Penězům nejlépe rozumí žáci v Šanghaji. V testu OECD uspěli i Češi
Mezinárodní program pro hodnocení žáků PISA, který zaštiťuje Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj, testoval patnáctileté žáky z osmnácti zemí a oblastí. Dotazník se zaměřil na témata běžného života jako bankovní účty, úrokové sazby, správu osobních financí a daně.
Šanghajští studenti v testu získali 603 bodů, o 103 více než činí průměr OECD. Dalšího v pořadí, vlámskou část Belgie, předběhli o 62 bodů. Následovali žáci z Estonska, Austrálie a Nového Zélandu.
Čeští žáci skončili šestí s průměrným skóre 513 bodů. „Nový Zéland a Česko jsou zástupci malé skupiny zemí, které nedávno předaly plnou zodpovědnost za finanční gramotnost ministerstvu školství,“ vyzdvihuje studie. Čeští učitelé také jako jedni z mála na světě procházejí kurzy finanční gramotnosti, které je na výuku připravují.
Alarmující neznalosti
Jak ale ukázal výzkum, znalosti řady žáků jsou výrazně horší. Více než 15 procent testovaných nedosáhlo ani „základní úrovně znalostí“ jednoduchých termínů, jako je úroková sazba. Mezi Čechy zcela propadlo 9,5 procenta žáků.
„Pokud nechápete, co pro vás znamená dlouhodobý závazek vyplývající z úrokové sazby, zvyšuje se pravděpodobnost, že vás oškube vaše kreditní karta. Patnáct let učení by vás na tuto úroveň mělo dostat,“ řekl během prezentace studie Andreas Schleicher, ředitel pro vzdělávací programy OECD.
Nejvyšší možné úrovně v testu dosáhl jen jeden z pěti žáků. V Šanghaji této mety dosáhlo přes 63 procent testovaných, v Česku 22,5 procenta, například v Itálii ale jen necelých devět procent žáků a v Kolumbii pouhá dvě procenta účastníků testu.
Výuka nestačí
Ze zjištění PISA také vyplývá, že v Austrálii, na severu Belgie, v Estonsku, Francii, Slovinsku a na Novém Zélandu má přes 70 procent patnáctiletých vlastní bankovní účet. Ve většině případů se to ale neodrazilo na jejich schopnostech v testu, dodává OECD. Ti, kteří svůj účet aktivně používají nebo si sami platí účty za telefonování, si ale vedli mnohem lépe než jejich vrstevníci bez těchto praktických zkušeností.
Podle studie se v testu finanční gramotnosti obecně lépe dařilo studentům z těch zemí, které tradičně dosahují dobrých výsledku při srovnávání matematických dovedností. Naopak důraz na výuku finanční gramotnosti příliš nepomáhá, což dokazuje skóre Spojených států.
Neplatí to ale vždy a jednou z výjimek je Česko – zatímco v matematických testech se tuzemští žáci řadí k horšímu průměru, v testu finanční gramotnosti jsou výrazně úspěšnější.
Mezinárodní srovnávání žáků PISA probíhá vždy jednou za tři roky. Právě zveřejněná studie je součástí testování PISA 2012.