Robert Haas: Do agentury hledám jen hvězdy

Robert Haas do své agentury hledá jen hvězdy

Robert Haas do své agentury hledá jen hvězdy Zdroj: Repro Strategie (Martin Pinkas)

Původně chtěl Robert Haas dělat jen dobře vypadající weby. V současnosti je už přes 15 let spolumajitelem agentury Symbio, která pomáhá domácím i nadnárodním koncernům s online prezentací nejen u nás, ale i jinde ve světě.

Robert Haas studoval na ekonomce, čím dál více jej to ale táhlo k internetu, který se v té době v Česku teprve rozvíjel. Většina z toho, co na konci 90. let domácí online produkoval, se mu nelíbila. Nezbývalo proto nic jiného než s kamarády založit vlastní firmu, aby mohli ostatní přesvědčit, že weby se dají dělat mnohem lépe.

První online aplikace, které Haas připravoval, byly pro fotografy Adolfa Ziku, Roberta Vana a Jadrana Šetlíka. Teprve poté přišla velká komerční zakázka. „Zavolali nám od Bati. Na první schůzku jsme přišli raději v obleku – nevěděli jsme, co vše si můžeme dovolit,“ komentuje rozjezd firmy. Z tohoto pohledu byl počátek Symbia krušný, na druhou stranu internetový trh byl tehdy pořád ještě relativně v plenkách a nebyl takový problém klienty přesvědčit, že právě Haasův tým je pro ně tou nejvhodnější volbou. Zakázky prý nebylo třeba ani tolik vyhledávat, protože firmy je oslovovaly samy.

Dva ze tří

„Přístup klientů se za posledních 15 let změnil. Dříve se firmy více zaměřovaly na budování svých značek. Nyní je zajímá často jen krátkodobá efektivita vložených prostředků, což bývá mnohdy opravdu krátkozraké,“ srovnává.

Od té doby Haasův tým posuzuje klienty podle pravidla „dvě ze tří“ – pro zakázku se rozhodne pouze v případě, že jsou splněna alespoň dvě následující kritéria. Prvním je to, zda se jedná o love mark, tedy oblíbenou značku, na níž chce Symbio dělat. Haas se při této myšlence zasní a jako příklad uvádí nejen Baťu, ale i Favorit či Botas. Druhým argumentem, proč projekt vzít, je příslib unikátní spolupráce, která přinese oběma stranám něco nového. Třetím, rozhodně ne však až posledním důvodem je odpovídající finanční ohodnocení.

Neznamená to však, že by nepracovali ani na projektech, z nichž zisk tolik nekouká. Příkladem je práce na webu Městské knihovny v Praze nebo také úspěch s webem Pussywalk. Jednoduchý webový simulátor chůze prezidenta Miloše Zemana baví už skoro rok statisíce online uživatelů nejen u nás, ale i v Rusku či Velké Británii. Jak Haas připomíná, nejedná se o standardní firemní projekt, ale spíše o projev obyčejné občanské angažovanosti, který chtěli vyjádřit humornou formou.

Otevřená spolupráce

Za největší uznání Haas považuje, když klient doporučí Symbio dál. Díky tomu začala firma na počátku roku pracovat v Rusku pro výrobce čokolády Lindt & Sprüngli. Symbio se nevyhýbá ani účasti v tendrech.

Robert Haas je spolumajitelem agentury SymbioRobert Haas je spolumajitelem agentury Symbio | Repro Strategie (Martin Pinkas)

Také proto je firma jedním z iniciátorů projektu Férový tendr, který se zrodil na půdě Asociace komunikačních agentur a jehož cílem je snížit počet výběrových řízení a ty nevyhnutelné učinit férovějšími a průhlednějšími. Díky výběrovému řízení, které trvalo téměř rok, Symbio od letoška pracuje pro Agrofert Andreje Babiše. „Zadavatel kladl maximální důraz na to, aby byl tendr co nejtransparentnější. Proto vše také trvalo tak dlouho,“ říká Haas.

Agentura sází nejvíce na dlouhodobost spolupráce. „Nejde nám pouze o zisk za každou cenu. Chceme se zadavatelem nastavit pokud možno přátelský a otevřený vztah,“ tvrdí Haas. Není proto náhodou, že pro Baťu nebo T-Mobile pracovali skoro deset let. K dalším firmám, pro něž Symbio vytváří online aplikace už delší dobu, patří také Sazka, Fernet, Karlovarské minerální vody a ČSOB Pojišťovna.

Pro některé společnosti a značky, jako je například Philips či Lego, agentura zpracovává návrhy i v dalších zemích. Asi nejexotičtější zakázkou byla práce pro karibský ostrov Curaçao, která měla tuto turisticky atraktivní destinaci propagovat.

Vyslanci klienta

Jedním z hlavních důvodů, proč Haas agenturu Symbio založil, bylo rozčílení, že se u nás nedělá internet pořádně. V současnosti už sice přiznává, že v práci netráví tolik času jako dříve a že musel z určitých nároků a představ slevit, stále ale zůstává v celé řadě věcí maximalistou. Tomu rovněž odpovídá jeho výběr spolupracovníků.

„Možná už nejsme tak radikální, stále máme ale interní tlak na kvalitu. Do našeho týmu proto také hledáme jen takové lidi, kteří jsou nebo mohou být ve svém oboru hvězdami a jsou osobním založením v souladu s našimi hodnotami,“ vysvětluje.

Zatímco síťové reklamní agentury digitální služby mnohdy pouze outsourcují a některá produkční studia nabízejí sice šikovné grafiky a vývojáře, nikoli ale celý plnohodnotný tým od strategie přes produkci až k vlastnímu social oddělení a AV produkci, Symbio se snaží o jiný model spolupráce s klienty. Jeho accounti jsou podle Haase jakýmisi vyslanci klienta v agentuře a na samotné produkci se v podstatě tolik nepodílejí. Tato role náleží projektovému manažerovi. Ve vedení jednotlivých týmů Symbia jsou týmoví lídři, kteří jsou současně prostředníky mezi lidmi v agentuře a majiteli, tedy jednak Haasem a pak také Liborem Šimonem.

Digitální pražírna

Agentura, která má kanceláře v jednom z prvorepublikových holešovických domů, se hlásí k trendu udržitelnosti, aniž by to pro ni byl jen prázdný marketingový tah. Zaměstnanci třídí odpad, místo PET lahví mají filtry na vodu, využívají výhradně ekologické čisticí prostředky. Upřednostňují rovněž české výrobky: třeba kávu odebírají od místní pražírny.

PET lahve v agentuře Symbio nenajdetePET lahve v agentuře Symbio nenajdete | archivPET lahve se neslučují s trvale udržitelným rozvajem, a tak se s nimi v Symbiu nesetkáte.

Udržitelnost se odráží také v celkové firemní strategii. Na otázku, kde vidí Haas budoucnost agentury za pět až deset let, proto jen pokrčí rameny a vysvětlí, že řeší spíše cestu, tedy jak a proč bude Symbio dělat svoji práci, než na co přesně se bude za pět let specializovat. Konkrétní plán, který by stanovil, že se agentura stane jedničkou na trhu a dosáhne stamilionových zisků, není pro Haasův tým to nejpodstatnější.

„Důležité je, aby byl na straně klienta dostatečně zkušený manažer, který se nás nesnaží pouze ždímat, aniž by mu to v konečném důsledku přineslo nějaký reálný efekt. Dostatečná znalost oboru a osvojení si vstřícného způsobu práce s agenturami se mu pak mnohonásobně vrátí,“ myslí si Haas.

Významné místo v životě agentury hraje i vzdělávání. A to jak lidí ve firmě, tak celé řady klientů, pro něž připravují jednak workshopy a jimž také pravidelně rozesílají to nejlepší, co se za poslední dobu na webu objevilo.

Závislácká budoucnost

Symbio už nyní patří na trhu k těm nejžádanějším digitálním agenturám, podle odhadů marketingových expertů to navíc vypadá, že online má svá nejlepší léta teprve před sebou.

I Haas vidí budoucnost online kampaní růžově, zejména díky mobilním závislákům, kteří své chytré telefony používají vždy a všude. Opírá se přitom o výzkum, podle něhož až pětina lidí mladších 25 let nevydrží bez sociálních sítí ani pár hodin a více než 40 procent z nás každý den ráno nejprve zkontroluje novinky na Facebooku. Řekněte sami – není to pro marketéry a zejména pak digitální agentury výzva?

Robert Haas (1978)
Vystudoval Vysokou školu ekonomickou v Praze. Během studia současně pracoval několik let po nocích jako grafik. V roce 1999 spoluzaložil digitální kreativní agenturu Symbio. Nyní už v rámci agentury řídí tým zhruba 50 lidí. Symbio chce přivést na zahraniční trhy a ukázat, že i v Česku vznikají v digitálu skvělé práce. Dalším majitelem agentury je Libor Šimon. Haas preferuje tradiční české značky a snaží se pracovat a žít v duchu trvalé udržitelnosti.