Jako z rádia Jerevan

Kníže vládne Twitteru
To vtipné na vymoženostech typu sociální síť je, že nikdy nevíte, jestli jste se právě dozvěděli něco zajímavého, nebo jestli si z vás někdo střílí. Když se v plném běhu „arabského jara“ objevila falešná - zjevně recesistická - zpráva, že saúdský král Abdulláh chce koupit Facebook za 150 miliard dolarů, aby jej mohl zavřít, vzali to facebookoví lidé jako fakt. (Nejspíš pro samý fejsbuk zapomněli, že 150 miliard dolarů nemá ani saúdský král.)
Takže když se v prosinci proláklo, že saúdský kníže Alvalíd bin Talál koupil kus Twitteru za 300 milionů, vyvolalo to nejprve „haha“ a potom převeliký strach o osud toho pekelného stroje. Tentokrát to je ovšem pravda. Fejsbukotvytrovým hlavám nicméně pro změnu nedošlo, že Alvalíd bin Talál je daleko nejliberálnější člen saúdské vládnoucí rodiny a nijak se nemá k tomu, aby jejich milovaný Twitter zavřel a pohřbil. Podle britského Guardianu naopak vidí světlou budoucnost řečené sítě na Blízkém východě, kde má „nevyužitý potenciál“. Co se dá dělat, dere se Scanneru na mysl.
Kanibal TV
V Holandsku možná otevřeli o jeden coffee shop víc, než je zdrávo, nebo to má nějaký jiný takový důvod. Tak či tak, tamní televize BNN před Vánoci oznámila, že v pořadu Big Donor Show odvysílá úžasnou podívanou: dva hlasatelé si navzájem snědí po kousku masa pocházejícího z jejich zadnic. Pořad je prý již předtočen. Před svědky. Prima. Útlocitné povahy se mohou maximálně utěšovat tím, že Big Donor Show má ve zvyku dělat ze svých diváků blbce (jako by je tak dostatečně neklasifikoval už samotný fakt, že pořad sledují); letos tam tři lidé soutěžili údajně o ledvinu, než vyšlo najevo, že to není pravda.
Piers Morgan - nic moc
Někdejší šéfredaktor britského listu Daily Mirror a dnešní hlasatel na CNN Piers Morgan absolvoval výslech u komise lorda Levensona, která vyšetřuje skandál s odposlechem telefonů ostrovních celebrit. Morgan, jehož vyslýchali přes oceán pomocí videomostu, samozřejmě o žádném odposlouchávání nic neví, řekl. Vypadalo to, že sotva ví o existenci něčeho jako telefon. Ale potil se, vykrucoval, nechal si napovídat zpoza kamery a vůbec se choval nejpodezřeleji, jak to šlo. Šéfové CNN nejspíš mají o starost víc.
Rádio Jerevan se vším všudy
Hanzelka zastřelil v Kostelci Rusa, tvrdil kdysi vtip o rádiu Jerevan. (Pak vyšlo najevo, že to nebyl Hanzelka, nýbrž Zikmund, ne v Kostelci, nýbrž v Kostnici, ne zastřelil, nýbrž upálil - a nebyl to Rus, ale Hus.) Podobně se dozvěděli čtenáři jinak renomované americké internetové publikace Slate Magazine o tom, jak Václav Havel kritizoval měnovou politiku Evropské unie. Článek, jenž přinesl zprávu o smrti českého exprezidenta, ocitoval jeden z Havlových projevů o vztahu civilizace a lidské duše. Jaká smůla, že projev je z roku 1995, kdy ještě nikdo žádné euro ani neviděl.
Hitchens umřel
Prosinec byl k mužům pera obzvlášť krutý. Tři dny před Václavem Havlem zemřel v Texasu Chistopher Hitchens, angloamerický spisovatel a diskutér velkého kalibru. Levičák jako Brno, který vášnivě schvaloval válku v Iráku; antisionistický žid, kovaný ateista, který říkal svému vydavateli „soudruhu“. Byl to zkrátka chlapík, s nímž byla radost nesouhlasit (a že Hitchens nesouhlasil snad ani sám se sebou). Ale vyznal se - když mu vydavatel vytkl, že v jeho memoárech je více sexu než lásky, odpověděl Hitchens nadšeně, že to musí stát velkým písmem na obálce. Doběhla ho rakovina.
Nástup prologů?
Možná jsme svědky nového marketingového fíglu filmových studií. Nejočekávanějším snímkem roku 2012 je další Batman Chistophera Nolana; takhle vypadá skutečná krize, říká si Scanner. Dark Knight Rises bude mít premiéru až v červenci, ale už od půli prosince v kinech běží šestiminutový trailer. (Kdyby tak aspoň Nolan slíbil, že těmi šesti minutami to končí…) Ale všechno zlé je k něčemu dobré: jestli se to ujme, alespoň těch pár lidí, kteří ještě chodí do kina, nebude muset dorazit na minutu včas.
Megatrendy 2012
Normálně by se řeklo „trendy“, ale protože jsme v marketingu, musí to být megatrendy, chápejte. Americký server Marketing Daily odhalil, že megatrendy pro rok 2012 jsou tři. Obchody vedené přes mobilní telefony se konečně stanou tím hitem, jaký jejich výrobci slibují; růst počtu aplikací zpomalí; a prim bude hrát „inbound marketing“, tedy zhruba to, že bude víc záležet na obsahu než formě toho, co děláte. Optimismus je opium lidstva, obává se Scanner.
Průšvihy
Jak je konec roku plný bilancování, dostal se Scanneru do ruky i žebříček největších marketingových průšvihů. Nejvíc si oblíbil následující: vévoda z Cambridge a chotí letěli s British Airways do Ameriky a museli desetihodinový let přetrpět bez filmu, protože systém byl rozbitý. Po příletu leteckou společnost kritizovali - a BA má seriózní problém. Michael O’Leary, šéf Ryanairu, vyměkl a rozjel zelenou reklamní kampaň. Tentýž O’Leary, který do té doby tvrdil, že celá ekologie je „sračka“. Na audienci u Václava Klause zapomeň, Miku. A konečně, Mark Zuckerberg si najal PR agenturu BursonMarsteller, aby pouštěla do médií ošklivé historky o Googlu (jako by nestačilo to, co je o Googlu pravda). Když to vyšlo najevo, měl Zuckerberg z ostudy kabát. Ale to mu může být ukradené.
Autor je publicista