Velký Cirkus: Stát se dvěma měnami

TV obrazovky

TV obrazovky Zdroj: Profimedia

Již za rok budou mít tuzemští inzerenti k dispozici dvoje data o televizní sledovanosti. Variant, které mohou nastat, mnoho není. Buď bude druhý projekt dávat stejná data jako Mediaresearch pro ATO, a pak bude CET 21 vypadat poněkud hloupě. Nebo se budou lišit a nastane kardinální problém: kdo si prosadí data výhodnější pro sebe – televize, nebo inzerenti? Obě strany to být nemohou, nebude žádné win-win řešení, jedině win-lose.

Tah na branku

Události na sklonku roku nabraly rychlý spád. Realizátorem druhého projektu měření televizní sledovanosti se stane společnost ACNielsen. První data by měla dodávat v listopadu 2013. CET 21 na konci roku 2012 vystoupilo z Asociace televizních organizací. Data od Mediaresearch má zajištěna až do roku 2014. Nemá smysl spekulovat o tom, která z těch dvou „měn“ bude tvrdší a která slabší, nebo – jak utrousil ředitel Primy Marek Singer – která z nich bude „drachma“.

Jedna věc je evidentní: po několika letech tápání, obrany, betonování dosaženého stavu až nečinnosti Nova opět získává tah na branku a sama překvapivými tahy určuje hřiště a čas pro další zápasy. To tu již dlouho nebylo a je jedno, zda tato horečnatá ofenziva je výsledkem vědomí blížícího se vstupu Time Warner, nebo jde jen o ztuhlost nováckých procesů. Buď jak buď, příští rok slibuje, řečeno sportovní terminologií, hezkou podívanou a třeba možné spekulace, který hráč v ATO „zradí“ a jako první přejde ke Sdružení pro měření sledovanosti.

Prima postup

Marek Singer zvedl příjmy a zisky FTV Prima, a proto byl po zásluze potrestán. Od ledna se stal výkonným viceprezidentem MTG zodpovědným za vysílací operace skupiny MTG v rámci střední Evropy. Jinými slovy bude ukazovat, jak se dělá televize, pobaltským a balkánským národům. Estonsko, Litva, Lotyšsko jsou asi v pořádku, ale být kolegou Singerem, sednu si s někým z ČEZ a popovídám si o tom, co to znamená podnikat na Balkáně: bitky s vesničany, střelba gumovými projektily, šikana od státní správy, postřelení lidé…

Marek SingerMarek Singer | E15 Robert Zlatohlavek

Singer se ale z Primy úplně nestahuje, stal se předsedou představenstva FTV Prima a bude dohlížet na podobu „všech současných i plánovaných televizních stanic televize Prima“. Což je jedině dobře. Letošní rok totiž bude prvním, kdy bude moci Petr Vladyka podepsat program druhé komerční televize jako zcela „vlastní“. Vladyka se zatím uvedl spíše rozpačitými tahy. Neúspěšný Obchoďák, ve kterém se utopilo několik desítek milionů korun. Spory s protagonisty Partičky, které mohly vyústit až v přechod populárního Suchánka a spol. na konkurenční Novu. Jen kdyby Adrian Sarbu v pravý čas trochu zvýšil nabídku. Sledujme programové schéma Primy pečlivěji než jindy.

Vymetání šuplíků

Závěr roku se nesl ve znamení investic obou největších komerčních stanic. Nova odstartovala komediální kanál Smíchov, což znamená, že Andruškův tým dal za rok dohromady hned dva programy (v červenci to byl Fanda). To je solidní výkon a slušné rozpohybování stojatých nováckých vod. Co na tom, že oba kanály a zejména Smíchov nejsou nic jiného než příležitost k vymetení hodně zatuchlých a dávných šuplíků CET 21. Ostatně baviči Ivan Mládek a Luděk Sobota nebyli na párty Smíchova náhodou.

Prima zase se zpožděním více než čtyř let oproti Nově začala budovat internetovou větev svého byznysu. Novou firmu Prima On-line vede kultovní postava českého webu Daniel Grunt, který kdysi rozjížděl online divizi CET 21. Grunt tak získává titul krále televizních start-upů.

Hej, to je nápad!

Solidně se nakopl i trh rádiových akvizic. Spolumajitel Primy Ivan Zach sáhl po Radio Investments (rádia Kiss, Radio 1, Radio Beat) podnikatelů Denise O’Briena, Pavla Ťahana a Radovana Vaškoviče. To je docela zajímavý tah. Zach dlouhodobě prodělává na rádiích Hey desítky milionů. Může nabobtnání rádiové skupiny zlepšit ekonomiku? Hey mají problém s vysokými náklady ruku v ruce s klesajícími tržbami. Nově vznikající skupina tak bude potřebovat nějakého přísného sekerníka, který by dokázal nemilosrdně oddělit zrno od plev.

Druhá akvizice: Lagardère Active kupuje BBC Radiocom (Praha). Ta má kmitočty, které chtěl i Český rozhlas.

Soukup souká sítě

Jaromír Soukup se po třech měsících dohodl se skupinou investorů v čele s Tomášem Chrenkem o převodu akcií Barrandov Televizní Studio. Soukupův manažerský tým v čele s Robertem Kvapilem přitom nastoupil již v září. Musela to být docela slušná robota, dát barrandovskou televizi do kupy a očistit ji od nejrůznějších závazků.

Jaromír SoukupJaromír Soukup

Současně je TV Barrandov jen jeden střípek v letošní Soukupově mediální skládačce. S Novou se účastní nového projektu televizní sledovanosti, s Mladou frontou vyměnil Profit za Sedmičku, s Ringier Axel Springer prodává společně tiskovou reklamu, s FTV Prima chce prodávat televizní inzerci. Tahle pavoučí síť začíná být hodně hustá a pevná.

Filmový trezor se otevírá

Filmaři konečně udolali Václava Klause a Miroslava Kalouska a dostali nový zákon. Ročně jim ta námaha hodí zhruba 250 až 300 milionů korun. Pokud platí česká nepřímá úměra „čím více peněz, tím horší filmy“, máme se všichni nač těšit.

Libuška na čétéčku

Šéf Kavčích hor Petr Dvořák si splnil přání, které měl určitě už jako ředitel Novy. Totiž vidět o Vánocích pohádku Tři oříšky pro Popelku s Libuší Šafránkovou na České televizi. Sice se splní až v roce 2014 (nakdy se ČT podařilo získat práva), to znamená v čase, kdy možná Dvořák v čele veřejnoprávní stanice už nebude. Na druhou stranu je dobré i v televizní branži ctít text Janka Ledeckého „sliby se maj plnit o Vánocích“.