Nejúčinější způsob reklamy - WOM

Nejúčinější způsob reklamy - WOM

Nejúčinější způsob reklamy - WOM

V dnešním světě přeplněném reklamními sděleními se stává osobní doporučení nejlepším a nejefektivnějším způsobem, jak zasáhnout spotřebitele, jak ukázal výzkum Nielsenu a další online studie. Přátelé, známí a příbuzní se otevřeně a důvěryhodně a často cíleně navzájem informují o produktech a službách.

Tradiční mediální kanály tvoří jen malou část zdrojů, kterým dodávají spotřebitelé důležitost v běžném životě. Výzkum zjistil, že nejvíce důvěryhodných a důvěrných informací sdílíme mezi přáteli, rodinou a kolegy v práci. Každodenní konverzace odehrávající se ve společnosti se týkají značek, produktů a služeb, neboť spotřebitelé rádi mluví o svých favorizujících značkách a zajímavých produktech. Tyto sdílené informace jsou autentické a mají velký vliv (jak výzkum Nielsen zjistil) až na 92% spotřebitelů, jež mají důvěru v doporučení blízkých osob z okolí. Takovéto rozhovory probíhají den co den, děje se tomu kdekoli – doma v obývacím pokoji, v obchodě, na sportovištích, v kancelářích, v klubech, na dětských hřištích, ale též v online společenstvích nebo na bezpočtu blogů, které pak mnohdy využívají inzerenti jako výkonný reklamní kanál.

WOM buduje důvěru.

Word-of-Mouth obsazuje první příčky v důvěryhodnosti, přičemž druhou příčku zaujímá pozice zákaznických zkušeností komunikovaná v online médiích.

Zdroj: * Důvěra spotřebitelů v reklamní sdělení dle kanálu (důvěřují částečně/úplně), od "Důvěra, hodnota a anagažovanost v reklamě" – Nielsen on-line studie spotřebitelského průzkumu,  2011Zdroj: * Důvěra spotřebitelů v reklamní sdělení dle kanálu (důvěřují částečně/úplně), od "Důvěra, hodnota a anagažovanost v reklamě" – Nielsen on-line studie spotřebitelského průzkumu, 2011

Dnes je možné WOM marketing zařadit stejně jako klasické reklamy do mediálního mixu, který je součástí celkové marketingové strategie: Spotřebitelské konverzace o produktu lze kvantifikovat (stejně jako ostatní média) - inzerent naprosto transparentně naplánuje WOM kampaň měřitelným způsobem. Zatímco klasické marketingové komunikace se snaží členy cílové skupiny zasáhnout propagovaným veřejným míněním, jsou oproti tomu individuální sdělení v rámci cílové skupiny mnohem účinnější a přesnější v rozběhlé zákaznické komunikaci. Informace se dostává pouze k těm, kteří jsou sdělením otevřeni a postupují jej dál.

Klasické marketingové komunikace: „one-to-many“, kdy se cílová skupina ocitá v roli pasivního příjemce, navíc přehlceného reklamními sděleními, jsou velmi drahé.

Nejúčinější způsob reklamy - WOMNejúčinější způsob reklamy - WOM

WOM zvyšuje účinnost tradičních médií.

Cílené umístění WOM komunikace do marketingového mixu zvyšuje jeho efektivitu.

Tradiční média jsou často velmi účinná v tom, jak dobře vybudovat povědomí, ale nikoli v tom, jak vybudovat „důvěryhodnost“, zrovna tak mají slabá místa v dosažení skutečně žádoucího výsledku. Word-of-Mouth kampaň má významný přínos ve zvyšování důvěryhodnosti celé kampaně. WOM kampaň pokrývá prostor, kde probíhají konverzace odehrávající se mezi přáteli a známými. Studie společnosti trnd ukázala, že rozhodnutí k vyzkoušení produktu je zapříčiněno primárně doporučením přátel a známých. Při dotazování, co vyvolalo impulz pro počáteční nákup produktu, nebo pro vyzkoušení produktu, většina respondentů odpověděla „bylo to doporučení od rodiny a přátel“, například: Nokia mobilní telefony: WOM (44.1 %) versus TV (6,1 %) a tisková média (13,2 %) nebo Sony Playstation: WOM (42 %) vs. TV (16 %) a tisková média (13,3 %).

Nejúčinější způsob reklamy - WOMNejúčinější způsob reklamy - WOM

Nejlepších výsledků je dosaženo, pokud tradiční média kombinujeme s Word-of-Mouth kampaní. V tomto nastavení, reklamní sdělení nezasáhne pouze smysly spotřebitele (oči, sluch), ale bude navíc aktivovat spotřebitele k aktivitě (nákupy, vyzkoušení), jež jsou založeny na důvěryhodném doporučení (WOM).

zde.