Vybíráme z nejčtenějších článků z webů Mladé fronty: Mobilmania.cz – 4. operátor způsobil ve Francii revoluci

Free Mobile

Free Mobile Zdroj: profimedia.cz

Neomezený tarif za 500 Kč láme vaz třem starým operátorům. Zákazníci jsou naštvaní a masově přecházejí k Free Mobile. Připomíná vám to něco?

V těchto dnech zažívá Francie revoluci v telekomunikacích, a to bez jakékoli snahy o zveličování. Co je za tím? Na trh vstoupil nový mobilní operátor s bombastickou nabídkou – neomezené volání, SMS a MMS + 3 GB dat v přepočtu za pětistovku. Nebo 60 minut a 60 SMS za 50 Kč.

Jmenuje se Free a na francouzském trhu působí od roku 2002 jako poskytovatel internetu a digitální TV. Představte si ho třeba jako české UPC. Společnost Free nyní pole své působnosti rozšířila i na telekomunikace.

K pochopení příčin a důsledků a také toho, proč je řeč o revoluci, je třeba vše zasadit do souvislostí. Je třeba pochopit v jakém stavu se francouzský trh před příchodem Free nacházel, jak ho vnímali zákazníci a teprve potom se zamýšlet nad tím, co se nyní stalo. Podle mě jde o nanejvýš zajímavý příběh, ve kterém lze snadno nalézt paralelu s českým telekomunikačním trhem.

Tak jako v ČR, i ve Francii donedávna působila trojice plnohodnotných mobilních operátorů – Orange, SFR a Bouygues Télécom. Nyní se k nim připojil čtvrtý. Také v ČR by se teoreticky mohl objevit čtvrtý mobilní operátor, ale k tomu se ještě dostaneme. Co se týče cen, Francie je nad průměrem zemí OECD – ne úplně na konci jako ČR a ani to není takový cenový ráj jako Rakousko.

Operátoři ve Francii:

Značka pod kterou poskytuje služby France Télécom. Nabízí i internet ADSL, jeho tržní podíl přesahuje 40 %.

Dříve patřil pod Vodafone, nyní pod korporaci Vivendi.
Má třetinový podíl na trhu.

Vlastní ho stejnojmenná stavební korporace.
Provozuje i TV kanál TF1, má 20% podíl na trhu.

Na trhu působí od roku 1999
Od roku 2002 jako poskytovatel internetu, digitální TV a pevných linek.
Komerční start mobilních služeb: 10. ledna 2012

Francouzský zákazník má ale větší výběr, na místním trhu totiž legálně působí mnoho virtuálních operátorů. Například: Carrefour Telecom (obchodní řetězec), La Poste (pošta), NRJ Mobile (rádio), Darty Mobile (u nás Datart, prodejce elektra), Virgin Mobile, atd. Slovo legálně jsem použil schválně, jelikož u nás to zatím jinak než pololegálně nejde a proto u nás máme termín „šedí virtuálové“.

Ve Francii se také v roce 2005 stalo něco, co je u nás nemyslitelné. Tamější regulátor ARCEP, obdoba našeho ČTÚ, udělil oligopolní trojici pokutu celkem 534 milionů eur za nekalou hospodářskou soutěž. Šlo o tajnou dohodu mezi operátory, kteří si v letech 1997 až 2003 každý měsíc předávali informace o svých obratech, ziscích, nových zákaznících, atd. s cílem zajistit si konkrétní pozice a podíly na trhu.

Bombastický neomezený tarif, který láme vaz konkurenci

O konkurenčním boji na francouzském trhu tak můžeme mít oprávněné pochybnosti. Naštvanost zákazníků, kteří už staré trojce nevěří je velká, a tak hromadně podávají výpovědi a přecházejí k Free. Jejich nabídka je jednoduše úžasná a jen tak mimochodem úplně bez závazku. Nabídka Free Mobile je dostupná úplně pro každého (www.mobile.free.fr).
Šéf Free Mobile Xavier Niel říká: „Určili jsme cíl tři miliony zákazníků, abychom zjistili, jestli jsme se ve svých ekonomických výpočtech nespletli. Myslíme si, že ne a že tyto ceny budeme moci ponechat. Pokud jsme se spletli, zavazujeme se nezdražit ceny pro první tři miliony zákazníků. Ale naopak pokud snížíme ceny, tak je snížíme pro všechny, včetně prvních tří milionů klientů“.

Xavier Niel společnost Free založil, šéfuje jí a je většinovým akcionářem. Pokud vládnete francouzštinou, můžete zhlédnout představení nabídky operátora Free Mobile. Xavier vysvětluje motivaci k vytvoření nabídky nového operátora – drží se motta: komplet tarif vše v jednom za super cenu. Mluví i o stagnujícím trhu a o zájmu oligopolních operátorů – uvázat si zákazníka a pořádně ho oškubat. Proto jsou tarify Free Mobile bez úvazku.

Bere si na paškál nabídky a nepřehledné všeobecné podmínky konkurentů – 70ti stránkové brožury, ve kterých se zákazník nemá šanci vyznat. Všeobecné podmínky Free Mobile se proto vejdou na jeden list A4. Dále ceny – ceny volání i SMS ve Francii stagnují. Věřte nebo ne, ale průměrná cena za minutu hovoru se prý podobně jako u nás pohybuje okolo 5 Kč. SMSka v průměru 2,5 Kč a mladí jich pošlou okolo tisícovky měsíčně… A to leze do peněz.

Dále internet – pro Free srdeční záležitost. Konkurenci kritizuje za to, že nasadila rovnítko mezi internet a web + e-mail. Do mobilního internetu patří přece i VoIP a tethering a proto je přímo součástí tarifu i datový balíček. Ale ne s ušmudlanými 100 či 500 MB, nároky současných uživatelů s vyspělými smartphony jsou 3 GB. Součástí tarifu je i připojení přes Wi-Fi hotspoty, Free jich má po celé Francii přes čtyři miliony.

Řeč přišla i na dotované mobily. Ve Francii je stejná praxe jako u nás – zákazník se při koupi dotovaného mobilu upíše na roky. Tohle ne, říká Xavier Niel. Od Free Mobile můžete mít i mobil. Buď za plnou cenu, nebo na splátky bez navýšení. Ty mohou být na rok, dva až tři, ale paušál máte pořád bez úvazku.

Tak šel čas s Free Mobile:

24.7.2007: vznik Free Mobile
17.12.2009: přihlášení do aukce o 3G síť
12.1.2010: ARCEP udělil Free Mobile licenci za 240 milionů eur
Podmínky: komerční start do 12.1.2012
3G pokrytí 25 % populace, hlas 27 % populace
10.1.2012: Free Mobile oficiálně představen
16.1.2012: Free Mobile má 500 tisíc zákazníků

Pokrytí Free Mobile je zatím zhruba čtvrtina populace. To není mnoho. Zákazníci se ale bát nemusí. Tam, kde své vlastí pokrytí nemá, tam poslouží síť Orange. Jde o tzv. národní roaming, o který se u nás neúspěšně pokoušel U:fon. Orange nepřijde zkrátka, za dočasné propůjčení sítě utrží zhruba miliardu eur v průběhu pěti let. Jen pro zajímavost, národní roaming pomohl i O2 na Slovensku. U nás to ale jednoduše nejde…

„Kdo přišel vypovědět smlouvu, ať zatleská“

Takto zněla výzva dvou mladíků, směrem do plné prodejny jednoho ze „starých“ operátorů během víkendu. A tleskali všichni, napsal jeden z prodejců. Oni sami přišli smlouvy ukončit. Nový operátor Free Mobile byl přijat vřele. Mluví se o něm v televizi (krom kanálu TF1) a jsou ho plné noviny i internet. Požadavky na výpovědi a přenesení čísla zahltily linky všech tří operátorů, kteří začali nabízet „podpultové“ tarify a slevy na mobily.

To jim ale není nic platné, jedna zákaznice například napsala na Facebook: „Jsem u nich 10 let a jediné co mi nabídli je sleva 16 € na nový mobil a to ještě při prodloužení smlouvy. To ať si strčí za klobouk“.

I na Facebooku operátorů to ožilo. Lidé jim začali více či méně ostře dávat najevo své rozhořčení a ptají se, jak je možné, že si dovolují jim účtovat tak nehorázné ceny. Všichni tři operátoři tak ještě 12. ledna zakázali psát uživatelům příspěvky na svých facebookových stránkách.

500 tisíc zákazníků za první týden

Za prvních šest dní získal Free Mobile půl milionu zákazníků. Píše o tom Le Journal du Geek. Celý francouzský trh pak tvoří zhruba 60 milionů potenciálních zákazníků. A světe div se, ceny začaly klesat, také stávající operátoři přicházejí s výhodnějšími tarify, „flatovému“ tarifu Free Mobile se ale většinou rovnat nemohou. Navíc mají obrovský vroubek u zákazníků, kteří často smýšlejí tak, že ať už jejich operátor udělá cokoli, jdou z principu k Free Mobile. Zákazníci touží „potrestat“ svého operátora, neboť z ničeho nic každý z těch tří dokázal nabídnout ceny nižší o 30 až 50 %.

Paralela s českým trhem je zřejmá. Také u nás se mají dobře tři velcí mobilní operátoři a mohl by přijít někdo nový. Pokud by se tak stalo, ceny by klesly jako v roce 2000, když začal Oskar. Vsázet se na to ale nedá. Je totiž možné, že Český telekomunikační úřad (ČTÚ) nastaví podmínky aukce tak, že budou hrát do karet stávajícím operátorům a tím zabrání vstup nové dravé konkurenci. Rád bych se ale mýlil.

Velký dík za pomoc při přípravě tohoto článku si zaslouží pan Andrej Zamfirescu, který ve Francii 20 let žil a pracoval.