmy až po problémy s nájemcem ve vedlejším bytě. Druhá je již trošku baculatější, prostořeká a díky ambicím i úspěšná paní vyššího věku, již reprezentují většinou velké národní a mezinárodní kanceláře. Stydí se hovořit o transakcích, jež nedosahují výšky alespoň stovek milionů korun. O první kategorii nemá smysl v tomto časopise hovořit, tu druhou však čísla obsažená v úvodu musejí nesmírně zajímat. Jejich klienti je vidí také. Když někdo v dnešní době spatří příležitost, tak by byl velice brzy nazván dinosaurem, pokud by za ní okamžitě nešel. Proč už tedy nejsou desítky českých firem v Číně a alespoň pětice ekonomicky nejsilnějších (je třeba nezaměňovat s nejlepšími) advokátních kanceláří také?

Vzdálenost? Jazyk? Strach? Hlavním důvodem může být i neznalost, protože každý hledí pouze na čísla. Jakmile se přitom rozhodne na trh vstoupit, tak je to byznysové rozhodnutí od stolu, které chce následně během pár měsíců okamžitě realizovat. Co platí většinou pro podnikatele, platí i pro advokátní kanceláře představované baculatou paní, která vidí Čínu zejména skrz novinové titulky „britského koloniálního střihu“. Když tedy vstoupit na trh, tak přímo.

Na otázku, co budou vlastně v Číně dělat, je odpověď také jasná - totéž, co děláme všude na světě. Budeme poskytovat právní/transakční poradenství. A tady naše úloha končí. Nikoho už příliš netrápí, že po klasickém právníkovi v této oblasti poptávka celosvětově stále klesá. Potýkají se s tím zejména evropské a americké kanceláře, které na čínský trh již vstoupily. Nemohou zde toho prakticky příliš mnoho dělat. A to nejenom díky neznalosti prostředí, jazykové bariéře či menšímu počtu kontaktů. Zásadní problém je i čínské právo, které například zakazuje zahraničním subjektům zastupování před soudy. Nikoli jen zahraničním právníkům, ale celým kancelářím.

Šanghaj 2013: ráj byznysu, ale vyznejte se v něm bez pomoci...Šanghaj 2013: ráj byznysu, ale vyznejte se v něm bez pomoci...Šanghaj 2013: ráj byznysu, ale vyznejte se v něm bez pomoci…

I tak ale stále existuje spousta prostoru, který není stále zcela zaplněn a kde se budou muset právníci profilovat. Není velkým tajemstvím, že největší poptávka od klientů je v momentě vstupu na nový trh. Dokázat pomoci se zahájením byznysu v Číně je v současnosti snad nejžádanější komunitou. A to nejenom v Česku, ale v celé Evropě i Spojených státech. Už nyní se na tom živí spousta společností a v nejbližších letech jich bude rychle přibývat.

Kvalita služeb od čínských subjektů v této oblasti je stále daleko i za evropským průměrem. Stačí se přitom řídit podle klasické poučky, že stačí najít jediného spolehlivého partnera pro budoucí spolupráci. Najít někoho takového je ale v Číně pomalu zázrak. Musí totiž dokázat zkombinovat perfektní angličtinu, byznysové uvažování, přístup ke kontaktům současně znát dokonale podnikání ve zvolené oblasti. Lidé s těmito parametry jsou stále obrovskou vzácností. Pokud však kancelář dokáže pomoci s nalezením těchto osob a tímto prvním kontaktem, tak jsem přesvědčen, že přinejmenším u klienta obrovsky stoupne na váze a důstojnosti a ten se nebude následně bránit další spolupráci. Kupříkladu ve formě poskytnutí klasických právních služeb při dalších operacích, má-li kancelář vybudované dobré jméno v oblasti právních služeb.

Tu úvahu lze shrnout do prostého konstatování, že budoucnost korporátní advokacie nebude v právnících, kteří dokážou poskytnout perfektní právní poradenství. Ti se stanou naprostou samozřejmostí. Budoucnost bude patřit těm, kteří dokážou svého klienta představit správným lidem, kteří mu pomohou se zahájením jeho podnikání. Jen na okraj raději připomenu, že tím nemyslím korumpovatelné státní úředníky, jak by si mohl někdo v Číně myslet. Ti se dostávají minimálně na lokální úrovni také pod palbu. Je třeba jej dokázat představit člověku, který dokáže jeho zahraniční operace řídit, který je dokáže financovat; nebo lidem, kteří budou mít zájem s klientem dále podnikatelsky spolupracovat.

Pokud kanceláře dokážou nabídnout takový podnikatelský balíček v českém, ale i zahraničním prostředí, bude obtížné je odmítnout. V zahraničí to již spousta lidí pochopila, v Česku to dosud není zcela jisté.