Strhující produkt 3D reklamy stále nepřichází

reklama

reklama Zdroj: Repro Strategie

Na trhu 3D reklamy výrazně chybí takový dárek, jako byly svého času USB. Zato se katalogy reklamního dárkového zboží zaplňují nabídkou kvalitnějších materiálů, barev, designu a značkových produktů.

Nejvýznamnější veletrh v oboru 3D reklamy, düsseldorfský PSI, letos nepřinesl mnoho nového. Snížil se počet návštěvníků i počet vystavovatelů, evropský průmysl reklamních předmětů je ovlivněn hospodářským propadem a ztrátami, které představují trhy v Řecku, Itálii či Španělsku. Nadějné trhy, které vykazují růst a na které se teď obrací zájem všech životaschopných výrobců reklamních předmětů, představují pouze USA a země Středního východu. Na trhu není žádná výrazná novinka, kterou by bylo možné označit za absolutní bombu, po které šílejí davy. Krátce a stručně – na trhu panuje vzácná shoda v přesvědčení, že takový dárek, jako byly svého času USB, tu zkrátka není. Zato se katalogy reklamního dárkového zboží zaplňují nabídkou kvalitnějších materiálů, barev, designu a značkových produktů. Také přibývá výrobků, které mají praktické uplatnění například v domácnosti. A to je pro celý trh rozhodně dobře.

Hrnkový evergreen

Cílem tohoto podnikání je, aby obdarovaný co nejvíce danou věc používal – a u značkového produktu s nenápadnou aplikací loga obdarovatele, které neruší, se tato pravděpodobnost zvyšuje. Své místo na slunci si také, byť velmi pozvolna, začínají dobývat „eko“ dárky a recyklované materiály. Poptávka po nich roste, konečné slovo má ale vždy cena. Patří-li ekologicky šetrný dárek k dražším, obvykle jej předběhne méně šetrná alternativa. „Spíše než ohled na životní prostředí hledají klienti dárek s myšlenkou, vtipem a poselstvím, díky kterému si je jejich zákazníci zapamatují,“ říká Veronika Roučová ze společnosti Reda.

reklamareklama|Repro StrategiePODANÁ MISKA Ranní cereálie jsou zdravé, ale člověk se k nim těžko nutí. Miska s veselými příšerkami vám pomůže

Firmy všech velikostí sahají celoročně po klasice ve formě propisek, hrnečků, bloků a lanyardů. Jedná se o typ dárků, které neomrzí, a jsou-li dobře navrženy a zacíleny na správnou spotřebitelskou skupinu, mají úspěch. Své o tom ví společnost Nestlé Česko, jejíž notoricky známý červený hrníček Nescafé je reklamním dárkovým evergreenem. Stejný úspěch zaznamenaly i další dárky, jako je hrneček či sklenička Granko, hrnky, podšálky a lžičky Nescafé Dolce Gusto či plastové misky na snídaňové cereálie. „Velmi oblíbené jsou také kuchyňské pomůcky od Maggi nebo hrnky na rychlou přípravu instantních polévek. A k osvědčené klasice patří brandované propisky,“ říká Denisa Turinská ze společnosti Nestlé Česko. Dárkové předměty mají přímou spojitost se značkou, jsou praktické, decentní a jemný branding z nich dělá produkt pro každodenní užití bez rušivého vlivu reklamy. Přesto každý dobře ví, jaký nápoj z něj pije či jaké jídlo z něj jí.

Výhodou agenturních nápadů je dobrá znalost technických parametrů a lépe zmapovaný trh reklamních předmětů.

Na jedinečný dárek nezapomenete

Zatímco firmy všech velikostí sahají po osvědčené klasice, ty velké si čas od času dovolí navíc originalitu a jedinečnost zakázkové výroby. Pokud zadavatel a výrobce najdou společnou řeč, je veliká šance, že na ně zákazníci nezapomenou. Na originální předměty sází i Budějovický Budvar. Josef Kroulík, offtrade communication manager pivovaru, poukazuje na to, že ideální dárkový předmět musí splňovat tři zásadní charakteristiky: originalitu (zákazník si nemůže daný předmět zakoupit kdekoli), praktickou využitelnost a vysokou subjektivně vnímanou cenu. „Dárkem, který tyto atributy splňoval, byly letos například pánské pruhované plavky s nohavičkami à la Rozmarné léto z podvíčkové soutěže na značku Pardál,“ říká Kroulík. Podle něj má pak pivní dárkový průmysl vždy jeden záchytný bod: „Jsou to pivní sklenice. Ty vždy velmi dobře fungují.“ Ne náhodou tak vyhrál 13. ročník ocenění Hvězda 3D reklamy chladicí pivní půllitr Kozel, byť to nebyla vyloženě skleněná klasika.

reklamareklama|Repro StrategieDO PUNTÍKU Možná zapomenete, že tenhle hrnek je od Granka – ale co si do něj budete dávat nejčastěji? Kakao!

Kde vůbec vznikají nápady na reklamní dárky? „Většinou se jedná o kombinaci nápadů vzniklých in-house a podnětů z externích agentur,“ vysvětluje Kroulík. Výhodou in-house idejí je fakt, že firma zná své zákazníky nejlépe a také dokáže nejlépe zákazníky segmentovat. Pro jednotlivé segmenty pak dovede snáz určit vhodnost reklamních předmětů ve spojitosti se značkou. Výhodou agenturních nápadů je ale zase dobrá znalost technických parametrů a případného omezení ve výrobě a také lépe zmapovaný trh reklamních předmětů. A to včetně již provedených realizací, které se mohou stát inspirací pro další tvorbu.

Vhodné pro život

Pokud zadavatel a výrobce najde společnou řeč, je veliká šance, že na něj zákazníci nezapomenou.

„Zájem klientů je poměrně vyvážený, někdo sáhne po technologických novinkách, značná spousta klientů dá ale přednost osvědčeným dárkům, u kterých si mohou být jisti, že obdarovaného nezklamou. Jsou to třeba kvalitní koupelové sety nebo sady hrnečků,“ doplňuje Liptáková.

reklamareklama|Repro StrategiePROUŽKOVANÉ PROMO Nalákat na značku můžete prakticky jakkoli

Jestli přinese budoucnost masově oblíbený, a přitom praktický a atraktivní dárek, ukáže čas. Firmy si ale dokážou poradit i bez něj, nabídka je stále velmi široká. Možná se nějaký zajímavý nápad objeví na PSI v Düsseldorfu v lednu 2014.