V monitoringu médií jsou Češi na špici

Generální ředitelka Newtonu Petra Mašínová a jeho většinový vlastník Petr Herian

Generální ředitelka Newtonu Petra Mašínová a jeho většinový vlastník Petr Herian Zdroj: e15, anna vackova

Česko se v monitoringu a analýzách médií stalo velmocí, od podzimu ovládá trh hned v několika evropských zemích. Poté, co domácí firma Newton Media začala před několika lety podnikat také na Slovensku a v Polsku, podařilo se jí v tomto roce proniknout do zemí bývalé Jugoslávie, získala většinový podíl v tamní skupině MCA Grupa. Češi díky tomu ovládají části monitorovacího trhu také ve Slovinsku, Chorvatsku, Srbsku, ale také třeba v Makedonii či Bosně.

„Každá ze zemí, kde působíme, je samozřejmě trochu odlišná. Obchodně nejzajímavější je z našich nových partnerů Slovinsko, přestože má jen okolo dvou milionů obyvatel. Chorvatsko je ale zase silné v mediálních analýzách, v nichž vidíme do budoucnosti velký potenciál,“ říká většinový vlastník Newton Media Petr Herian.

O ekonomické zajímavosti celé transakce svědčí především konkrétní čísla: obrat Newton Media loni činil 174 milionů korun a u MCA Grupa to bylo 145 milionů. Letos v létě Newton navíc posílil postavení na slovenském trhu, když integroval divizi monitoringu médií tiskové agentury SITA. Díky tomu má nyní firma už okolo 350 zaměstnanců. „Kromě Česka je pro nás asi největší potenciál v Polsku a Srbsku, což se odvíjí od toho, že obě země v regionu patří z pohledu zahraničních investorů k nejzajímavějším.

Analýza prostředí za pomoci médií je důležitá

Analýza tamního prostředí prostřednictvím médií je pro takové firmy samozřejmě velice důležitá a ovlivňuje jejich další rozhodování v podnikání, protože nezahrnuje pouze suchá čísla, ale rovněž informace o společenské atmosféře či postoji jednotlivých rozhodovatelů včetně státní správy,“ vysvětluje generální ředitelka Newtonu Petra Mašínová.

Podle letošní zprávy Evropské komise roste sektor dat každoročně o 40 procent, tedy sedmkrát rychleji než celý informační a komunikační trh. Firmy, které staví své rozhodovací procesy na informacích generovaných z dat, mají podle analýz pěti- až šestiprocentní nárůst produktivity.