Scanner: Dvojí metr v marketingové praxi

Apple

Apple

Prodali jsme víc, tak ať padají akcie! Trh je nevyzpytatelný a neviditelná ruka, která jím neustále smýká sem a tam, je absurdně pitomá.

Apple a hra očekávání

Apple prodal v posledním loňském čtvrtletí rekordní počet iPhonů a iPadů (51 milionů, respektive 26 milionů). Tím pádem byly jeho tržby skoro o šest procent vyšší než za stejné období roku 2012; provozní zisk je téměř stejný (13,7 miliardy dolarů loni versus 13,8 miliardy předloni). Když tato čísla Apple 27. ledna oznámil, hádejte, co to udělalo s cenou akcií. Poklesla o pět procent, protože analytici předpovídali 55 milionů prodaných iPhonů. Chápejte – když Sparta vyhraje jeden rok ligu o pět bodů a předchozí rok o sedm bodů, znamená to podle applogiky, že měla letos špatný rok.

Behaviorální marketing

Společnost Netflix, která drží americké kabelové televize pod krkem prodejem filmů online, bude zdražovat. Už tři roky stojí její měsíční předplatné sedm eur a 99 centů. Teď firma nabízí diverzifikaci: její zlevněný vždyckytarif bude stát 6,99 eura, „prémiový“ tarif dražší než dosavadní a podstatně dražší „superprémiový“ tarif. Proč? Pokud lidé dostanou na vybranou ze tří cen, vždycky jdou nejvíce po té prostřední. A je to.

Bleskoví Norové

Agentura DDB Oslo nemá času na rozdávání, alespoň soudě podle novátorského stylu výběru nových kreativních zaměstnanců. Chcete pracovat v nejdražší evropské metropoli pro významnou reklamní agenturu? Jděte na Snapchat a dostanete prostor deseti vteřin, během nichž se musíte prodat. Když se vaše video bude kreativcům z osloského DDB líbit, dostanete letenku k osobnímu pohovoru. A pointa? Video, v němž tohle lidé z agentury potenciálním uchazečům o práci vysvětlují, trvá nekonečných 42 vteřin. Tomu se říká dvojí metr, vrtí hlavou Scanner.

Záleží na motivaci

Soudci londýnského odvolacího soudu mají před sebou nelehký úkol podívat se dovnitř hlavy starosty Borise Johnsona. Ten zakázal reklamu jisté křesťanské charity, jež se objevila na londýnských červených autobusech a která hlásá: „Nejsem gay. Jsem exgay, bývalý gay, a jsem na to hrdý. Dostaň se z toho.“ Soud nyní zkoumá Johnsonovy pohnutky k prosazení zákazu: pokud chtěl zabránit urážení gayů, je zákaz v pořádku. Jestli však jednal vypočítavě s úmyslem posílit své volební šance uvnitř homosexuální komunity, je zákaz napadnutelný. A zase tu máme dvojí metr…

Marissa vede

Co vede? Neformální soutěž Scanneru o škůdce desetiletí. Šéfka Yahoo! Marissa Mayerová vytáhla do boje proti zranitelnému – a trochu nečekaně zvolenému – společenství, totiž uživatelům svého vlastního freemailu, dosud nejpopulárnějšího na světě. Má 90 milionů uživatelů, kdežto druhý Google jen 75 milionů. Buď zaplatíte pět dolarů za placenou verzi mailu, nebo zažijete se svým freemailem peklo, říká Marissa mezi řádky.

Zaplavila mailovou stránku spoustou vymožeností, které mají jedno společné: ztěžují orientaci a práci s mailem. A aby toho nebylo dost, ta celá věc často nefunguje; buď se kousne úplně, nebo odmítne doručit zprávu sama sobě, nebo po vás najednou začne požadovat kontrolní otázku, kterou jste nepotřebovali zodpovědět již léta. Prosím, Google, vezmi si Marissu zpátky k sobě, poníženě škemrá Scanner. Tvému mailu už to neublíží a Yahoo! dostane šanci se vzpamatovat.

Báseň o devíti slovech

Aby to nevypadalo, že Scanner jen nadává: v lednu narazil na úžasnou slovenskou politickou reklamu. KDH na svém účtu na Twitteru publikovala v rámci šťouchanců před prezidentskými volbami portrét miminka, který doplňuje devítislovný slogan: „Očka po mamke. Nos po ockovi. Dľh po Ficovi.“ Někde na Slovensku chodí úžasný básník.