Každému stejně

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Shutterstock.com

V několika zemích na světě se permanentně přou o to, kolik piva se v nich vypije na hlavu, a dokonce se předhánějí, aby se na tomto žebříčku umístili co nejvýše.

Mezi těmito zeměmi, kde převládají milovníci starobylého komplexního nápoje z chmele, sladu, vody a kvasnic (nic proti vinařům, ale zkvašené hrozny prostě už z principu nemůžou chutnat tak dobře), je i naše vlast, pak je tady Irsko, Německo a také Belgie, kde vaření piva povýšili na kulturní bohatství (asi něco jako u nás olomoucké tvarůžky nebo Helenu Vondráčkovou). Jakožto milovník piva jsem měl tu čest navštívit legendární pivní belgický festival Zythos, který se každoročně odehrává poblíž města Leuven - ano, to je tam, kde se vyrábí Stella Artois, takový belgický gambáč.

Čtěte také: Spot dne: Charlie Sheen už nepije!


Na Zythosu vystavuje celkem 100 belgických pivovarů v obrovské tovární hale a pro vystavování platí přísná pravidla -ať se jmenujete Malheur, De Ranke, De Kale Ridders nebo InBev, máte k dispozici výstavní stánek o šířce 2,5 metru, ani více ani méně. Jana Rumese, prezidenta festivalu, jsem se zeptal, jak je možné udržet festival při životě, když žádná z firem neplatí pronájem za prodejní plochu, a zda třeba nezkoušel InBev, největší nadnárodní pivařský koncern světa, poukázat na to, že ve srovnání s malým lokálním pivovárkem jsou přece jen poněkud významnější firmou a měli by tedy mít větší prostor. „Naším cílem není zbohatnout,“ připomněl mi Jan Rumes, „chceme udržet povědomí o pivu jako o součásti kultury, proto má každý pivovar bez ohledu na velikost stejný prostor.

A z InBevu to ani nezkoušeli - vědí, že je to zbytečné, Zythos má svá pevně daná pravidla.“ Když jsem to slyšel, zaplesalo mi mé marketingové i pivní srdce. Pivní proto, že kromě speciálních edicí Leffe se z InBevu nedá pít opravdu nic - pokud tedy neumíráte žízní na poušti a na výběr máte jen mezi čímkoli z produkce InBevu (Staropramen, Michelob, Rolling Rock…) a kanystrem vyjetého oleje. No a marketingové proto, že i lpění na nefinančních principech se v tomto případě ukazuje jako činitel, který je schopen dodat nadšenecké akci dostatečnou podporu. Festival totiž podporují jak úřady (dávají zdarma prostor k reklamě a zdarma je i kyvadlová doprava z centra města do centra dění), spousta regionálních spolků a také pivaři sami, akce má obrovskou popularitu na sociálních sítích a všichni na ní - včetně ředitele - pracují zadarmo. Pivo je součást kultury - a některé národy mají jeho kulturní konzumaci zapsánu v genech. A navíc - každý národ má takové pivo, jaké si zaslouží!