Petr Dvořák pro Strategii: Se změnami v ČT ještě nejsme u konce

Petr Dvořák, generální ředitel České televize

Petr Dvořák, generální ředitel České televize Zdroj: Tomas Novak

Měsíčník Strategie změnil od září jak formát, tak podobu a obsahovou strukturu. Součástí nového čísla je také rozhovor s Petrem Dvořákem, generálním ředitelem České televize, o změnách, jimiž tato veřejnoprávní instituce v posledním období prochází.

Zářijová Strategie přináší na 108 stranách zmapování současného trhu televizí u nás, přehled Top 10 domácích reklam či analytický materiál o marketingových kampaních politických stran, které se připravují na blížící se volby.

Ve stěžejním materiálu čísla prozrazuje generální ředitel České televize Petr Dvořák mimo jiné to, že přechod ze soukromé televize na veřejnoprávní byl pro něj klíčovým momentem. Vedle důrazu na zisk musí myslet i na další hlediska, aby uspokojil zájem veřejnosti. A to nejen té dětské či umělecky zaměřené.

Petr Dvořák, generální ředitel České televize, na titulní straně StrategiePetr Dvořák, generální ředitel České televize, na titulní straně Strategie | Tomas Novak

Od září se pouštíte do největších změn od doby, co jste se před dvěma lety stal generálním ředitelem České televize. Které kroky považujte za nejdůležitější?

Změny jsou samozřejmě postupné a naplno se projeví v letošním podzimním vysílání. Teprve to ukáže, zda divák akceptuje a přivítá to, co jsme doposud dělali. S většinou novinek jsem počítal už v době své kandidatury, a byly tudíž také součástí mého projektu. Plánoval jsem jak nový dětský kanál, tak novou organizační strukturu České televize, posílení vlastní tvorby prostřednictvím nových producentských skupin i větší důraz na zpravodajství a jeho inovativnost. S čím jsem ale tolik nepočítal, bylo pokrytí oblasti kultury a umění. Přiznám se, že to, že se nám vedle dětského vysílání podařilo vymyslet spuštění dalšího kanálu, a to v rámci nezměněného rozpočtu, považuji za úspěch. V případě ČT art se jedná o symbiózu různých kulturních pořadů a žánrů, které se nyní dostávají do hlavního vysílacího času.

Rozhodně si ale nemyslím, že bychom byli se změnami v České televizi u konce. Podařilo se nám sice naplnit většinu původních záměrů, ale nyní se pustil do další práce celý stabilizovaný a dobře fungující tým lidí v ČT. Společně dáváme dohromady další výhled, který se projeví až v dlouhodobých plánech rozvoje. Ty aktuální jsou Radou České televize schváleny na roky 2012 až 2017. Rozdíl je tedy také v tom, že se budeme dívat až za termín mého mandátu.

Jaký je zájem zadavatelů reklamy o nový dětský kanál?

Ve vztahu k dětskému divákovi samozřejmě existuje relativně silný obchodní zájem. Dětský kanál by ale měl prioritně fungovat jako bezpečný přístav pro děti a rodiče, a proto jsme se rozhodli, že zde klasickou spotovou reklamu vysílat nebudeme, product placement pak ani v rámci evropských direktiv na dětském kanálu vysílat nesmíme.

Přinejmenším do konce letošního roku neuvažujeme dokonce ani o sponzoringu a já bych osobně přivítal, kdyby se na Déčku neobjevil vůbec. Výnos z reklamy a ze sponzoringu nevyváží závazek, který jsme si v rámci ČT :D stanovili – děti by se zde měly především setkávat se známým a bezpečným prostředím a jakousi formou zábavného vzdělávání. Naším cílem je financovat tento kanál čistě z koncesionářských poplatků. Nicméně definitivní rozhodnutí učiníme v rámci schvalování rozpočtu na rok 2014.

Petr Dvořák, generální ředitel České televizePetr Dvořák, generální ředitel České televize | Tomas Novak

Podle jarních dat se ČT meziročně výrazně posouvá v inovativnosti. V roce 2012 ji ocenilo 44 procent diváků v porovnání s 27 procenty z roku 2011. Jak moc velký důraz kladete na nové nápady, když je česká veřejnost obecně spíše konzervativnější?

Snažíme se hledat zlatou střední cestu. Na jednu stranu chceme být podobně jako některé jiné evropské veřejnoprávní televize inovátorem, kterého komerční stanice následují. Na druhou stranu ale plně chápu, že český divák je náročný a specifický svým konzervativním přístupem. Provedli jsme tak několik změn, které byly spíše evoluční než revoluční, a podle výzkumů, které máme k dispozici, je diváci přijali s povděkem. Jedná se například o změnu grafického designu ČT1 a ČT2 či cross promo našich kanálů.

Došlo ale i k radikálnějším úpravám. Mám na mysli třeba změnu ve zpravodajské relaci Události. Reakce veřejnosti byla z počátku poměrně bouřlivá, ale po roce fungování se ukázalo, že to byl krok správný a diváci ho akceptovali. Veřejnost považuje Události za plnohodnotnou alternativu vůči zprávám vysílaným komerčními televizemi, hlavně jim ale ve srovnání s nimi daleko více důvěřuje.

Zejména to je pro nás důležité a důvěryhodnost našich zpráv je oproti komerčním televizím zhruba dvojnásobná. Samozřejmě se stále ještě setkáváme s drobnými výhradami, které se týkají kostýmů našich moderátorek nebo toho, že grafika není dostatečně pochopitelná. Za mne osobně jsou to ale výhrady spíše drobné, které dokážeme zlepšovat za chodu.

Celý rozhovor se šéfem České televize Petrem Dvořákem a další zajímavé informace naleznete ve Strategii č. 9, která vychází 19. září.