Téma měsíce: Česko láká turisty na příběhy

Český Krumlov získal za dvacet let miliardy na rekonstrukce

Český Krumlov získal za dvacet let miliardy na rekonstrukce

Je léto, doba dovolených a hodně lidí jezdí do ciziny. Jestlipak jste tam narazili na nějakou prezentaci Česka? O naše zviditelnění v zahraničí se stará státní agentura CzechTourism, a to zejména v oblasti turistického ruchu a kulturní nabídky.

Jak vyplývá z údajů Českého statistického úřadu, v prvním čtvrtletí roku 2013 přijelo do České republiky celkem 1,3 milionu zahraničních turistů, což představuje meziroční nárůst o necelá tři procenta. Zahraniční turisté v ČR uskutečnili v prvním čtvrtletí celkem 4,1 milionu přenocování, počet přespání vzrostl meziročně o 4,2 procenta a rostl tak rychleji než počet příjezdů. Na tomto vyšším růstu přenocování se podle odborníků jednoznačně projevil rostoucí zájem ruských turistů o důkladnější procestování naší země. Kromě Ruska vzrostly v prvním čtvrtletí také příjezdy turistů z Číny, Německa, Dánska, Švýcarska, USA, Brazílie či Izraele. Pokles zaznamenali statistici především u zemí s problematickou hospodářskou situací, jako je Itálie, Španělsko, Portugalsko, ale i Japonsko či Slovinsko.

Za celý rok 2012 navštívilo naši republiku téměř 22,7 milionu zahraničních návštěvníků. Ve srovnání s rokem 2011 vzrostl jejich počet o 1,2 milionu, tedy o 5,5 procenta. Cestovní ruch přináší státu přes 90 miliard korun ročně. Je to v mnohém zásluha státní agentury CzechTourism, která má prezentaci a propagaci ČR v zahraničí v „popisu práce“. V jejím případě jde o cestovní ruch, resp. zejména o incoming.

„Výsledky za první čtvrtletí potvrzují, že naše snaha o větší diverzifikaci incomingu, a především orientace na perspektivní vzdálené trhy odpovídá realitě vývoje globální ekonomiky,“ uvedl k tomu Rostislav Vondruška, generální ředitel CzechTourismu.

Nejsme levná destinace

CzechTourism nechce usnout na vavřínech. V aktuální kampani se snaží změnit image ČR jako levné destinace. V květnu proto agentura spustila v zahraničí naplno kampaň, která má do Česka nalákat movitější klientelu se zájmem o poznávací turistiku. Jejím cílem je také pomoci zbořit stereotypy, které jsou s vnímáním Česka v zahraničí spojeny. Motto kampaně je: „Česko je zemí neobyčejných příběhů, které stojí za to vyprávět a prožívat.“

Potenciální návštěvníci se s kampaní propagující Česko setkávají mimo jiné na serverech YouTube.com a cestovatelském portálu TripAdvisor.com. V Polsku pak na zpravodajském serveru Gazeta.pl. „Upoutávky na zajímavosti z Česka dostaly svůj prostor na sociální síti Facebook či na ruské Vkontakte. Co se tisku týče, inzeráty se objevují především v cestovatelských magazínech, např. Geo a National Geographic v Německu, ve Skandinávii, ale také ve velkých denících (např. ve francouzském Le Monde) a speciálních suplementech,“ uvedla k tomu hlavní projektová manažerka CzechTourismu Markéta Chaloupková.

Kampaň je naplánována na dva roky. „Změnit vnímání není jednoduchý ani rychlý proces. Věříme ale, že se Česko díky jeho výjimečnému kulturnímu potenciálu podaří dostat na ,must-see list‘ budoucích návštěvníků,“ vysvětlil Vondruška. Letos se tento marketingový projekt uskuteční zejména v Evropě, mimo jiné v Německu, Polsku, Skandinávii nebo ve Francii, ale také v Rusku. Příští rok se zaměří na USA, Brazílii nebo Čínu, odkud přijíždí rok od roku více turistů.
Rozpočet kampaně na internetovou, tiskovou a outdoorovou reklamu ve 13 zemích je 39 milionů korun a je podpořen fondy Evropské unie. Image levné destinace střední Evropy se projekt snaží překonat vizuálně a obsahově atraktivní prezentací, která představuje Česko jako zemi s bohatou historií a přítomností plnou kontrastů i paradoxů.

Pod povrch věcí

Kampaň vychází z nového nekonvenčního konceptu. Tradiční informativní popisy atraktivit vystřídaly mikropříběhy přibližující místa vyprávěním, které volně spojuje historii, architekturu, politiku či sociologii. To vše v osmi jazycích.
Na stránkách Stories.czechtourism.com postupně vzniká kniha příběhů mapujících prostřednictvím jednotlivých turistických destinací i zajímavé aspekty života v současném Česku. Příběhy mají nalákat především ty, kteří nehledají prvoplánovou dokonalost nebo rušná turistická místa, ale chtějí proniknout pod povrch věcí a sami pro sebe objevit krásu památky.

Celkem se jedná o osm destinací – Praha, Český Krumlov, Karlovy Vary a Mariánské lázně, Pálava a Mikulov, hrad Loket a barokní špitál Kuks. Příběhů je však devět, Praha je zastoupena dvakrát – jednak příběhem historického centra Prahy s jeho unikátním kouzlem a pak samostatným příběhem moderní pražské architektury (kubistické budovy, Tančící dům a další).

Kromě turisticky osvědčených destinací padne nově pozornost světa i na areál na Kuksu. Kampaň ho ukazuje jako ostrov barokního umění, společně s ním je představován i nedaleký Braunův betlém a přehrada Les Království u Dvora Králové. „Kuks má mimořádně silný příběh o budovatelských snech jednoho muže, o velké ideji, kterou během jediné noci smetla voda, o kontrastu mezi rušnou minulostí a tichou přítomností,“ prozradila záměr agentury její manažerka Jiřina Peřinová.

Příjezdový turismus 2000–2011 v ČR a v PrazePříjezdový turismus 2000–2011 v ČR a v Praze | CzechTourism na zaklade udaju CSU

Na Pohodu a do Česka

Světový věhlas tradičního červencového multižánrového festivalu Pohoda v Trenčíně je tak velký, že na něj přijíždí i mnoho mezinárodních návštěvníků. Zastoupení agentury CzechTourism v Bratislavě chytře využilo této největší hudební akce na Slovensku k prezentaci Česka mezi mladými cizinci. Lákalo k návštěvě výstavou UNESCO památek v ČR a širokou nabídkou tištěných materiálů pro ty, kteří rádi cestují. A podle slov Nory Gillové, ředitelky bratislavské pobočky CzechTourismu, jich nebylo málo – u stánku zastoupení se sešla bez přehánění nejen celá Evropa, ale přišli i Australané, Američané, Jamajčané a mnoho dalších. Ti, kteří přijeli z blízkého okolí, se zapojili do losování o ceny – sjezd řeky Sázavy v kanoi pro dva, kilometrickou banku Českých drah a volný vstup do Adrenalinového centra v Českém ráji.

„Lidé zdaleka se dělili o své zážitky z České republiky, ptali se na další zajímavá místa, s obdivem listovali brožurkou Hrady a zámky, diskutovali nad otevřenou mapou Top Atractivities anebo se jali na místě přehodnocovat své letní cestovatelské plány a doplnili je o novou zastávku, v Česku,“ informovala Gillová.

Centra české kreativity

Mnoho vynikajících nápadů na prezentaci ČR v zahraničí mají na svědomí – v dobrém smyslu – i Česká centra. Jedná se o příspěvkovou organizaci ministerstva zahraničních věcí, účelově zřízenou pro propagaci České republiky v zahraničí. Česká centra prosazují českou kulturní scénu na mezinárodním poli a aktivně podporují vnímání ČR ve světě jako moderní a kreativní země s bohatou kulturní tradicí. Síť představuje 22 center v zahraničí na třech kontinentech a ročně připraví na 600 akcí a projektů.

Česká centra v rámci své nové koncepce podpory designu a kreativního průmyslu připravila výstavu designových výrobků českých sklářských a porcelánových firem s názvem Brilliant By Design. České sklo a porcelán jsou známé po celém světě a patří k nejvýznamnějším exportním produktům naší republiky. Dlouholetá výrobní tradice přispěla k současné vysoké kvalitě a umělecké dokonalosti českého skla a porcelánu. Je potřeba to světu připomenout, proto vznikl tento projekt na podporu českého designu a kreativních průmyslů.

Koncept výstavy je podle slov Moniky Koblerové, ředitelky úseku programu a komunikace Českých center, řešen jako expozice současného užitého designového českého skla a porcelánu, která byla rozšířena o fotografie historických artefaktů. Návštěvník tak má možnost vidět produkt v kontextu vývoje české výroby s odkazy na dobové ikony skla a porcelánu, případně na jeho typické technologické zpracování.

Premiérové uvedení výstavy proběhlo na jaře letošního roku ve Frankfurtu nad Mohanem na veletrhu Ambiente, který je největším světovým kontraktačním veletrhem spotřebního zboží a designu. Česká centra dále plánují využívat výstavu v rámci své sítě a uplatňovat ji průběžně na světových veletrzích designu nebo dalších obchodních platformách. „Chceme rovněž výstavu nabídnout Zastupitelským úřadům v zahraničí a jejich obchodním zájmům a aktivitám,“ dodala Koblerová.

Czech That Film

Česká centra připravila také největší přehlídku českých filmů v USA s názvem Czech That Film: Deset amerických metropolí uvidí celkem 17 českých filmů, dohromady půjde o 75 projekcí. Akce začala 24. dubna a potrvá až do 19. září letošního roku. V New Yorku se promítání uskuteční dokonce na střeše České národní budovy. „Česká kinematografie má ve Spojených státech stále výborné jméno, přestože se jen výjimečně některý z českých filmů dostane v USA do běžné distribuce. Proto jsme se rozhodli uspořádat tuto přehlídku,“ doplnil podrobnosti k akci její spoluorganizátor Michal Sedláček, generální konzul v Los Angeles.