O trhu s uměním (7)

Gerhard Richter, Abstraktní obraz (809-4)

Gerhard Richter, Abstraktní obraz (809-4)

Na předních příčkách nejdražších děl došlo v roce 2012 k několika změnám. Rekapitulujeme to nejzajímavější, co se v loňském roce na aukčním trhu s uměním událo – obecné trendy i nové rekordmany.

Výnosy prodejců vloni rostly napříč všemi hlavními kategoriemi – u starých mistrů, impresionistů i v dlouhodobě nejúspěšnější kategorii současného umění. Například aukční dům Christie's, jeden ze dvou největších hráčů na trhu s uměním, oznámil oproti roku 2011 celkový nárůst výnosů o 10 procent na 6,27 miliard dolarů (do této sumy se započítají aukční i privátní prodeje). Roční výsledky Sotheby's bohužel nebyly dosud zveřejněny, nicméně u tohoto aukčního domu se očekává mírný nárůst ve srovnání s rokem 2011, zejména díky jejich fenomenálnímu úspěchu na květnové newyorské aukci.

Tím zmiňovaným veleúspěchem a největším skokanem roku se stal norský malíř Edvard Munch, jehož obraz Výkřik z roku 1895 překonal všechny dosavadní aukční rekordy a s výsledkem téměř 120 milionů dolarů si vysloužil titul nejdražšího díla všech dob prodaného v aukci. Ani takto vysoká částka však nebyla pro odborníky velkým překvapením. Několikaměsíční intenzivní mediální kampaň totiž kolem pastelu vytvořila takovou auru výjimečnosti, která sběratele i odborníky přesvědčila o správnosti nastavení výše předaukčního odhadu, který se údajně pohyboval kolem 80 milionů dolarů (bez provize). Nabízený Výkřik, klíčové dílo expresionismu, byl jedním ze čtyř existujících variant a jako poslední se ještě nacházel v soukromých rukou. Zbylé tři varianty už jsou v galerijních institucích a na volném trhu se patrně nikdy neobjeví
. Ke známosti Výkřiku nepochybně přispěly i jeho opakované krádeže a následná navrácení do muzejních sbírek. Munchův Výkřik tak překonal dva roky starý rekord, který byl v držení Pabla Picassa, za jehož plátno Akt, zelené listy a bysta v roce 2010 neznámý sběratel zaplatil 106,5 milionu dolarů. Pokud vezmeme v potaz nejen aukční prodeje, ale i prodeje privátní, celkové prvenství stále drží Cézannovi Hráči karet. Na nejdražší dílo všech dob jej vynesla katarská královská rodina. Ta loni v únoru údajně plátno koupila za 250 milionů dolarů. Na druhém místě pak následuje rovněž privátní prodej. Za Klimtův portrét Adele Bloch-Bauer visící nyní v newyorské Neue Galerie utratil dědic kosmetického impéria Ronald S. Lauder 135 milionů dolarů. Munchův Výkřik z roku 1895 je v celkovém pořadí třetí.

Zpráva o novém nejdražším žijícím umělci přišla z Londýna, kde zabodoval německý malíř Gerhard Richter. Dražba plátna Abstraktní obraz (809-4) probíhala tak bouřlivě, že sběratelé z odhadu 9–12 milionů liber cenu vynesli až na rekordních 21,3 milionu liber (33 milionů dolarů). Z první příčky v žebříčku nejdražších žijících umělců Richter odsunul Jaspera Johnse a jeho enkaustiku Vlajka (28,6 milionu dolarů). K velkému zájmu o olej Abstraktní obraz (809-4) přispěla určitě i exkluzivní provenience. Dražený Richter totiž patřil známému hudebníkovi Eriku Claptonovi. Ten za Richterovo plátno v roce 2001, kdy jej pořídil, zaplatil jen něco málo přes tři miliony dolarů. Za zmínku stojí, že do londýnské aukce byl nejdražším Richterem jiný abstraktní obraz, vydražený za 22 milionů.

Abramovič platil miliony za Francise Bacona

Květnová aukce, pořádaná aukčním domem Christie's v New Yorku, pro změnu přinesla rekord za nejdražší poválečné dílo. Autorem obrazu s názvem Orange, Red, Yellow, jenž se vydražil za 86,9 milionu dolarů, je Mark Rothko. Posledním nejvýše vydraženým Rothkem bylo do té doby abstraktní plátno s názvem White Centre, za které majitel zaplatil 72,8 milionu dolarů. Z trůnu nejdražšího díla a umělce druhé poloviny 20. století tak Rothko sesadil Francise Bacona a jeho velkoformátový Triptych, za nějž v roce 2008 ruský magnát Roman Abramovič neváhal zaplatit 86,3 milionu dolarů.

Aukční rekordy padaly paradoxně i mimo prostředí aukčních síní. O spojení prostředí internetu a umění slýcháváme čím dál častěji. V posledních letech se aktivity sběratelů rozšiřují i na online prostor a jejich důvěra v obchody na internetu pomalu stoupá. Průkopníkem online obchodování s uměním byla firma Artnet sídlící v Berlíně. Spektrum nabízených služeb spojených s uměním na internetu je neuvěřitelně široké. Zahrnuje nejen aukce, ale i další aktivity jako je pořádání týdenního veletrhu na webu či prodeje digitálního umění ve formátu JPEG pro váš počítač či tablet. Závratně rostou i ceny dosahované na internetových aukcích. V listopadu byl v internetové aukci Christie's vydražen obraz Edwarda Hoppera za úctyhodných 9,6 milionu dolarů. Přitom bariéra jednoho milionu dolarů, kterou dražitel utratil v kyberprostoru za Flowers Andyho Warhola (1,3 milionu dolarů), padla teprve rok před tím.

Ani kategorie starých mistrů se nenechala zahanbit. Nejdůležitější zpráva přišla koncem roku 2012 v souvislosti s prodejem Rafaelovy kresby Hlava mladého apoštola. Tato kresba utržila rekordních 29,7 milionu dolarů a stala se tak nejdražší autorovou položkou vydraženou v aukci. I tady svoji roli sehrála exkluzivní provenience a výjimečnost díla. Kresba, již v roce 1720 zakoupil William Cavendish, vévoda z Devonshire,  zobrazuje jednu z klíčových figur Rafaelovy Transfigurace (Proměny Páně), která se v současnosti nachází ve Vatikánském muzeu. Za posledních padesát let se na aukčním trhu objevily jen dvě další Rafaelovy kresby srovnatelného významu.

Výkřik Edvarda Muncha, nejdražší obraz historie dražebVýkřik Edvarda Muncha, nejdražší obraz historie dražeb Výkřik Edvarda Muncha, nejdražší obraz historie dražeb

Na závěr této rekapitulace je nutné zmínit i neúspěchy. Mezi největší zklamání uplynulého roku patří například Koupající se dívka od Augusta Renoira, kterou na poslední chvíli vyřadili z aukce. Experti Christie's dali přednost jistotě přímého prodeje. Stejně tak bylo z aukce společnosti Phillips de Pury vyřazeno Pollockovo abstraktní plátno Red, Black & Silver, tentokrát však z důvodu pochybností o jeho autenticitě.

Ve Vanity Fair totiž vyšel článek, který vznesl otázky ohledně pravosti tohoto díla. K autentifikaci dílo přinesla Pollockova milenka Ruth Kligman, ale vdova po Pollockovi, Lee Krasner, odmítla obraz uznat za pravý. Phillips de Pury však tvrdí, že prodej jen odložili a že nyní podnikají další kroky k předložení nových podkladů a důkazů. Necháme se tedy překvapit, zda se Pollockovo Red, Black & Silver objeví na aukčním trhu v roce 2013