Vyhoďte agenturu do vzduchu

Cloudová komunikace šetří manažerům z Nestlé Andree Brožové a Janu Vokounovi čas

Cloudová komunikace šetří manažerům z Nestlé Andree Brožové a Janu Vokounovi čas Zdroj: Repro Strategie

Řada českých agentur se rozhodla přejít na cloudové řešení. Ne každému je ale jasné, jakým způsobem může cloud přispět ke zefektivnění a zároveň zpříjemnění práce marketingové agentury.

Cloudové řešení přináší tu výhodu, že svoji fyzickou práci můžete s klidem vyhodit do vzduchu. Pracovat se dá díky němu odkudkoli. Mluví pro něj i bezchybná funkčnost a přijatelná výše nutné investice.

Je jen na agentuře, jak velkou důvěru v cloud vloží a jakým způsobem jeho služby použije – zda pouze v rámci firmy nebo i pro komunikaci s klienty. „My sdílíme s klientem veškerou práci, všechny klientovy připomínky zase okamžitě vidíme na našich zařízeních a můžeme na ně reagovat, ať už jsme v kanceláři, nebo kdekoli jinde. Nejsme omezeni přístupem na servery jen z určitého místa,“ říká Tomáš Jindřišek, managing partner a spoluzakladatel agentury Dark Side.

„Nedávno jsme vyhodnocovali kampaň pro poměrně významného klienta. Odpoledne jsme měli prezentovat, některé podklady jsme ale nikoli naší vinou dostali k dispozici až během noci. Část kolegů pracovala na prezentaci od rána v agentuře, někdo svůj díl přidal už u snídaně. Já začínal den na konferenci a svoje slajdy jsem vkládal z tabletu cestou v tramvaji. Ve chvíli, kdy jsem dorazil do kanceláře, byli už na další schůzce pro změnu kolegové. Poprvé za celý den jsme se viděli až u klienta, všichni jsme ale měli k dispozici aktuální verzi prezentace se všemi slajdy a každý z nás se mohl seznámit s prací kolegů,“ přibližuje výhody agentury na cloudu jeden ze zakladatelů Dark Side.

S nadsázkou si zároveň stěžuje, že si cloudovým řešením na sebe agentura upletla bič, kterým nad ní teď klient může práskat od rána do večera a někdy i během noci. Na druhé straně tenhle bič dokáže udělat hodně prospěšné práce. Komunikace s klienty se výrazně zrychlila a zjednodušila, řadu drobných úprav si klienti v dokumentech provádějí sami, zmizelo neustálé přeposílání příloh a hledání aktuální verze dokumentu.

Na chatu

Hlavním komunikačním prostředkem mnoha firem se dnes stává nástroj Google Hangouts. „Používáme hlavně chat pro intenzivní a rychlou komunikaci a videohovory pro strategickou komunikaci s naší mateřskou firmou v Bratislavě,“ popisuje praxi v agentuře Made by Vaculik Jozef Vereš, její head of digital.

„Díky hangoutům ušetříme my i klienti čas, který bychom jinak strávili cestováním. Pro jejich uskutečnění jsme navíc nepotřebovali žádná drahá zařízení, stačí nám Chromebox v naší zasedačce,“ doplňuje další možnost Tomáš Jindříšek.

Využívání hangoutů ale nemusí sloužit jen jako komunikační platforma mezi agenturou a klien-tem. Může být i součástí strategií nabízených jednotlivým zákazníkům. Jako digitální agentura Nestlé používá Dark Side nástroj Hangouts On Air v rámci projektu Alliance for Youth. Debaty s mladými lidmi o otázkách zaměstnání tak získaly pro mladé atraktivní formu, pro Nestlé zase přímý a cenově nenáročný způsob komunikace.

Cloudová komunikace šetří manažerům z Nestlé Andree Brožové a Janu Vokounovi časCloudová komunikace šetří manažerům z Nestlé Andree Brožové a Janu Vokounovi čas | Repro StrategieManažerům Nestlé Andree Brožové a Janu Vokounovi šetří cloudová komunikace čas.

První ušetřený milion

„Začínali jsme jako startup, navíc v době krize, a přirozeně jsme hledali nejefektivnější a nejvýhodnější řešení,“ popisuje důvody pro cloud Tomáš Jindříšek. „Nakonec jsme se rozhodli využít cloud, v našem případě pro Google Apps. Rozhodujícím pro nás bylo splnění našich agenturních nároků a také následná úspora za servery, IT služby nebo vybavení. Na cloudu jsme si kromě dokumentů a mailů vytvořili také zakázkový systém a implementovali timesheety. Tyto systémy běžně stojí statisíce. Dá se říci, že díky cloudu jsme tak ušetřili první milion,“ dodává Jindříšek.

Zkušenosti v reklamní agentuře Made by Vaculik přidávají další body ve prospěch cloudu: Řada zaměstnanců na něm běžně funguje ještě před „celoplošným“ přechodem agentury. „Vzhledem k náplni naší práce a současně předešlé zkušenosti s osobními Gmail účty nám možnost cloudu přišla jako nejpraktičtější řešení,“ říká Jozef Vereš.

Interní bonus

Ten dělá to a ten zas tohle a všichni dohromady udělají moc. Voskovec s Werichem předběhli dobu, jejich píseň totiž přesně pasuje na styl práce na cloudu.

„Aktuální dokumenty, zadání i obrazové přílohy máme stále pro všechny dostupné na cloudu bez přeposílání hromadných e-mailů s přílohami nových verzí. To nám šetří čas, papír, kapacity serverů a zpřehlední to jak dokumenty, tak samotný tok informací,“ potvrzuje Vereš.

Agentura Dark Side praktikuje maximální možnou otevřenost vzhledem ke svým zaměstnancům, díky tomu se snadno dostanou ke všem podkladům, aniž by museli žádat o přístupy a povolení. Zároveň plánuje proměnit práci na cloudu v zajímavý zaměstnanecký benefit – chystá se jim nabídnout sdílený prostor i pro jejich soukromé účely. Získají tak téměř neomezené úložiště pro své fotografie, filmy nebo dokumenty.

Rizika v hlavě

„Dá se říci, že přechod na cloud vnesl do agentury generační střet, mezi více a méně mladými zaměstnanci – neboť starým zaměstnancem se necítí nikdo,“ přiznává s nadsázkou Tomáš Jindříšek, „zatímco pro ty více mladé je podobný styl práce online samozřejmostí, někteří z těch méně mladých se jen neradi vzdávají dat uložených ve svých počítačích. Představa, že jejich někdy i několikaměsíční práce létá kdesi ve vzduchu a oni nemají jistotu fyzické přítomnosti souborů u sebe v počítači, je upřímně děsí. Podobný problém je ale jen v hlavě – ukládání na cloudu je naprosto bezpečné a praktické výhody tenhle pocit nejistoty rychle přebijí.“

To potvrzuje i Made by Vaculik: „Většina našich zaměstnanců už měla předešlou zkušenost s podobným stylem práce a pro ty ostatní byla služba dostatečně intuitivní,“ odmítá obavy Jozef Vereš.