„Prodej a spotřeba fairtradových výrobků v Česku neustále roste. V minulém roce jsme zaznamenali nárůst o 15 procent, což je i vzhledem k ekonomické krizi značný pokrok,“ řekla Hana Chorváthová z organizace Fairtrade ČR.
Fair trade je způsob obchodu, jehož cílem je podpora pěstitelů, řemeslníků a zaměstnanců z rozvojových zemí Afriky, Asie a Latinské Ameriky. Ti díky němu mají za svou práci dostat takovou výkupní cenu, která odpovídá nákladům na výrobu a zaručuje jim současně důstojný život.
První fairtradové výrobky se do Česka dostaly v roce 1994, byly to hlavně řemeslné produkty. Potraviny se na českém trhu objevily o deset let později. V roce 2005 se za „spravedlivé produkty“ utratily tři miliony korun a obrat každoročně rostl. V roce 2009 už činil 50 milionů korun. Do roku 2010 se pak skokově zvedl, a to o 60 procent. Tržby vystoupaly na 80 milionů korun. Fairtradové výrobky totiž začaly prodávat obchodní řetězce.
Největší zájem mají Češi o kávu. Loni tvořila 63 procent prodaných férových produktů, předloni to byly dvě pětiny. Za nárůstem jsou podle Chorváthové zejména kavárny, které stále častěji svým zákazníkům nabízejí nápoje z férových surovin. Třináct procent trhu zaujímá čokoláda, kakao a cukrovinky. Čtyři procenta tvoří čaj, dvě procenta třtinový cukr a jiná sladidla. Jen procento připadá na banány a jiné ovoce.
Férové výrobky má připomenout světový den pro fair trade, který připadá na druhou květnovou sobotu. V Česku se 12. května uskuteční na mnoha místech happening Férová snídaně.