Světové výdaje na reklamu stoupnou o pět procent

Ilustrační foto

Ilustrační foto

Globální výdaje na reklamu vzrostou v příštím roce o 4,9 procenta na 545 miliard dolarů (12,2 bilionu korun), v roce 2016 o dalších 5,6 procenta. Pomoci má vzestup mobilní reklamy a sociálních médií a přechod k takzvanému programatickému nákupu bannerové reklamy. Vyplývá to ze zprávy ZenithOptimedia Advertising Expenditure Forecasts.

Tempo v příštím roce zaostane za letošním zvýšením o 5,1 procenta, které ovlivnily zejména zimní olympijské hry, mistrovství světa ve fotbale a americké volby do Kongresu. Dalším příznivým obdobím z pohledu reklamy má být rok 2016, kdy se budou konat letní olympijské hry, americké prezidentské volby a mistrovství Evropy ve fotbale. „Očekáváme, že tyto události v daném roce poženou výdaje na reklamu k 5,6 procenta nárůstu a v roce 2017 se růst opět sníží na 5,2 procenta,“ uvádí zpráva společnosti ZenithOptimedia.

Studie předpokládá, že mezi lety 2014 a 2017 bude mobilní reklama růst v průměru o 38 procent ročně, poháněná rychlým šířením mobilních zařízení, inovací v reklamních technologiích a vylepšením uživatelských zážitků. Podíl mobilní reklamy nicméně zaostává za podílem mobilů na mediální spotřebě. Například v USA se mobilní reklama bude letos podílet na celkových výdajích 6,2 procenta, zatímco společnost eMarketer odhaduje, že bude mít 23,3 procenta celkového času mediální spotřeby. Důvodem podle autorů studie je, že velká část tradiční display reklamy na mobilech nefunguje správně.

Oblastí, v níž se digitální display reklama na mobilních zařízeních naopak projevuje jako úspěšná, jsou sociální média. Především Facebook a Twitter rychle změnily své fungování podle mobilní spotřeby a společně jsou na cestě k tomu, aby v roce 2014 ukořistily 33 procent celkových výdajů na mobilní reklamu. To je vyšší údaj, než jejich desetiprocentní podíl na celkových výdajích na digitální reklamu.

Cílená reklama roste

Dalším faktorem je rozmach takzvaných programatických nákupů, které agenturám umožňují display reklamu přesně zacilovat. Její růst poskočil ze 14 procent v roce 2012 na 18 procent loni. Letos by to mělo být 26 procent, což by byl nejrychlejší růst od roku 2007.

„Mobilní technologie vytvářejí pro značky nové příležitosti k tomu, aby vybudovaly vztahy se spotřebiteli, zatímco díky programatickým nákupům je komunikace značek levnější a účinnější. Sociální média představují výrazný příklad toho, jak lze účinně inzerovat na mobilních platformách, a očekáváme, že mobilní marketing se bude ještě dále vyvíjet s tím, jak se budou další média z tohoto příkladu učit,“ uvedl výkonný ředitel ZenithOptimedia Steve King.