Televizní zprávy jsou pod taktovkou trendů

Zpravodajský kamion TV Prima

Zpravodajský kamion TV Prima Zdroj: Repro Strategie

Nové tváře, nové znělky, nová grafika, nové technologie. Snad nic neprochází častěji obměnami Než hlavní televizní zpravodajské relace. Boj o diváka, potažmo boj o inzerenta, stanicím za to stojí.

Televize se tradičně utkávají v ringu s novými formáty. Ve hře jsou především čísla, protože zprávy otevírají prime time. Televizní zpravodajství zrychluje a dynamizuje, a změny v relacích jsou proto třeba. „Moderátorské vstupy představují hrané scénky, občas si připadám jako v divadle,“ konstatuje sociolog médií Tomáš Trampota.

Nejčerstvější novinku nachystala českému mediálnímu světu TV Prima, která do regionů vyrazila s proskleným mobilním newsroomem. Pojízdný zpravodajský kamion, ne náhodou připomínající ten z reklamy na Coca-Colu, přepravuje po desítce českých a moravských měst od počátku srpna do poloviny října celé zpravodajské studio. Každou podzimní sobotu pak mají diváci možnost vidět zprávy odjinud.

Podle architekta studia Jaroslava Holoty, který se podílel právě i na úpravě návěsu pro Coca-Colu se zimní tematikou, jde o zajímavý marketingový krok, kdy lidé mohou nahlédnout až do samotné zpravodajské „kuchyně“, aby viděli, jak vznikají zprávy.

„Projekt mobilního studia má dlouhodobý strategický cíl, kterým je zvýšení povědomosti diváků o zpravodajství TV Prima. Zaměřuje se primárně na diváky, kteří si pouštějí televizi později večer a nejsou zvyklí sledovat naši zpravodajskou hodinu, která začíná už v 18:55,“ vysvětlila Strategii Jitka Obzinová, ředitelka zpravodajství FTV Prima.

Ačkoli je na hodnocení zpravodajské roadshow ještě příliš brzy, první úspěchy již Prima zaznamenala. Podle bleskového průzkumu agentury STEM/MARK z poloviny srpna se mobilní studio líbí 75 procentům diváků.

Poslední dobou se zdá, že štěstěna je Primě nakloněna. Zprávy TV Prima v posledním čtvrtletí sleduje více diváků než Události ČT, a přestože tradičním lídrem trhu zůstává Nova, Prima jí začíná šlapat na paty. Vyšší sledovanost zajistila televizi i sázka na známé tváře – diváci přepnuli na primácké zprávy třeba díky kontroverzní moderátorské dvojici Gabriela Kratochvílová – Roman Šebrle, tedy Miss ČR a medailový desetibojař.

Vyšší čísla sledovanosti jdou ruku v ruce s větším zájmem inzerentů. Ani v této oblasti sice Prima ještě nemůže hodnotit výsledky svého kamionu, šéf marketingu Primy Aleš Pýcha ale o úspěchu nepochybuje. „Vedle našich stávajících obchodních partnerů projevili zájem o prezentaci na místě i méně častí regionální zadavatelé, což je pro nás pozitivní signál,“ naznačil Strategii.

Vstříc klientům

TV Nova, která nadále vykazuje nejvyšší sledovanost, s obměnami Televizních novin nešetří a v březnu přišla se zcela novým multifunkčním studiem. Přesto jí za poslední půlrok klesla sledovanost o sedm procentních bodů. Multifunkční studio používá stanice i pro ostatní publicistické a lifestylové pořady. „Například v pořadu Prásk! přináší inovace klientům daleko širší a lepší potenciál k umístění produktu a nová grafika přispívá k zatraktivnění soutěží, o které mají stále větší zájem i naši partneři,“ vysvětlila Strategii tisková mluvčí Novy Anna Suchá. Do budoucna plánuje Nova použít v Televizních novinách technologii, která umožňuje ovládat grafické prvky pohybem a gesty moderátorů. S touto novinkou už pracuje relace Počasí.

ZŮSTÁVÁME S VÁMI: Studio televize Nova se mění stále dokola, Lucka a Rey zůstávají...ZŮSTÁVÁME S VÁMI: Studio televize Nova se mění stále dokola, Lucka a Rey zůstávají... | Repro StrategieZŮSTÁVÁME S VÁMI: Studio televize Nova se mění stále dokola, Lucka a Rey zůstávají…

Veřejnoprávní Česká televize má oproti komerčním stanicím výhodu v tom, že ji tolik netrápí sledovanost a boj o inzerenty, zpravodajské trendy však musí sledovat a často je i předjímat. Změny proto reflektují i Události, které ČT vysílá na dvou kanálech – na ČT1 a zpravodajské ČT24. Po nejrazantnějších inovacích před dvěma lety přistoupila televize na jaře letošního roku ke spíše vizuálním a technologickým proměnám, které se na sledovanosti výrazně nepodepsaly. „Veškeré změny, jež v této relaci proběhly, byly motivovány snahou posílit jejich komplexitu tak, aby diváci v uceleném bloku získali maximum informací o tom, co a také proč se aktuálně děje, a snahou podpořit důvěryhodnost zpráv,“ sdělila Strategii Alžběta Plívová, tisková mluvčí České televize.

Jedna z nejmladších celoplošných stanic na českém mediálním kolbišti, TV Barrandov, se netají zpravodajskými ambicemi. Nejenže stanice na začátku března posunula start svých večerních zpráv na 18:30 a přejmenovala celou relaci z Hlavních na Naše zprávy, ale podobně jako konkurence přišla s konceptem nového studia. Moderátorské posty obsadily tváře známé spíše z lifestylových pořadů. „Po těchto změnách podíl na sledovanosti Našich zpráv meziročně stoupl o 57 procent. V posledním období dosahuje průměrný podíl na sledovanosti rekordních hodnot 5,6 procenta, před březnovou změnou byl průměrný share zpráv v hodnotě 3,1 procenta,“ shrnula generální ředitelka TV Barrandov Marcela Hrdá s tím, že soubor změn přinesl i vyšší zájem inzerentů o reklamní spoty před a po vysílání Našich zpráv.

Nemilosrdný internet

Přestože se televizní stanice snaží různými inovacemi udržet diváka, sociální média a internet staré formy zpravodajství nezadržitelně drtí. Zrychlené životní tempo odvádí lidi od televizních zpráv a přivádí je naopak do náruče online zpravodajství dostupného kdykoli na smartphonech, tabletech či jiných technických vymoženostech.

Bitvy se svádí hlavně o inzerci. Loňský rok byl podle celosvětové studie PricewaterhouseCoopers vůbec prvním, kdy internet předběhl televizi ve výnosech z reklamy. Tento trend reflektují i české televizní stanice. TV Nova odpověděla založením svého zpravodajského serveru TN.cz, který je dlouhodobě třetím nejnavštěvovanějším zpravodajským portálem na našem trhu – červencová návštěvnost jeho zpravodajské části byla odhadem 1 283 766 reálných uživatelů. „TN.cz nedávno představilo responzivní design, který se přizpůsobuje typu zařízení, ze kterého návštěvník na web přichází. Nový vzhled se projevil nejen v optimalizaci pro počítače, mobilní telefony a tablety, ale například i v dynamické struktuře menu, kde se čtenářům objeví aktuálně nejpopulárnější témata,“ objasnila mluvčí Novy.

Vytvoření vlastního zpravodajského serveru nevyloučila ani Prima. „Uživatelské návyky diváků a čtenářů se v průběhu času mění, a proto nevylučujeme, že se i se zpravodajským servisem za nimi přesuneme do online prostředí,“ naznačil Pýcha. Naopak TV Barrandov o něčem podobném neuvažuje, protože jako součást mediální skupiny Empresa Media disponuje zpravodajským serverem Týden.cz.

ZPRRÁVY: Hlavní zprávy na Barrandově už jsou Naše zprávy a jejich pozice posilujeZPRRÁVY: Hlavní zprávy na Barrandově už jsou Naše zprávy a jejich pozice posiluje | Repro StrategieZPRRÁVY: Hlavní zprávy na Barrandově už jsou Naše zprávy a jejich pozice posiluje

Česká televize ústy své mluvčí zdůrazňuje rozdíl mezi online a televizním zpravodajstvím. Internetový portál ČT je rychlým zdrojem informací takřka okamžitě reagujícím na aktuální dění, Události jsou zcela jiným formátem. Jsou komplexním přehledem toho nejvýznamnějšího, co se v daný den děje, uvádějí témata do širšího kontextu, rozvádějí je formou živých rozhovorů a vstupů z relevantních míst.

Internetová rychlost přesto hravě porazí i kdysi neotřesitelné breaking news 24hodinových zpravodajských kanálů. Novou úlohu i podobu televizních zpráv proto řeší z ekonomických důvodů i takoví giganti jako CNN či BBC. Výsledkem je podobně jako u ČT mnohem větší zapojení komentářů, rozhovorů či analýz. Celé zpravodajství pak samozřejmě vyjde levněji než tvorba vlastních reportáží. Jedinou americkou TV stanicí, která měla v roce 2013 více reportáží než komentářů (54, respektive 46 procent), zůstala CNN. Konkurenční FoxNews vykázala 55 procent komentářů. Na opačném konci žebříčků stojí MSNBC, kde 85 procent obsahu tvořily právě názory a komentáře.

Profesionální meta

Mohlo by se zdát, že pozice sociálních médií je neochvějná. Přesto i ona mají svou Achillovu patu, kterou je často amatérská novinařina a neověřitelnost informací.

Na druhou stranu klasické televizní stanice, ať veřejnoprávní či komerční, vykazují přílišný trend bulvarizace, byť se nadále snaží udržet si punc kvality – přinejmenším tím, že zaměstnávají zkušené novináře, ač vlny propouštění postihly snad všechny světové televize. Varovným signálem do budoucna by mohly být cíle budoucích studentů žurnalistiky. Donedávna chtěla většina mladých potenciálních novinářek zakotvit v kulturních rubrikách, pro mužskou část uchazečů o přijetí byl metou post zahraničního zpravodaje. Dnes je to jinak: čtyři z pěti dívek prahnou po kariéře fashion bloggerky, zatímco chlapci se vidí ve sportovních redakcích. Má to jedinou výhodu – dozvíme se, jaké kozačky si obout na fotbalové mistrovství.