Radim Pařízek: Televizním signálem pokryjeme už 95 procent

Radim Pařízek

Radim Pařízek Zdroj: Hynek Glos

Radim Pařízek má v oblasti médií sílu jako ČEZ. Bubeník skupiny Citron a zapřísáhlý Moravák vlastní dva multiplexy a pouští přes ně programy největších domácích televizí.

Máte vlastní televizní vysílání, pustil jste se do něj po podnikání v rozhlase. Proč?

Televize je v mediálním světě špička ledovce. Byla to pro mne další výzva, po které jsem pořád pošilhával.

Z jakého důvodu jste se rozhodl podnikat v oblasti multiplexů?

Jak rychle se zvyšuje vaše pokrytí?

Chceme dosáhnout mety pokrytí 95 procent obyvatel, což je jakýsi standard. Daří se nám to u multiplexu 4, kde bychom toho měli dosáhnout na začátku listopadu. U regionální sítě 7 se aktuálně pohybujeme okolo 82,5 procenta a další vývoj je závislý na pokračujících dohodách s Českou televizí.

Přestože se tento svět od 90. let postupně vyvíjí, podstata zůstává stejná. No show, no money.

Jak se díváte na zářijový rozjezd nových kanálů České televize? Část veřejnosti byla zmatena a nedovedla si stanice naladit.

My jsme se snažili divákům poskytnout potřebnou podporu a odpovídali jim prostřednictvím našeho dohledového centra. Radili jsme, jak naladit naše vysílače, těm, kteří volali z lokalit, které již v tuto chvíli pokrýváme.

Radim PařízekRadim Pařízek|Hynek GlosU každé kapely a písničky vyhodnocujeme jejich úspěšnost. Pokud by nebyla nějaká skladba úspěšná, hrát ji nebudeme

V minulosti se objevily spekulace, že by o váš multiplex 4 mohla mít zájem skupina Nova.

Byly to dezinformace, jejichž smyslem byl podle mne možná jistý záměr. Nova nás nepodporuje, jsme finančně soběstační. Nova nám za služby samozřejmě řádně platí. Nikdy jsme se nebavili o tom, že by měli o multiplex zájem.

Jak se vyvíjí digitalizace a kanály v HD?

Přechod z analogu na digitál trval zhruba od roku 2006 do roku 2011. To slibovalo, že veřejnost bude mít také programy v HD rozlišení. Česká republika dávala v tu dobu na propagaci digitalizace vysoké částky. Teprve poslední dva roky, kdy jsme měli možnost stavět multiplex, druhá vlna digitalizace opravdu běží. Teď se lidé konečně dočkali toho, co jim měla digitalizace přinést, tedy například HD programy či tematické televize. Zájem o takové pořady je logicky velký.

Není už televizní trh nasycen?

Souhlasím, že je nasycen. Do budoucnosti může zaujmout jen docela ojedinělý obsah. My už po ničem dalším netoužíme. My bychom v září asi ani nové televize nespouštěli, důvodem však bylo to, že jsme měli z jedné strany od některých inzerentů zpětnou vazbu, že hudba, kterou v televizích pouštíme, je příliš agresivní, a z druhé strany naopak to, že tam máme moc lifestylu. Takže jsme se v tomto roce zaměřili na jednu výhradně rockovou a jednu rodinnou televizi.

S jakými rozpočty rámcově vaše televize a rádia hospodaří?

My jsme menší firmy, vše je financováno z našich peněz, přesnější číslo v tuto chvíli nemůžu říci.

Jak se vám daří lákat lokální inzerenty?

S mediální agenturou jsme v tomto směru do loňského roku spolupracovali spíše jen okrajově, protože regionální zadavatele umíme velice dobře. To velké televize příliš nevyužívají. Je to jedna z našich silných stránek a myslím si, že to může být plus i pro naše televize.

Uvažujete ještě také o jiných médiích, jako je například internet?

Chceme využít synergie jednotlivých typů médií, což do budoucnosti může zahrnout právě i internet. V konečném důsledku tak klientům nabídneme ucelenější a lepší služby.

Synergie napříč mediatypy jsou vůbec čím dál významnější.

Z toho, že tady vznikají zcela nové synergie, které třeba ani původně nebyly v plánu, mám dobrý pocit. Takhle třeba spolupracujeme s velkými hudebními festivaly. Je to naprosto přirozená cesta, která přináší prospěch i našim partnerům.

Zůstáváte navzdory rozjezdu svých multiplexů a celoplošných televizních stanic stále hráčem především v Moravskoslezském kraji?

Já se cítím pořád především jako Moravák. Jsem hrdý, že máme druhé nejposlouchanější neceloplošné rádio u nás. Díky televizím se orientujeme už na celé Česko, ale u rádií, kromě stanice Rádio Dálnice, nemáme touhu expandovat do Čech.

Radim PařízekRadim Pařízek|Hynek Glos„Rád věci rozjíždím. Nejsem typický obchodník. Showbyznys, kam patří muzika, rádia, televize a další, je jen jeden. Za dobu, co jsem v něm, jsem se naučil pravidla, která v něm fungují,“ říká Radim Pařízek

Když už jsme u Rádia Dálnice, nastal nějaký posun v tom, že jiným stanicím vadilo, že by jim vznikla konkurence v dopravním zpravodajství?

Celá věc je stále u soudu. Je to škoda, protože projekt je relativně dlouho připravený a pokrývá většinu dálniční sítě. Byl původně koncipován pro zahájení oprav dálnice D1. Jsem přesto optimista, protože jsem přesvědčený, že dobré myšlenky, jako je tato, nakonec stejně najdou své uplatnění. Navzdory tomu, že se to konkurenci nemusí líbit.

Proč jste vlastně přesedlal z kariéry hudebníka skupiny Citron do podnikání v rádiích?

Byla to náhoda. Vše začalo díky kamarádovi z jižních Čech, hudebníku Ladislavu Faktorovi, který mi jednoho dne volal, že vysílá rádio, i když na to nemá potřebné papíry. Já jsem reagoval, že bez papírů do toho nejdu. Po půl roce mi hlásil, že už povolení má. Pro mne je hudba vnitřní svět, je to taková filozofie a muzikou žiju. Stejně jako jsem ji dával z pódia, chtěl jsem ji dávat posluchačům i díky rádiovému vysílání. Ministerstvo jsem také požádal o povolení, aniž bych tušil, že na něj budu čekat plných osm let.

Vedle pouštění hudby musíte shánět také inzerenty, baví vás to?

Rád věci rozjíždím. Nejsem typický obchodník. Showbyznys, kam patří muzika, rádia, televize a další, je jen jeden. Za dobu, co jsem v něm, jsem se naučil pravidla, která v něm fungují. Díky tomu pro mne u nového rádia bylo nastavení obchodu a marketingu značně jednodušší, protože to pořád beru jako spojitý svět. Přestože se tento svět od doby 90. let postupně vyvíjí, podstata zůstává stejná. No show, no money. Musíte mít produkt, který lidi zaujme a na který je potom dostanete. Pokud tedy máte to správné cítění a umíte vystihnout, co dotyčný člověk chce a potřebuje.

Trh je nasycen, do budoucnosti může zaujmout jen docela ojedinělý obsah. A my už po ničem dalším netoužíme.

Máte vedle byznysu ještě vůbec čas i na muziku?

Ročně odehrajeme okolo 25 koncertů. Rozhodně to neděláme pro peníze, je to spíše služba lidem, kteří nás poslouchají a mají rádi, protože značka Citron je pro mnoho z nich pořád legendou.

Jaký prostor věnujete ve svých rádiích a televizích právě Citronu?

Řeknu to asi takto: Nemůžu jít proti tomu, co sám dělám. U každé kapely a písničky vyhodnocujeme jejich úspěšnost. Pokud by nebyla nějaká skladba úspěšná, hrát ji nebudeme. I kdyby se mělo jednat o Citron. To bych se zpronevěřil svému vlastnímu přesvědčení.

Radim Pařízek (1953)

Narodil se v Českém Těšíně, působil jako hudebník a od roku 1998 se významně prosazuje jako broadcaster. Nejdříve s Rádiem Čas a později se sítí rádií Hey, v níž má stále ještě majetkový podíl. Později založil TV Pohoda, kde drží 95 procent, dále vlastní 66 procent ve společnosti Pohoda Top Media, jež pro TV Pohoda zajišťuje výrobu pořadů a servisní služby. Patří mu i 90 procent ve společnosti Route Radio provozující jihomoravské Rádio Čas Dyje a 75 procent firmy Digital Broadcasting, provozovatele celoplošného televizního Multiplexu 4 a celé řady rozhlasových vysílačů. Pařízek má ve svém portfoliu také dva televizní digitální multiplexy. V multiplexu 4 kromě stanic Nova HD, Fanda, Telka, Smíchov a Inzert TV vysílá i jeho TV Pohoda. Další Pařízkova společnost Progress Digital (drží v ní 90 procent) provozuje multiplex Regionální síť 7, v níž pozemní cestou vysílá Retro Music Televison, ČT1 HD, ČT2 HD, ČT Sport HD a ČT :D kombinované s kulturním ČT art. Pařízkova mediální skupina Pohoda navíc letos v září spustila v pozemním digitálním vysílání tři nové celoplošné kanály Relax, Rebel a Retro.