Zapomeňte na zbytečné tendry

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: E15 Michael Tomes

Asociace komunikačních agentur (AKA) představí začátkem listopadu iniciativu Férový tendr, která má za cíl zlepšení systému výběrových řízení a eliminaci zbytečně vypisovaných tendrů. Chce také stanovit jasná pravidla, z jejichž dodržování budou profitovat agentury i zadavatelé.

Iniciativa Férový tendr reaguje na stále se zvyšující počet vypisovaných tendrů a jejich často neprofesionální průběh. Jejím cílem je zvýšit vzájemnou důvěru mezi klienty a agenturami a nastavit jasná pravidla, která budou obě strany dodržovat. Soubor doporučení pod názvem „Zásady férového tendru“ představí AKA na konferenci Forum Media 5. listopadu.

„Aktuální trend na trhu spíše nahrává vyšší frekvenci výběrových řízení, neboť zadavatelé častěji volí formu projektové spolupráce na úkor dlouhodobějšího vztahu,“ říká Pavla Dúbravská, executive director agentury Nydrle a jedna z iniciátorek projektu.

Iniciativa vznikla jako společný projekt Asociace komunikačních agentur a její sekce Digitální agentury. Po konzultacích se zástupci klientů byly sestaveny Zásady férového tendru zabývající se nejproblematičtějšími aspekty tendrů. Mezi ně patří například nejasná definice hodnotících kritérií, netransparentní harmonogram nebo vysoký počet účastníků výběrového řízení.

„V rámci iniciativy budou průběžně probíhat workshopy, diskuse na konferencích a další aktivity, které mají myšlenku dále rozvíjet a hlavně uvést do praxe,“ říká Jan Binar, prezident AKA, a dodává: „Veškeré informace budeme zveřejňovat především na novém webu Ferovytendr.cz, který se rozběhne začátkem listopadu.“

Jan Binar, prezident AKAJan Binar, prezident AKA | archivJan Binar, prezident AKA

Všeho moc škodí

Iniciativu Férový tendr odstartoval dotazníkový průzkum, který mezi klienty a komunikačními agenturami zmapoval problematická místa tendrování.

Průzkum potvrdil například to, že výběrová řízení často nezohledňují kvalitu a kritéria, jako je osobní zkušenosti či doporučení. Skutečnost, že o vítězi tendru často rozhoduje jen cena, je největší bolestí výběrových řízení.

Problematickým se ukázal také samotný počet účastníků tendru. Zadavatelé v průzkumu uvedli, že do výběrových řízení zvou velmi často pět a více agentur. Vysoký počet agentur však ve výsledku snižuje jejich nasazení a vytváří enormní časové nároky na hodnotící tým na straně klienta.

Na základě jakých kritérií si vybíráte, do jakého tendru půjdete?Na základě jakých kritérií si vybíráte, do jakého tendru půjdete? | archiv

Výběrová řízení jsou navíc časově, respektive finančně náročné procesy vyčerpávající jak agentury, tak zadavatele. Zpracování výběrového řízení stojí agentury průměrně 100–300 tisíc Kč. Ročně se přitom podle výzkumu účastní zpravidla 6–9 tendrů, přičemž skicovné v naprosté většině neobdrží. Důsledkem zvyšujícího se počtu vyhlašovaných tendrů je, že agentury častěji než dříve některá pozvání do tendru odmítají. O účasti v tendru se rozhodují nejčastěji podle předchozí zkušenosti s konkrétním klientem, interních kapacit, kvality briefu a pověsti, kterou klient na trhu má.