Mediokracie: Papír je zase cool

Nakladatelství dokážou vytvářet lepší produkty než online.

Nakladatelství dokážou vytvářet lepší produkty než online. Zdroj: Repro Strategie

V první polovině letošního roku v USA klesl prodej elektronických knih meziročně o deset procent, kdežto prodej tištěných roste dvouciferným tempem.

První elektronickou čtečku Kindle jsem si koupil v roce 2008. Od té doby jsem většinu knih přečetl v elektronické formě. Poslední z nich jsem ovšem přečetl někdy loni touto dobou. A vrátil jsem se k papíru. Proč? Vlastně ani nevím. Pravdou ovšem je, že od té doby raději do MHD táhnu jakkoli tlustou knihu a na Kindle padá prach. A evidentně nejsem sám.

Největší prodejce knih ve Spojených státech Barnes and Noble se letos vrátí do zisku. Po několika letech propadu tržeb, který nepochybně způsobily elektronické knihy. Důvody jsou dva. Nakladatelství dokážou vytvářet lepší produkty. Všimli jste si, že vaše děti (moje tedy ano) dávají vždy přednost papírovým knihám před elektronickými? Není divu. Některé z nich jsou totiž nádherné a mnohem vynalézavější než před lety, kdy byl zisk jistý a nestál tolik námahy.

To samé se týká i titulů pro dospělé. Věděli jste, že existuje něco jako omalovánky pro rodiče? Pokud ne, tak se běžte podívat do knihkupectví. Mají jich tam hodně, přičemž před několika lety tento segment prakticky neexistoval.

Jednoduchý nápad, který moc nestojí, ale skvěle se prodává. V tomto případě přesně platí české pořekadlo, že „nouze naučila Dalibora housti“.

S tím souvisí i druhý důvod – marže. Možná vám to přijde zvláštní, ale marže na tištěných knihách jsou větší, protože zákazníci peněz navíc nelitují. To je velmi důležité poznání především pro zpravodajská, názorová a jiná tištěná média. Vidíme nejen, že to jde, ale vidíme cestu. Nakladatelství dokázala výrazně inovovat svůj tradiční produkt a řekla si za to o takové peníze, aby vydělala. Protože to je stejné jako v restauraci. Její úspěch neurčuje cena jídla a snaha zasáhnout celý trh.

Zatímco jsme se v tištěných médiích soustředili na rozvoj internetu, úplně jsme zapomněli, že skutečné peníze v něm stále nejsou. Často jsme tak „zanedbali“ papírový produkt, který nás celou dobu živil. Avšak na trhu vidíme, že si to stále více lidí začíná uvědomovat. Dalibor Balšínek zachránil Echo24 vydáváním tištěného týdeníku, Robert Čásenský se s Reportérem údajně přiblížil černým číslům a Miroslav Motejlek chystá papírový magazín. Papír zkrátka ještě neřekl poslední slovo a je klidně možné, že se krize posledních let ukáže jako blahodárná.

Titulní stránka Strategie 11/2015Titulní stránka Strategie 11/2015 | Repro Strategie (Tomas Novak)

Čtěte v nové Strategii
Článek vychází v listopadovém čísle měsíčníku Strategie, kde si dále můžete přečíst rozhovor s generálním komisařem Expa 2015 v Miláně Jiřím F. Potužníkem a také s reklamním režisérem a autorem filmu Domácí péče Slávkem Horákem, dále o dvaceti letech Asociace PR agentur či proměně brandu Playboy.
Strategie vychází 27. 11. 2015.