Miroslav Kapal: Polepy vydrží až pět let

Miroslav Kapal

Miroslav Kapal Zdroj: Jiri Cerny

Branding vozů je tak trochu alchymie. Na jednu stranu pomáhá zvyšovat povědomí o značce, na druhou je těžké donutit vyšší management, aby jezdil v autech opatřených celkovým polepem. Maximálně prý snesou jen malé logo na zadní části vozu. Obecně se tomu říká decentní manažerský brand, říká v rozhovoru Miroslav Kapal ze společnosti Spyron.

Jaké jsou nejčastější důvody výměny polepu na voze a jaká je běžná životnost polepů?

Nejčastější důvody výměny dekorovaných vozidel jsou ukončení leasingu nebo reklamní kampaně, výměna nebo aktualizace grafického motivu, poškození grafiky například při havárii vozidla. Běžná životnost polepů je dána použitým materiálem a požadavkem klienta, u tištěné reklamy je to maximálně pět let, u jednobarevných fólií až deset let.

Čtěte také: Automobil jako bezpečný šperk pro ženy


Jaké jsou nutné kroky firmy, když si objedná polep vozu a dojde například ke změně barvy vozu?

V případě změny barvy vozu, tzn. že dojde k přelepení všech vnějších lakovaných částí karoserie do jiné barvy, je nutné tuto skutečnost uvést v malém technickém průkazu vozidla. Co se týče reklamních celopolepů s různými motivy a barevností, se jedná jen o dočasný reklamní polep a toto není nutno uvádět v TP, navíc by se i těžko určovala barva. V případě lokálních polepů cca do 50-60 procent celkové plochy vozidla není změna v TP nutná.

Jsou i jiná omezení, jako jsou polepy zadních a bočních oken? Jaká jsou pravidla z hlediska STK?

Dekorace prosklených ploch vozidel je povolena pouze s certifikovanými materiály mající atest 8-SD. Jedná se o perforovanou jednosměrně průhlednou tiskovou fólii, kterou lze umístnit pouze na zadní okno a zadní boční okna. Na aplikované fólii by měla být homologační známka a řidič vozu by měl dostat ID kartičku pro případnou policejní kontrolu (prokázání pravosti certifikovaného a schváleného materiálu).

V případě kamionů, které jezdí po celé Evropě, existují rozdíly v použitých materiálech pro řekněme chladnější sever a rozpálený jih Evropy?

U značkových výrobců, například 3M,případně Avery Dennison atd., jsou v záručních podmínkách specifikována klimatická pásma (1,2,3) kde je uvedena délka životnosti použitých materiálů v dané lokalitě. Například Česká republika je v pásmu 1 tedy mírné pásmo, a proto je záruka udávána v plné délce. Například v pouštních oblastech je požadavek na výdrž grafiky extrémně vysoký, a proto se jedná o klimatické pásmo označené číslem 3. Zde je životnost aplikované grafiky zhruba poloviční oproti pásmu 1. Pokud tedy bude kamion dekorován v ČR a bude podnikat jízdy po jižní Evropě (Španělsko, Řecko, Itálie), není deklarovaná životnost grafiky nikterak ohrožena.

Existují výzkumy či data o návratnosti financí do polepu vzhledem k reakci zákazníků? Je z výzkumu jasná paralela mezi polepy a zvýšeným povědomím o značce?

Je nutné si uvědomit, že vlastník vozového parku disponuje velmi zajímavou reklamní plochou, která je zcela zdarma. Další přidanou hodnotou je fakt, že vozidla jsou reklamním polepem chráněna (UV záření, poškození laku) a zvyšuje se tak i jejich zůstatková hodnota v případě zpětného prodeje. Dle našich interních průzkumů u prodejců ojetých vozidel, by se mohlo jednat až o 10 procent z prodejní ceny vozu, a to už se Vám investice do celopolepu minimálně zaplatí. Po sečtení všech výhod jsou tak vynaložené náklady na reklamní polepy vozového parku minimální. Pokud navíc bude zvolen vhodný kreativní návrh, který pontenciální klientelu zaujme, je téměř jisté, že povědomí o značce se zvýší. To potvrzují nezávislé výzkumy zaměřené na tento druh reklamy.

Setkali jste se s reakcí klientů, že jejich zaměstnanci nechtějí jezdit s obrandovaným vozem?

Ano s podobnými názory jsme se již v praxi setkali. Nicméně je to věc názoru na konkrétní typ brandu. Některé se skutečně moc kreativně netváří a připomínají nevkusný kýč. Nicméně některé dekorace jsou velice zdařilé a zaměstnanci jsou hrdi, že mohou s takovým vozem jezdit. Výraznému dekorování služebních vozidel se nejvíce brání lidé s vyššího managementu, kteří snesou tak maximálně malé logo na zadní části kufru. Obecně se tomu říká decentní manažersky brand.

Jaká jsou hlavní kritéria výběru v tendrech na polepy vozů?

Bohužel se v tomto případě jedná o velký a dlouhodobý problém. Ve výběrových komisích často sedí lidé bez jakékoli vědomosti o materiálech, výrobních technologiích či výrobních postupech. Jen zřídka nalezne účastník výběrového řízení v komisi opravdového odborníka, který dokáže fundovaně posoudit nabídky materiálů a technologií. Většinou jsou dána kriteria, které již předem vyřadí kvalitní materiály a výrobní technologie z další účasti jen pro celkovou vyšší cenu. Záruky, kvalita materiálu, značka, reference uchazeče jsou až na druhém místě. Rozhodující je pouze co nejnižší cena. Velmi často se stává, že zadavatel výběrového řízení dá přednost nižší ceně jelikož o nabízených materiálech s plnohodnotnou záruční a pozáruční podporou vlastně nic neví, anebo jen velmi málo.

Podle jakých kritérií volit materiály, když cena není nejzásadnějším faktorem?

Asi nejdůležitějším faktorem je deklarovaná délka záruky na použité materiály a výrobní technologie. Nedílnou součástí a projevem nabízené kvality je i případný pozáruční servis poskytovaný výrobcem reklamních dekorací. Nicméně hodně mohou prozradit i samotné reference, které by měly být nedílnou součástí cenové nabídky. U levnějších materiálů je většinou uvedena pouze „jakási“ životnost, která není podepřena specifikovanými podmínkami - mechanická a barevná stálost a to po celou deklarovanou záruční dobu. Alternativní materiál tak může na vozidle vydržet, ale zcela určitě časem dojde k problémům s tvarem či ztrátou barevnosti. V neposlední řadě pak bude poměrně nákladné odstranění tohoto materiálu z vozidla po ukončení reklamní kampaně či leasingu. Alternativní výrobci materiálů jen zřídka kdy garantují dobrou odstranitelnost fólií po několika letech. Každopádně vždy klientům klademe na srdce, ať porovnávají hrušky s hruškami a jablka s jablky. Pokud se díváte jen na cenu, nepřímo nás nutíte slevit z kvality.

Co byste zadavatelům doporučil pohlídat si při instalaci?

Pokud se obě strany dohodly na konečné podobě grafického návrhu, měl by se výsledek co nejvíce podobat odsouhlasené grafické předloze. Nicméně není nic jednoduššího, než zhotovit první vzorový vůz, na kterém se ještě případně odladí drobné nedostatky. Po dokončení dekorace vozidel by měl být vystaven předávací protokol, který zároveň potvrdí i započetí běhu záruční doby na předané dílo.