Pravidla mobilní komunikace ve firmě

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: profimedia.cz

Dostali jste v práci služební telefon a notebook. Na první pohled příjemné benefity. Ale co když je to zároveň past, která vám nedovolí se od práce odstřihnout ani v noci nebo o víkendech.

Znáte někoho, kdo dnes nepoužívá mobilní telefon? Já osobně ne. Dokonce jsou i tací, kteří používají telefony dva, a viděla jsem i „nešťastníka“ se třemi mobily. V zajetí mobilní komunikace je snad každý z nás. Někdy však mobil není náš pomocník, ale spíš my jsme jeho sluhy. Jsme stále na dosah, snažíme se mít všechny informace co nejdříve… ovšem nezdá se vám, že jsme s mobilním telefonem v ruce jaksi lenivější řešit některé situace sami za sebe?

Je přece mnohem jednodušší zavolat si o pomoc nebo problém přesunout na někoho jiného. Jistě, mobilní spojení má své výhody. Ovšem pokud člověk, který se účastní výběrového řízení na nové místo, v průběhu pohovoru neustále bere svůj mobilní telefon s tím, že „musí něco vyřídit“, není něco v pořádku. Jsou i tací, kteří své mobily hrdě vystavují na stůl před sebe a stále na ně pohlížejí, zda o něco nepřišli.

Jasná domluva

Zmeškat něco v práci by se nám nemuselo vyplatit. Proto také spousta z nás dostává jako pracovní nástroj i mobilní telefon, který by měl sloužit k pracovním účelům. Někdo to uvítá, pro jiného je to spíš na obtíž. Pravidla služebního mobilního telefonu se zdají být jasná, ovšem z vlastní zkušenosti vím, že to tak není. Přestože by měl sloužit pouze pro firemní účely, mnoho lidí jej bere jako možnost ušetřit a často ho využívá pro soukromé telefonní hovory. Že by opomněli etiketu? Možná jen nedostali od svého nadřízeného jasná sdělení. V každé firmě pochopitelně záleží na domluvě. Mobilní telefon, stejně jako notebook nebo automobil, můžete mít k dispozici pro soukromé účely. Pokud tomu tak ale není, raději si své soukromé hovory vyřizujte z vlastního mobilního telefonu. Pravidla by měla být stanovena nejlépe už při podpisu pracovní smlouvy.

Normální šéf a dvě SIM karty

Stále více firem a pozic nepracuje v jasně ohraničené pracovní době a čím dále častěji se žádá flexibilita. Díky firemnímu mobilu jste flexibilní a stále na dosah, což mimo jiné znamená být k dispozici v jakoukoli denní či noční dobu a o víkendech. Kde je však ona pomyslná hranice, kdy mimo rámec pracovní doby nemusíte na volání reagovat, byť se hovor tváří sebedůležitěji? Máte ho zvednout, když volá šéf? A co se stane, když ho během víkendu prostě vypnete?

Pokud máte „normálního“ šéfa, pravděpodobně vám nebude volat po večerech ani o víkendech, je však nutné počítat i s výjimečnými situacemi. Vězte, že zvednout mobil nadřízenému je slušnost, nikoli povinnost. Šéf zase musí počítat s tím, že se mu nepodaří vás pokaždé zastihnout. Pochopitelně pomineme-li situace, kdy držíte službu nebo pohotovost. Existují však profese, kdy jsou lidé závislí na klientech a zvednout volání večer nebo o víkendu se vyplatí.

V případě, že nechcete nosit dva telefony, lze situaci řešit jedním mobilem s možností využití dvou SIM karet. Setkala jsem se i s možností nabídnout své soukromé číslo jako firemní, tuto variantu bych však z různých důvodů nedoporučovala.

Duševní hygiena

Podobná pravidla etikety platí i pro používání firemního notebooku. Očekává se, že budete o víkendu pracovat a vyřizovat firemní e-maily? V zájmu duševní hygieny to po vás nemůže nikdo chtít. Ovšem znáte to: člověku to nedá a občas si poštu stahuje o víkendu. Hranice mezi pracovní dobou a volným časem se tak stírá, vždyť vlastně pracujete a neodpočíváte. Mobilní telefon i notebook jsou dobří pomocníci, ale nic se nemá přehánět. Být stále na příjmu nebo on-line je kontraproduktivní. Možná vám to pomůže připravit se na následující den, ale hrozí i to, že si neodpočinete, a navíc si můžete pokazit víkend nepříjemným e-mailem. Nehledě na to, že se nemůžete vymanit z pracovního stresu. Ne nadarmo se říká: ráno moudřejší večera.

Autorka vystudovala psychologii a od roku 1995 se věnuje psychologii práce a organizaci řízení