Zdražení piva. Prazdroj si stěžuje na růst cen surovin a obalů | E15.cz

Pivaře čeká další zdražování. Prazdroj si stěžuje na růst cen surovin a obalů

Pavel Otto

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Vstoupit do diskuze
3

Další růst inflace, která se koncem roku ze zářijových 4,9 procenta zřejmě vyšplhá k šestiprocentní hranici, se negativně podepíše na cenovkách pro spotřebitele. Velmi pravděpodobně si budou muset ještě více připlatit milovníci zlatavého moku. Letos už zdražily Staropramen, Plzeňský Prazdroj a naposledy i Rodinný pivovar Bernard. Ceny chtějí naopak udržet Budvar nebo Svijany.

Příznivější vývoj je zatím v nedohlednu, jak potvrzuje největší český výrobce piva Prazdroj. „Sledujeme situaci na trzích se surovinami, obaly i s materiály. S dodavateli máme uzavřené smlouvy, které zaručují odběr stanoveného množství za smluvenou cenu. Dočasně tak zmírňují nepříznivé dopady změn na trh pro nás jako odběratele. V poslední době ale rostou ceny u většiny komodit, což určitě bude mít vliv na naše nákupní ceny v budoucnu,“ uvedl na dotazy serveru E15.cz mluvčí Prazdroje Zdeněk Kovář.

Pivovar zdražil od začátku října pivo v průměru o tři procenta. Dotklo se to většiny jeho výrobků, v průměru o 46 haléřů na půllitr, a poprvé po třech letech i čepovaných piv. Postup Prazdroje v minulých letech kopírovala většina větších českých pivovarů, takže lze očekávat, že se k němu v nejbližší době přidají.

Už to udělal humpolecký Bernard. „Po dlouhých třech letech jsme upravili cenu sudového piva. Průměrné zdražení je zhruba o jednu korunu na půllitr,“ uvedl mluvčí pivovaru Radek Tulis. Nové ceny platí od začátku tohoto týdne a zahrnují DPH a marži distribučních řetězců.

Přesto nelze počítat s tím, že si spotřebitelé připlatí za sudové pivo Bernard přibližně korunu. „Jak se zdražení promítne do finální ceny pro koncového zákazníka, bude záviset na rozhodnutí každé jednotlivé provozovny. Většina provozoven už zdražila vůči konečnému spotřebiteli před letní sezonou,“ dodal Tulis.

Inflace. Zdražuje se nejvíce za posledních 13 let

Například Pivovary Staropramen, druhý největší producent piva v Česku, už zvýšily ceny od 1. července. Firma zdražila vybraná sudová a tanková piva v průměru o 2,9 procenta. Zdůvodnila to citelným nárůstem cen některých klíčových vstupů, především vody, energií i ropy.

Produkci nejspíš zdraží i benešovský pivovar Ferdinand a nevyloučil to ani náchodský Primátor. Ceny naopak chtějí letos udržet Budvar nebo Svijany. Další velká skupina Heineken, do níž patří značky Krušovice, Starobrno, Zlatopramen nebo Hostan, se k vývoji cen nevyjádřila.

Zásadní otázkou je, jak se bude inflace vyvíjet. „Do konce prosince se patrně podívá k hranici šesti procent. Jak výrazně ji překročí, bude záviset především na zdražování energií, což je ale obtížné odhadnout,“ řekl hlavní ekonom České bankovní asociace Jakub Seidler. Pro příští rok očekávají analytici inflaci kolem 4,5 procenta.

Prazdroj držel podle mluvčího Kováře ceny na stejné úrovni od roku 2018, aby se sektor hospod a restaurací dokázal vyrovnat se změnami, které ho postihly. „Šlo o důsledky zavedení regulací, jako jsou elektronická evidence tržeb, zákaz kouření i dopady pandemie,“ řekl. Do podpory restauračních podniků investoval za více než rok přes půl miliardy korun, a to do bezplatné výměny prošlého piva, odložení plateb hostinským nebo do obnovy předzahrádek a vybavení.

Prazdroj prodal loni v tuzemsku a v zahraničí téměř 11,2 milionu hektolitrů piva, meziročně o 4,2 procenta méně. Prodej v ČR klesl meziročně o osm procent na 6,7 milionu hektolitrů. Prazdroj je největší pivovarnickou skupinou v ČR, od roku 2017 ho vlastní japonská skupina Asahi.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah