Velký Cirkus: Andrej Babiš udeřil podruhé

Rádio Impuls mění úsměvy

Rádio Impuls mění úsměvy

Měsíce jednání týmu Andreje Babiše a majitelů společnosti Londa vyústily ve zdárný konec. Pokud do obchodu nehodí vidle antimonopolní úřad nebo vysílací rada, sáhne čerstvý mediální magnát na nejposlouchanější celoplošné rádio Impuls.

Je vidět, že lídr politického hnutí ANO a pravděpodobný ministr ve vládě (v době uzávěrky ještě nebylo jasno) to s budováním velkého mediálního domu myslí smrtelně vážně. V rukách má deník Dnes, Lidové noviny, bezplatný deník Metro, týdeník 5plus2, hudební televizi Óčko, servery iDnes.cz, Lidovky.cz a nyní podle všeho rádia Impuls a Rock Zone 105,9. Na člověka, který tvrdí, že nerozumí médiím, je to docela hezké portfolio. Je evidentní, že ve skupině ještě chybí plnoformátová televize a možná také mediální agentura. Vlastníci TV stanic tak nyní mohou realizovat docela slušnou prémii. Babiš totiž podle dostupných informací platí solidně a místy až docela velkoryse, v případě nákupu Londy byl navíc neodbytným iniciátorem obchodu on. Na druhou stranu by si Babiš při svém rozmachu měl povšimnout mohutného proudu výrazných novinářských jmen, která z jím vlastněných periodik odchází. Každé noviny stojí na novinářích a u Mafry to vypadá, že za chvilku bude pořádně kulhat. Zvláštní, vzhledem k tomu, že Babiš svá média označuje za finanční investici – ale třeba jsme zatím jen u fáze škrtání nákladů.

(Ne)vyrovnané Kavky

Pár čísel z České televize. Vedení Kavčích hor již ví, kolik by chtělo v příštím roce utratit za pořady. Navrhovaný objem výrobního úkolu se příliš nebude lišit od toho letošního, tedy 2,36 miliardy korun plus samozřejmě další stovky milionů interních nákladů. Nejvíce spolkne ČT1 se 780 miliony korun. Tyhle cifry bude muset schválit Rada ČT v prosinci. I absolventovi základní školy je však jasné, že pokud je výrobní úkol 2014 na stejné úrovni jako letos a televizi v letošním roce přibyly dva kanály ČT: D a ČT art (nebo spíše jeden a půl kanálu), někde se bude muset škrtat či snižovat objem investic. Takže výrazně zchudne sportovní vysílání. Opakuji se, ale stále není jasné, jak se z dlouhodobého hlediska vyřeší vyrovnané financování ČT. Zatím to vypadá, že Kavky tak někdy v roce 2015, 2016 nebudou mít kde brát pro stávající úrovně rozpočtu.

Multiplexová válka

Na trhu televizních multiplexů nenápadně eskaluje zuřivá a úporná válka mezi Českými Radiokomunikacemi (za loňský rok miliardová ztráta) a mediálním podnikatelem Radimem Pařízkem. Radiokomunikace, které se zoufale snaží vytáhnout příjmy z televizního vysílání, neopomněly patřičně rozmáznout potíže ČT: D a ČT art při startu v MUX 4. Pařízek mezitím u Čtyřky zarputile rozšiřoval síť vysílačů a dost vehementně vkročil do probíhajících jednání mezi ČRa a CET 21 o prodloužení vysílání Novy Cinema v MUX 2. Tato stanice tak nyní jede ve dvou multiplexech a spořivý šéf Novy Christoph Mainusch si může vybírat z výhodnější nabídky. Hlavní Nova podle všeho zůstane v síti 2 Českých Radiokomunikací.

Bakalovo zemětřesení

Po říjnovém zemětřesení (propouštění více než sta zaměstnanců) zůstává vydavatelství Economia miliardáře Zdeňka Bakaly stále v pohybu a ve varu. Nový management od 1. ledna 2014 spojí doposud samostatné týmy Hospodářských novin, Ekonomu a portálu iHNed.cz do jedné společné ekonomické redakce. Ta bude také spolupracovat s redakcemi Respektu, Aktuálně.cz i odborných titulů vydavatelství. Obří ekonomickou redakci Economie bude řídit takzvané E.collegium, ve kterém mimo jiné zasedne nový šéf Hospodářek Martin Jašminský. Toho si tam v roce 2005 přivedl někdejší šéfredaktor HN Petr Šimůnek a je pro ekonomické noviny bezpochyby dobrou volbou. Všechny tyto přesuny a odvážné reorganizace jsou hezké, trochu se v nich ale ztrácí to, bez čeho žádné vydavatelství nemůže přežít, tedy obsah. Zajímavý a exkluzivní obsah generují novinářská esa a těch je v HN čím dál méně. Na druhou stranu, ostatní vydavatelské domy by se Economii kvůli současným změnám vůbec neměly pošklebovat. Konkurence si bude muset podobným procesem dříve nebo později projít také.

Aleš BorovanAleš Borovan | Archiv StrategieAleš Borovan