Twitter jde na burzu, svět sleduje Facebook

Dlouhé měsíce, během nichž si finančníci, investoři, fanoušci masové komunikace po internetu a lidé se stočtyřicetiznakovými myšlenkami netrpělivě okusovali nehty, skončily 12. září. Vedení Twitteru, druhé největší sociální sítě na světě, se rozhodlo oznámit regulátorům na Wall Street úmysl vstoupit na burzu.
Primární emisi akcií Twitteru má mít pod patronátem investiční banka Goldman Sachs; k ruce jí podle všeho bude JP Morgan Chase a nejméně jeden další velký finanční ústav. Za jejich pomoci chce firma od investorů vybrat půldruhé miliardy dolarů, což by její tržní hodnotu stanovilo na 15 miliard.
Z pohledu dosavadního finančního života Twitteru je to velké sousto: než do něho v prosinci roku 2011 investoval saúdský princ al-Valíd bin Talál 300 milionů dolarů, musela firma od svého vzniku v roce 2006 vyžít s mizernými 57 miliony, které jí opatřili rizikoví investoři. Od roku 2010, kdy vůbec poprvé zkusila svůj obchodní model zúročit, vydělala někde mezi 50 a 100 miliony dolarů.
Na straně druhé je vstup Twitteru na burzu krok relativně střídmý ve srovnání s loňským IPO Facebooku, jehož hodnota se tehdy pohybovala okolo stovky miliard dolarů. Facebook měl v té době zhruba 900 milionů uživatelů, Twitter se dnes pyšní 200 miliony aktivních uživatelů.
Záleží na Facebooku
Vzhledem k napětí, jež vstup této sítě na burzu vyvolává, by bylo jen logické, kdyby hlavní roli v show následujících měsíců hrál šéf Twitteru Dick Costolo a jeho tým, realita je ale trochu jiná: nejvíc pozornosti na sebe strhává šéf Facebooku Mark Zuckerberg. Zda totiž Twitter svůj záměr dokončí – a s jakým úspěchem – závisí do značné míry na tom, jak se povede právě Zuckerbergovi a spol.
Na Wall Street už dávno nestoupají akcie firem jen díky vyslovení magického slůvka „internet“.
Má to několik důvodů. Zaprvé, až analytici řečených zainteresovaných finančních domů budou Twitter oceňovat, budou postupovat stejně jako vy, když prodáváte svůj ojetý vůz: zjistíte si, kolik se tak za Volkswagen Golf na trhu platí; připočtete rok výroby, počet najetých kilometrů, místo, kde jej chcete prodávat, a spoustu dalších parametrů, než si strčíte za stěrač ceduli „Na prodej, 78 000, dohodou, spěchá.“ Stejně to bude dělat Goldman Sachs; jenom s tím rozdílem, že jediný referenční bod pro ocenění Twitteru je právě Facebook.
Proto není náhoda, že když Zuckerbergovi a spol. IPO loni v květnu krutě nevyšlo a cena Facebooku padala ostošest, slova Twitter a burza byste v jedné větě stěží našli. Jestliže však před rokem ztratil Facebook 35 miliard ze své původní stomiliardové hodnoty, letos se začal zotavovat. A jak stoupala cena jeho akcií, začala i primární emise Twitteru nabývat na zřetelnějších obrysech. Zprávy, že Twitter o vstup na burzu oficiálně zažádal a že cena akcií Facebooku poprvé stoupla nad padesát dolarů za kus, od sebe ne náhodou dělilo pouhých deset dnů.
Válka se spamboty
Costolo a jeho lidé se budou chtít vyvarovat těch největších chyb, jichž se před půldruhým rokem Facebook dopustil. Kromě neprůhlednosti a technologické smůly k nim patří především nejasný obchodní model. Zuckerberg podle všeho zpočátku zaspal nástup mobilní reklamy. Když se mu podařilo příjmy z ní dostat na stabilní úroveň, cena firmy stoupla. Právě 488 milionů dolarů zisku v druhém čtvrtletí předčilo očekávání trhu, což zájem o akcie Facebooku významně zvedlo.
Jestli v tomto ohledu bude Twitter úspěšnější, dnes není jasné. Rychlost vývoje technologií a obchodních modelů s nimi souvisejících prakticky znemožňuje dlouhodobý odhad schopnosti firmy na takový vývoj reagovat či jej dokonce udávat. Jinými slovy, cesta od úspěchu k pádu je pro investory do sociální sítě kratší než třeba v případě automobilky. Člověk, který si vašeho golfa nakonec koupí, se nemusí obávat, že se na druhý den probudí a bude mu v garáži namísto auta stát tříkolka.
Jedno z takových nebezpečí o sobě dalo vědět na konci září, když vyšlo najevo, že čtvrtinu tweetů, jednotlivých vzkazů na síti Twitteru, mají na svědomí roboti či „spamboti“, jak jim odborníci na takové věci říkají. Většina z nich je regulérní spam, kdy firmy předstírají, že jsou lidé, a nechají vychvalovat sebe sama. Nejde jen o to, že tomu důvěřivý uživatel může naletět, nýbrž především o to, že takový spambot samozřejmě Twitteru neplatí za reklamu ani pětník. Podobné hrozby samozřejmě investory brzdí. Na Wall Street už dávno nevládne takový optimismus jako v roce 1999, kdy akcie firem stoupaly jen díky vyslovení magického slůvka „internet“.
Twitter se musí vyvarovat chyb, jichž se před půldruhým rokem dopustil Facebook.
To nejsou jediné neznámé. Zaprvé, není jasné, kdy přesně Twitter a jeho bankéři IPO uskuteční. Je pravděpodobné, že se z výše popsaných důvodů budou snažit, aby proběhlo co nejdříve, ve chvíli, kdy poptávka po Facebooku stoupá. Není však jasné, jestli to stihnou do posledního listopadového týdne; pokud ne, nejpravděpodobnější datum je někdy na počátku roku 2014.
Do té doby se však situace může změnit. V případě, že by Facebook nějak výrazně zakolísal, je pravděpodobné, že Costolo a spol. IPO zarazí („dřív než řeknete tweet“, jak napsal časopis Bloomberg Businessweek). Při přihlašování primární emise totiž využili klauzule, která umožňuje „novým“ firmám s rychle rostoucími zisky nestanovit pevné datum emise. To jim dává velkou taktickou výhodu.
Kdo si vydělá
Jak tedy IPO Twitteru může – při všech zmíněných neznámých – dopadnout, kdo na něm nejspíš vydělá a kdo může prodělat? Zakladatelé Jack Dorsey, Evan Williams a Biz Stone zkrátka nepřijdou. Přestože firma od roku 2006 prošla sedmi koly financování a tedy „rozředění“ jejich podílů, tihle tři se bezpochyby zařadí mezi dolarové miliardáře. Podobně na tom budou dosavadní investoři, jako jsou například fondy rizikového kapitálu Union Square Ventures, Benchmark nebo Institutional Venture Partners.
Stejně tak by měl vydělat Robert Greifeld, šéf NASDAQ. Od loňského dubna, kdy se spolupodepsal na nepovedeném IPO Facebooku, se říká, že jeho pozice je ohrožena. A protože primárních emisí na jeho písečku od roku 1997 vůčihledě ubývá, neměl od té doby příležitost rehabilitovat se. Teď ji má.
Naopak další ze zakladatelů Twitteru, Noah Glass, který se nechal ze hry vyšachovat, spláče nad výdělkem. Bude si v tomto směru moci podat ruku s investory firmy Odeo, z níž se Twitter v roce 2006 vydělil. Evan Williams tehdy firmu koupil za pět milionů dolarů, což jsou zhruba tři desetiny procenta ceny, na kterou Twitter dnes míří.
Zvláštním řízením osudu jsou to klasická média, kdo na IPO Twitteru vydělá i prodělá najednou. Vydělají proto, že emise akcií bude podle všeho dramatická a její pokrytí bude jistě mít patřičnou sledovanost, Na straně druhé prodělají, protože právě Twitter jim bere vzácné inzertní příjmy. I zpráva, že je firma přihlášena k IPO, byla zveřejněna – jak jinak – nejprve tweetem.