Průzkum: Podíl privátních značek v obchodech roste jen pozvolna

privátní značka, ilustrační foto

privátní značka, ilustrační foto Zdroj: Profimedia.cz

Podíl zboží prodávaného pod privátními značkami obchodních řetězců loni v Česku po stagnaci v roce 2009 už podruhé za sebou mírně vzrostl. Rychlejšímu rozšíření privátních značek na pultech tuzemských obchodů ale zatím brání akční nabídky zlevněného značkového zboží, pomocí kterých obchodníci svádí čím dál tvrdší souboj o zákazníky. Na konferenci Retail Summit to dnes v Praze řekl Lubomír Mechura z agentury ACNielsen.

Hodnotový tržní podíl privátních značek na tuzemském trhu se loni podle průzkumu ACNielsen zvýšil na 16,3 procenta z 15,5 procenta o rok dřív. Privátní značky obchodníci prodávají za nižší ceny než značkové výrobky, jejich nabídka je v Česku nyní výrazně nižší než v řadě západoevropských zemí.

„Růst podílu privátních značek výrazně zpomalily promoční akce,“ upozornil Mechura, podle kterého obchodníci používají stále agresivnější akční nabídky značkového zboží, při kterých se jeho cena blíží úrovni privátních značek. „Lidé tak nemají potřebu jít za privátní značkou, protože mají k dispozici značkový výrobek za podobnou cenu,“ upozornil Mechura.

Odborníci nicméně míní, že v následujících letech podíl privátních značek v Česku dál poroste a bude se snižovat cenový rozdíl vůči značkovému zboží. Česko má podle Mechury v tomto směru značné rezervy. Například ve Švýcarsku privátní značky měly už předloni tržní podíl 46 procent, ve Velké Británii 43 procent a v Německu 32 procent.

Podíl nabídek cenově zvýhodněného zboží na hodnotě celkového prodeje v Česku podle údajů společnosti ACNielsen se zvýšil z 29,7 procenta v roce 2007 na loňských 41,5 procenta. Zvýhodněné nabídky jsou nejvíce zaměřeny na plenky, sprchové gely, nápoje, kávu či toaletní papír. „Cenová válka obchodníků už ale probíhá na všech frontách,“ podotkl Mechura. Rostoucí podíl promočních akcí je podle něj dobrou zprávou pro zákazníky, ale špatnou pro obchodníky a výrobce, kterým kvůli tomu klesají marže.

Privátní značky mohou posílit loajalitu zákazníků

Kvůli rostoucí oblibě privátních značek začaly obchodní řetězce pod vlastní značkou v Česku prodávat nejen potraviny a nápoje, ale i domácí spotřebiče, drogistické výrobky či sportovní potřeby. Privátní značka je pro výrobce zpravidla výhodná, protože mají záruku odběru velkého množství výrobků, které obchodní řetězce pod vlastním názvem prodávají i v zahraničí. Výrobci ovšem upozorňují, že někteří obchodníci příliš tlačí na co nejnižší cenu levnějších privátních značek, což může nepříznivě ovlivnit jejich kvalitu.

Obchodníci mají u privátních značek lepší marže a zároveň mohou vyjít vstříc cenově citlivým zákazníkům. Dobrá zkušenost s privátní značkou navíc může posílit loajalitu zákazníků. Obchodní řetězce na druhou stranu kvůli privátním značkám přicházejí o podporu dodavatelů při promočních aktivitách a nedostanou od nich poplatky za zařazení tohoto zboží do prodeje.