Nároky kapel napínají festivalové rozpočty

Faith No More napodruhé na Rock for People zahráli. Bylo ale potřeba posunout celý festival.

Faith No More napodruhé na Rock for People zahráli. Bylo ale potřeba posunout celý festival. Zdroj: Repro Strategie

Hudební festivaly jsou tradičním letním tahákem po celé Evropě. Akcí je bezpočet, termínů však jen omezeně, a boj o hvězdná jména je tak ve znamení vyšších a vyšších honorářů.

Příprava dalšího ročníku každého velkého festivalu začíná hned po skončení toho předchozího – zapojit do programu velké zahraniční hvězdy je práce na rok i více. Vždyť pořadatelé letošního Rock for People jednali o opětovné účasti kultovních Faith No More dva roky od doby, co jejich první koncert na festivalu před třemi lety zhatila obrovská bouře jen pár minut před začátkem koncertu. A když dostali k dispozici pro letošní rok jediný termín – 5. června – příliš neváhali a celý královéhradecký festival prostě posunuli o měsíc dřív, jen aby dodrželi slib přivést do Hradce slavné „Fejty“.

Zejména v létě, kdy se v Evropě koná alespoň jeden větší festival každý víkend, je boj o zahraniční hvězdy velice tvrdý – u velkých akcí to přitom bez nich až na výjimky nejde. Výsledkem jsou stoupající nároky zahraničních hvězd i hvězdiček a s tím i rostoucí rozpočty, které nelze naplnit pouze ze vstupného.

Tlak na finance a nevyzpytatelné počasí přitom v posledních letech položily několik velkých tuzemských akcí jako třineckou Noc plnou hvězd či Open Air Festival v Panenském Týnci, na který v minulosti pořadatelé dovezli takové hvězdy jako Chemical Brothers či Fatboy Slima. Bez generálních a hlavních partnerů, kteří na podporu tuzemských akcí dávají až desítky milionů korun ročně, se proto žádná velká akce neobejde.

Reference pomáhají

Colours of Ostrava letos nabídne slavnou Björk. I Ostravští ale mění zvyky a kvůli nabitému kalendáři islandské popové princezny se její koncert uskuteční nezvykle již ve čtvrtek. Rozpočet letošního ročníku je přitom opět meziročně vyšší a přesáhne sedmdesát milionů korun. Důvodem je vyšší investice do programu, tedy především samotných kapel a interpretů, ale i dalších akcí, neboť počet scén se letos zvýšil na sedmnáct.

Kvůli vyššímu rozpočtu proto budou mít Colours poprvé ve své čtrnáctileté historii dva generální partnery – k České spořitelně, která je generálním partnerem festivalu dlouhá léta, se letos přidala společnost ArcelorMittal Ostrava, jež byla dlouhodobě „jen“ hlavním partnerem.

„Oproti loňsku jsme cenu vstupenek mírně zvýšili a odráží to jak zvýšené požadavky na honoráře ze strany zahraničních headlinerů, tak reakce na směnný kurz koruny. Pokud chceme zvyšovat úroveň programu, lákat skutečně velké zahraniční headlinery, zlepšovat servis v areálu a podobně, pak je tento mírný nárůst nezbytný,“ říká obchodní ředitel festivalu Philipp Malý.

Hvězdou Colours of Ostrava je BjörkHvězdou Colours of Ostrava je Björk | archivHvězdou letošních Colours of Ostrava je Björk

Ostravská akce ve stejném termínu soutěží s několika většími festivaly v západní Evropě. „Proto není snadné získávat velké hvězdy pro náš festival, mimo jiné protože jsou stále dražší. Na straně druhé nám pomáhá, že velké agentury považují náš festival za velmi profesionální a kvalitní a umělci nám dávají velmi dobré reference,“ dodal.

Dvě dávky

Vyšší rozpočet hlásí i Rock for People, který se ale letos na rozdíl od předchozích dvaceti ročníků uskutečnil hned dvakrát. První se konal v tradičním Hradci Králové na začátku června právě za účasti Faith No More či Limp Bizkit, druhý se odehrál za přítomnosti Motörhead či Parov Stelar v tradičním červencovém termínu, ale na nezvyklém místě – v Plzni, kde byl součástí projektu Evropské hlavní město kultury.

„Loni byl rozpočet kolem padesáti milionů korun, letos budget analogicky odpovídal úpravám a rozdělení,“ říká ředitel festivalu Michal Thomes. Také on pociťuje větší nároky od části hudební scény. „Některé kapely berou živé hraní jako nedílnou součást svého marketingu, čemuž odpovídají i nároky na honorář. Velké kapely, které každoročně vozíme, ale mají svůj ceník stálý,“ podotýká.

Jména generálních a hlavních partnerů festivalu se oproti minulosti nemění. U hradecké části pokračují se Staropramenem jako generálním partnerem; hlavní partnery T-Mobile a Zoot rozšířili ještě o Lenovo a Google. „Ohromnou radost máme z přístupu Jacka Danielse, který v Hradci jako na první akci v Evropě představil svou novou značku Fire,“ dodal. Zda se festival uskuteční příští rok v podobné dvojité dávce, to se pořadatelé rozhodnou až po skončení plzeňské části festivalu. Ve hře je i možnost, že festival zůstane v Plzni.

Rock for People se letos rozdvojilRock for People se letos rozdvojil | archivFestival Rock for People se letos rozdvojil

Zážitková platforma

Dvojka na tuzemském pivním trhu, Pivovary Staropramen, se do masivní podpory hudebních festivalů a koncertů pustila před šesti lety. V minulosti byla partnerem Colours, odkud ji ale vytlačil Plzeňský Prazdroj se značkou Radegast. Letos podpoří oproti loňským pěti již šest festivalů v čele s Rock for People a milovickým Votvírákem. Pivovar se rozhodl podpořit navíc menší akci Vysmáté léto v Kadani.

Rozpočet na hudební aktivity se pohybuje stejně jako v minulých letech v řádech desítek milionů korun. „Částka na hudební aktivity je už několik let standardní. Mění se jen to, kam peníze dáváme – je to stále více ve prospěch zážitkové platformy, více investujeme přímo do festivalů,“ uvedl manažer značky Staropramen Michal Šlechta. Peníze tak nejdou do klasické reklamy, ale do výstavby a vybavení pivních stanů a festivalových restaurací anebo třeba i do budování bezbariérových přístupů pro vozíčkáře u hlavních scén

Vstup volný

Rozpočet roste v posledních pěti letech i pražskému United Islands, který je na rozdíl od většiny ostatních hudebních festivalů pro návštěvníky zdarma. Letos tak činí zhruba 25 milionů korun.

Hlavními partnery již tradiční akce jsou město Praha a značka Excelent z portfolia Plzeňského Prazdroje. Smlouva s pivovarem přitom letos skončila a pořadatelé začínají vyjednávat o nové.

Loni si pořadatelé pomohli placenou scénou v Kinského zahradě, letos ale bude opět vstup volný všude. „Scénu placenou by sice festival jistě potřeboval, aby to s financováním bylo jednodušší. Rozhodli jsme se ji ale nedělat, a to z důvodu dlouhodobého cíle spustit vedle United Islands of Prague nový projekt, který placený bude,“ uvedl hlavní organizátor David Gaydečka.

Festival může fungovat i díky tomu, že neláká na zavedená velká jména. Pořadatelé tak vyhledávají spíše budoucí hvězdy, což jim umožňuje často flexibilnější dohody. „Naše zkušenost je spíše taková, že nadějní interpreti rychle s cenou vyletí, když je o ně zájem. A zase tak dlouho, jako to bylo dříve, se na cenové špici nedrží,“ dodal Gaydečka.