Jahod pěstovaných v Česku rapidně ubývá

Sklizeň jahod

Sklizeň jahod Zdroj: ctk

Chybějící zpracovatelský průmysl a konkurence levných dovozů ze Španělska, severní Afriky a Číny, to vše znásobeno tlakem obchodních řetězců na nízkou výkupní cenu. Tak vypadají hlavní důvody, proč loňská produkce firem, které se v Česku zabývají profesionálně pěstováním jahod, klesla za posledních pět let o polovinu na 1867 tun. Snížila se i plocha jahodníku. Oproti roku 2008 byla loni nižší o třetinu a činila 465 hektarů.

Produkce firem se tak podílí na tuzemské spotřebě třiceti tisíc tun ročně pouhými zhruba pěti procenty. Přibližně sedmnáct procent si lidé vypěstují sami pro vlastní spotřebu a téměř čtyři pětiny pochází z dovozu. Saldo zahraničního obchodu s jahodami tak loni dosáhlo 761 milionů korun, což je dvojnásobek oproti roku 2004.

„Nikdo z českých profesionálních pěstitelů jahod tak nedodává do obchodních řetězců,“ uvedl předseda Ovocnářské unie Martin Ludvík. České jahody jsou přitom podle něj zdravé a chutné, neboť se prodávají většinou přímo z farem, a tedy čerstvé. O tom svědčí i to, že řada prodejců prodává jahody z Polska a dalších zemí, ale označuje je za české.

Plocha a produkce jahod u profesionálních pěstitelůPlocha a produkce jahod u profesionálních pěstitelů | E15

„Masivní falšování českých jahod začalo být pro nás zásadní věcí. Týká se zejména tržnic a prodejců u silnic, kteří prodávají takzvaně české jahody už v době, kdy sklizeň ani nezačala,“ podotkl Ludvík.

Letos by si ale mohly firmy produkující jahody polepšit. „Po třech letech by měla být úroda jahod opět na dobré, nadprůměrné úrovni. Nasvědčuje tomu výborné přezimování porostů,“ poznamenal předseda unie. Negativně nezapůsobil ani pozdější nástup jara. Chladnější počasí pouze způsobilo zpoždění sklizně o dva až tři týdny.

Jak pečovat o jahodníky po sklizni. Více zde >>>