Reklama (téměř) zdarma, boduje virál

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Shutterstock.com

Uživatelé sociálních sítí, kteří si chtějí zajistit vlastní či firemní propagaci, jsou nuceni hledat alternativy, jak být vidět. Oblíbené sítě Facebook a Twitter reklamou „zadarmo“ i za úplatu doslova přetékají. Najít nové možnosti mohou na podobně laděných stránkách, kde jde dělat reklamu za pár korun, nebo i zdarma. Nabízí se jim Pinterest, Posterous, LinkedIn i YouTube.

Klíčem k úspěchu v rámci marketingu na sociálních sítích je kombinace čtyř faktorů: orientace ve světě sociálních sítí, kreativita, detailní znalost cílové skupiny i marketingové uvažování. Reklamu na vyjmenovaných čtyřech sítích jde realizovat poměrně snadno, účinně i levně.

Shoďte kotvy

Pin it! aneb šup s tím všem na oči. O to právě na sociálních sítích jde a k tomu také uživatele často vyzývá tlačítko novinky v sociálních sítích - Pinterest. Ta od začátku roku získává stále více na své popularitě a nyní slaví úspěchy v počtu desítek tisíc nových uživatelů denně. Členům nabízí jednoduchou správu účtů i propojení se stávajícími weby a další funkce. Pinterest láká svou gigantickou online nástěnkou, na které lze vytvářet kreativní koláže z obrázků, fotografií i videí a položit tak základ pro účelnou propagaci.

Čtěte také: Proč nebýt na Facebooku


V Česku je sice zatím v plenkách, ale již má své malé zastoupení. Síť používá například Petr Machek, který vlastní e-shopy Erbario, Almara-shop a Koberečky. „Účet na Pinterestu máme zřízený něco přes měsíc a jsme spokojeni, už k nám přivedl několik zákazníků. Dokonce jsme přes něj generovali i nové objednávky,“ uvádí Machek. A proč se právě tady může vyplatit dělat reklamu? „Na webových stránkách máme umístěnou galerii obrázků, prostřednictvím níž může být uživatel přesměrován právě na Pinterest a tam také uvádět své komentáře a názory,“ dodává.

I díky Mikroblogům se prosadíte

Na účet dvou výše zmíněných sítí, navíc i na YouTube a Flickr se napojí hravě také Posterous, který funguje prakticky shodně jako Pinterest. Ten zase dostal do vínku balíček Google Analytics, tedy kromě jiných užitečných funkcí, a v síti je jeho šikovným pomocníkem v otázce propagace. Na rozdíl od novodobé online nástěnky je však Posterous mikroblogovací platforma, avšak ta je z hlediska mobilního marketingu, který slaví boom, neméně užitečná.

Stačí přeposlat e-mail a takto jednoduše naplnit účet na Posterous obsahem a propagačním materiálem - fotografiemi, MP3 záznamy, videi i dokumenty. Sociální znalci se o Posterous zmiňují jako o bezplatné aplikaci pro budoucí sdílení souborů. Pozornost si získala zejména díky prohlášení experta na sociální sítě Steve Rubela, že své osobní blogování přesouvá právě sem. Posterous je také výjimečný svým zkracovačem URL, který krátí uživatelské odkazy (př. goo.gl, fb.me). Jeho další výhodou pro využití je i možnost převést svou stránku na zcela jinou doménu či subdoménu.

ProLinkujte se k propagaci

Placenou i bezplatnou verzi zřízení účtu nabízí i oblíbený profesní portál LinkedIn. Pro začátečníky i pokročilé, pro uživatele bez práce i v zaměstnání, pro studenty, profesionály na volné noze i firmy. Těm všem může pomoci dobře prodat dovednosti. Slouží jako komunikační uzel, kde zájemci v podstatě inzerují své pracovní zkušenosti a mohou dostávat nabídky. Naopak firmy zde mohou snadno outsourcovat nové členy. V globále dosáhla síť LinkedIn v lednu tohoto roku 147 milionů uživatelů. V České republice, částečně také díky jeho počeštění koncem ledna, LinkedIn nyní užívá přibližně 220 tisíc a bylo by překvapující, kdyby alespoň jednoho z nich nenapadlo, jak jej využít pro reklamní účely. Samozřejmě, že si tu uživatelé mohou reklamu zaplatit, ale většina přece jen ocení, když ji mohou s jistými přínosy zajistit i zdarma. „Je několik způsobů, jak se na LinkedIn (aneb,Facebooku profesionálů‘) a dalších sítích zviditelnit. My k tomu využíváme nepřímou reklamu v podobě účasti ve skupinách, kde se snažíme o zvyšování povědomí i image značky.

Nejde však o přímé zakládání firemních profilů,“ prozradil PR director Jan Šmikmátor z brněnské agentury Marco BBN, která se zabývá efektivní a moderní marketingovou komunikací, zejména pak v oblasti B2B. Firma pro komunikaci předně užívá uvedenou profesní síť, kde je účastníkem skupiny Marketingové komunikace, úspěšné kampaně a case studies a kde také aktivně poskytuje expertní informace a je v kontaktu s ostatními zainteresovanými členy. Skupinu založil ředitel agentury Marco BBN Pavel Marek a ta je největší na českém LinkedInu v marketingové oblasti, celkově nyní čítá okolo 1900 členů. Marek se k propagaci na LinkedIn vyjádřil takto: „Dobrým krokem pro komunikaci se může stát právě založení a moderování tematických a diskusních skupin. LinkedIn dnes již neslouží pouze diskusím, ale zejména online networkingu a směruje dále k cíleným obchodním poptávkám,“ doplňuje.

Virál zasáhne a pobaví

Sdílení audio-video formátů komerčního i amatérského typu je největší doménou zřejmě pro YouTube. A jak uvádí server comScore.com, 81 procent uživatelů internetu globálně sleduje na síti videa, v průměru každý z nich shlédne 173 videí měsíčně. Virální šíření reklamy je v současnosti skutečně velmi populární i jednou z nejúčinnějších forem propagace.
A pokud firmy či jednotlivci mají alespoň základy ve tvorbě videí, nemusejí si reklamu za peníze, někdy i složitě, objednávat skrze prostředníky. Podle vzoru jiných sítí tu vše stojí a padá na sdílení.

Objevují se tradiční komentáře, „lajky“ i odkazy na spřízněné sociální platformy. Je snadné si představit, jak může reklama na YouTube dobře posloužit k marketingovým účelům. Je to proto, že lidé dají na doporučení, i když jen zprostředkovaně skrze sdílení či odkaz přítele. „Efekt virálního videa může být až desetkrát výraznější než mnohdy pasivní sledování televizní reklamy. Lidé zajímavý obsah jako je ve virálních videích vyžadují, jsou v něm vysoce angažovaní a díky tomu kampaň získá například mediální publicitu,“ řekl Erik Meldik, Creative Director společnosti ViralBrothers.