Staří klienti na PR šetří, noví přibývají

Dobré PR pomůže na výsluní

Dobré PR pomůže na výsluní Zdroj: Repro Strategie

Portfolio klientů PR agentur se v posledních letech výrazně rozrůstá o nové typy zákazníků, zatímco ti staří zůstávají. Díky tomu se podařilo většině firem v oboru ustát složité časy navzdory snižování plateb za služby.

O public relations mají v poslední době zájem hlavně startupy, regionální výrobní firmy a také jednotlivci.

„Posledních pět let pozorujeme u nás i u konkurence nárůst klientů z oblasti malých a středních firem, které dřív s PR agenturami vůbec nespolupracovaly, přestože se na trhu pohybují už dobrých dvacet let. Často tento nástroj propagace vůbec neřešily nebo si ho zajišťovaly interně a tím pádem nevyužívaly veškeré možnosti, protože neměly potřebné know-how, nástroje a širší tým. Ale čím dál více těchto firem chápe, že na určitou oblast je dobré si najmout odborníky. Stejně jako si najímají externí odborníky na logistiku, právní služby či finanční a daňové poradenství,“ říká Michal Hoblík, managing director agentury Aspen.PR.

Podle něj se zčásti jedná o výrobní firmy, které možná i kvůli ekonomické krizi zjistily, že je důležité nejen vyrobit, ale rovněž umět prodat. Mnohdy je ke spolupráci s PR agenturou „donutí“ konkurence, která jim začne šlapat na paty. „I když má nová konkurence často horší produkt a menší podíl na trhu, má razantní a lépe zvládnuté public relations. Pro zavedené firmy to je impulz, aby se tím také začaly zabývat, ne jen občas pustily nějaké peníze do reklamy,“ dodává Hoblík. Vzájemně si konkurujících firem je samozřejmě více, a tak se potom jejich konkurenční boj přesouvá i na pole public relations.

Vidět se v médiích

Vzrůstající zájem o PR servis ze strany malých a středních firem pozoruje i Robert Hladil z agentury Epic PR. „Tento trend nemůžeme vysvětlit naprosto jednoznačně. Jistý vliv má určitě znovu rostoucí ekonomika, ale také fakt, že kdysi malé regionální společnosti zaznamenaly globálnější úspěchy a jejich managementy se pouštějí do využívání pro ně doposud nových marketingových nástrojů,“ říká Hladil.

Za rozhodnutími najmout si PR agenturu stojí prý často samotní majitelé těchto firem, jejichž dlouholetá píle a schopnosti vynesly jejich společnost na výsluní. PR agenturám to mnohdy ulehčuje práci, protože tito lidé se nebojí vyprávět svůj příběh úspěchu, který se mediálně poměrně snadno prodává a podporuje firemní značku a produkty.

„Počátky tohoto fenoménu jsou někde před začátkem ekonomické recese. Ta to jen na pár let zastavila, protože se firmy bály pustit peníze do něčeho, s čím neměly zkušenost. Nyní dochází k velmi výraznému oživení,“ tvrdí spolumajitel Epic PR.

Jeho slova potvrzuje i Radek Vítek, managing director Ogilvy Public Relations: „Zájem mezi malými a zejména specializovanými firmami začal růst zhruba před 15 lety a obecně kopíruje situace, trendy a události na trhu.“

Radek Vítek z Ogilvy Public RelationsRadek Vítek z Ogilvy Public Relations | Repro StrategieRadek Vítek: „Zájem o PR začal mezi malými růst zhruba před 15 lety.“

Podle Roberta Hladila stojí mnohdy za partnerstvím s PR agenturami také skutečnost, že tito majitelé firem mají nezřídka rovněž politické ambice nebo prostě jenom potřebu se sami zviditelnit. Touží, aby jejich úspěch ocenila i veřejnost, a chtějí tak spojit dvě věci – propagaci své firmy a své osoby.

„Někdy jde ale o naprostou náhodu, kdy si firma chtěla jen vyzkoušet, jaké to je vidět se v médiích, nebo to dělají proto, že se tam začala objevovat přímá konkurence. Jindy taková spolupráce počne ze zcela pragmatických důvodů, kdy má firma problém a je nucena jej řešit přes média. V takovém případě začne poptávat služby komunikační agentury a nezřídka s ní spolupracuje i po zažehnání krize,“ dodává.

Startupy mají zájem

Za to, že se do spolupráce s PR agenturami pouštějí i menší výrobní, technologické, zemědělské, ale dokonce také čistě subdodavatelské firmy, nemohou pouze jejich majitelé, ale i jistá generační obměna na manažerských postech. Na ně přicházejí mladí manažeři, kteří mají mnohdy praxi z větších firem, u nichž je spolupráce s PR agenturami dlouhodobá a kde s ní mají dobré zkušenosti.

Toto povědomí pak přinášejí do menších firem, kde se objevují ve vyšších rozhodovacích funkcích. Mladí manažeři, kteří mají otevřený přístup k využití služeb public relations, se často objevují i u fenoménu startupů. „Právě s vlnou internetových startupů se svého času objevil zvýšený zájem tohoto typu firem o PR podporu,“ říká Radek Vítek z Ogilvy Public Relations.

Podle Michala Hoblíka z Aspen.PR je mladá generace manažerů pro PR agentury požehnáním. „Znají sílu dobrého PR a mají jasné představy, co jim to může přinést,“ vysvětluje. Navíc pro startupy je PR často jediná forma marketingu, kterou si jejich majitelé mohou dovolit. Měsíční paušál za PR ve výši desítek tisíc jim může zajistit větší užitek než několikanásobná suma investovaná do reklamy. Pro tu navíc nejsou služby poskytované startupy mnohdy ani vhodné.

Vraťme se ale ještě k osobnímu PR, které Robert Hladil vidí v souvislosti s majiteli firem. To je další zajímavá oblast, ve které našly v posledních letech PR agentury své uplatnění. Objevuje se totiž i u manažerů velkých korporací. „V poslední době si nás najímají členové vysokého managementu národních gigantů, ale i mezinárodních firem. Nemá to vůbec souvislost s propagací jejich firmy, ale jenom jich samotných. Manažeři zjistili, že je potřeba pracovat na své vlastní propagaci. Chtějí prodat svou práci, ať už v souvislosti se svým současným angažmá, nebo pro případ, že si budou hledat nějaké nové,“ sděluje Karel Křivan z PR agentury MouseHouse.

Schváleno za hodinu

Spolupráce PR agentur s novými klienty z malých a středních firem, která se nyní rozvíjí, má svá specifika, jež mnohdy nutí lidi z agentur přehodnotit své dosavadní zvyky a také zkušenosti.

Do spolupráce s PR agenturami se pouštějí i menší firmy.Do spolupráce s PR agenturami se pouštějí i menší firmy. | Martin Pinkas/Euro

„Většinou je spolupráce s menší firmou snazší, než když děláte pro obrovskou korporaci, kde je zpravidla vaším ,styčným důstojníkem‘ člověk ze středního managementu, který nemá žádné rozhodovací pravomoci. A navíc, než je něco schváleno k medializaci, trvá to velmi dlouho, což odrazuje novináře. V otázce běžných komunikačních záležitostí je určitě lepší manažer než majitel, má čas věci řešit. Naopak v menší firmě jednáte často přímo s majitelem, popřípadě marketingovým ředitelem, takže poměrně rychle víte, na čem jste, a schvalovací proces se dá počítat v hodinách,“ vysvětluje Robert Hladil.

Lidé z menších firem ovšem kladou mnohem větší důraz na efektivitu. Majitel, který vybudoval svoji firmu od nuly, je zpravidla zvyklý dost obratně počítat v nákladech a ziscích, a proto po agentuře požaduje více se soustředit na výstupy, které budou mít pokud možno okamžitý přínos. Jinak řečeno, e-shop nijak zvlášť nenadchne účast v anketě celostátního deníku, ale spíše ocení článek na zpravodajském serveru, odkud se čtenář na jeho stránky dostane mnohem spíše. Je tedy nutné více se zamýšlet nad správným rozdělením výstupů než nad jejich množstvím.

S menší erudovaností v marketingové branži a občas i termínech je u takových klientů skutečně třeba počítat. „Klient například řekne, že by chtěl zvýšit povědomí o značce, ale v podstatě tím myslí, že chce zaznamenat viditelný zájem o svoje produkty. A toto je potřeba si vzájemně velmi pečlivě prodiskutovat a objevit skutečné byznysové ambice a očekávání,“ upozorňuje Radek Vítek z Ogilvy Public Relations.

Farmacie otáčí

Ne všechny PR agentury výše popsané rozšiřování portfolia klientů zaznamenaly. Podle reakcí z branže to vypadá, že jde spíše o záležitost středních a menších agentur, které přece jenom i svou velikostí a mnohdy regionální působností mají k takovým firmám blíže. I velké agentury, jako třeba AMI Communications, registrují větší různorodost klientů. Mezi ty nové patří rovněž velké korporace, které se dřív o public relations staraly samy interně a v rámci úspor zjistily, že je lepší si najmout externí profesionály. Novými klienty z posledních let jsou podle AMI Communications například farmaceutické firmy, které dřív problematiku PR ignorovaly a dnes si najímají někdy i dvě či tři PR agentury.

AspíárAspíár | Repro Strategie (Martin Pinkas)

Takový trend zaznamenává i Karel Křivan z PR agentury MouseHouse. „Farmaceutické firmy jsou v posledních letech pod tlakem a je jenom logické, že si hledají profesionály, kteří je budou bránit a pomáhat jim často s podpásovými mediálními údery. Pro české PR profesionály je to další zajímavá oblast, kde se mohou projevit,“ říká Křivan.

„Rozšiřování zájmu o PR souvisí s všeobecným pochopením významu dobrého jména a dobrých vztahů v rámci podnikání a role komunikace a PR při jejich budování. Některé společnosti mají možnost využít know-how a zkušenosti svých mateřských, zejména mezinárodních firem a jiné k tomuto poznání dojdou samy postupem času,“ říká Radek Vítek z Ogilvy Public Relations. Většina agentur je skálopevně přesvědčena, že portfolio klientů PR agentur se bude dále rozšiřovat.