Úvod do Facebooku pro žáky ZŠ

Ilustrační foto

Ilustrační foto

Milé děti. Hezky se usaďte, vypněte si mobily a dobře poslouchejte. I když většině z vás ještě není třináct, je jasné, že na Facebooku máte profil skoro všechny. Pravidla jsou jedna věc a realita druhá. A když už jste se vydaly do elektronické džungle, neškodilo by vědět, co vás tam může čekat.

Takhle nějak by asi mohl vypadat úvod do předmětu „Sociální sítě pro žáky základních škol“, kdyby ovšem takový předmět existoval. Jenže neexistuje - a co je horší, pro rodiče a učitele je internet velmi často neznámým územím. Děti toho často vědí daleko více než oni, a proto se k informacím dostávají dvěma způsoby - buď od kamarádů, nebo z internetu.

Čtěte také: Matka e-bitev se blíží


Rodič offline

„Proč by se ale nemohlo desetileté dítě učit používat Facebook, internet nebo cokoli dalšího v okamžiku, kdy k tomu má dozor rodičů? Když se mu rodič věnuje, pomůže mu to celou věc pochopit a správně nastavit, čas od času sleduje, co tam dělá - vždyť to dítě má v přátelích jen pár dalších děcek a své rodiče,“ odmítá absolutní zákaz Facebooku pro děti Daniel Dočekal, který ve spolupráci s Hewlett-Packard učí žáky základních škol, jaká nebezpečí na ně na sociálních sítích číhají. Rozhodně to také není záležitostí malé skupiny dětí - profil na Facebooku má 52 procent dětí ve věku 9 až 12 let a dokonce 90 procent dětí ve věku 13 až 16 let.

Zapojte děti

„Má kolegyně ze Švédska má dceru, která se jí svěřila s problémem na Facebooku. Tehdy si uvědomila, jak můžou být sociální sítě nebezpečné,“ říká Radka Malečková, webová a komunitní manažerka společnosti Hewlett-Packard.
„Vyřešila to jednoduše: Sama potom šla do oné školy přednášet. Přišlo mi dobré, aby děti věděly, co může být na Facebooku nebezpečné. Těch nebezpečí je tam totiž hodně, od běžných krádeží identit přes stalking až po osobní útoky, kybernetickou šikanu a pedofilii. Podle ohlasu, který máme od dětí či učitelů, je naše aktivita hodnocena velmi pozitivně. Hlavně proto, že jsou překvapení, že jsme do toho zapojili děti. Že nejde o model, kdy škola někam přijde, tam nějaký odborník odvypráví 40 minut, pustí jim to na slidech a jde se domů,“ říká Malečková.

Modelovka

Neměl by se ale o tyto věci starat spíše stát? V rámci mediální výchovy by jistě nějaké informace poskytovat měl. Není ovšem vůle, není metodika a hlavně nejsou lidi. Největší zodpovědnost mají logicky rodiče - jak ale mohou vychovávat člověka k bezpečnému chování na internetu, když jsou na tom sami často jako učitelé? Na školení, na kterém jsem byl přítomen, bylo pět učitelek - pouze jedna z nich měla Facebook, a i ta řekla, že si ho pořídila ze zvědavosti a nechodí tam. Přitom nebezpečí na sociálních sítích nelze podceňovat - nejmenší děti ještě nemají vybudovány ochranné mechanismy.

Psycholožka Marie Farková přemýšlí o vzniku cvičného programu: „Kdyby někdo chytrý a tvořivý navrhl modelový program, ve kterém by si děti formou hry vyzkoušely, jak může vypadat škodlivý kontakt, mohlo by to fungovat.“ To může být inspirací i pro Daniela Dočekala a Radku Malečkovou.

Základní pravidla bezpečnosti na Facebooku

1. Nikdy nikomu nedávejte heslo ke svému účtu.
2. Používejte takové heslo, které není možné snadno uhodnout.
3. Facebook si nastavte tak, aby informace o vás a od vás byly určeny pouze přátelům.
4. Neklikejte na podivné, podezřelé a zvláštní odkazy, i kdyby vám přišly na Facebook od přátel.
5. Nepoužívejte facebookové aplikace, které slibují nesplnitelné a chtějí přístup k vašemu účtu.
6. Pokud používáte Facebook ve škole nebo v internetové kavárně, vždy ho používejte pomocí https varianty.
7. Mezi přátele si přidávejte pouze lidi, které znáte.
8. Na Facebook nevkládejte osobní informace ani cokoli, čeho byste jednou mohli litovat.