Aeru Vodochody vzrostl čistý zisk na více než čtvrt miliardy korun
Aero je podle Šimka vyspělá montážní firma, která vyrábí významné části letadel pro řadu zákazníků. Mezi pilotní programy patří unikátní výroba vrtulníku S-67D, které český výrobce pro americkou společnost Sikorski připravuje v podstatě celé. Američané do nich musí instalovat dynamické části, jako je motor, převodovky a rotor podle potřeb zákazníků. Sériově firma podle Šimka vyrábí mimo jiné střední část křídla pro letouny Alenia C-27 J Spartan, kokpity pro legendární vojenský vrtulník UH-60M Blackhawk, dveře pro civilní letadla Embraer 170 a 190 nebo kity náběžných hran křídel a lemovací vzpěry na podvozky pro airbusy.
Aero se také více zaměřuje na vývoj součástí letadel. Pro kanadský Bombardier a brazilský Embraer připravuje náběžné hrany křídla. „Je to přední část křídel, která je kritická pro aerodynamické vlastnosti celého letadla,“ podotkl Šimek. Pro kanadského výrobce, který chce konkurovat značkám Boeing a Airbus, už Aero ukončilo výrobu prototypů. Nyní se zahajují sériové dodávky a podle Šimka by letos mělo letadlo poprvé vzletět.
Pro brazilskou firmu se připravuje součást křídel pro vojenské dopravní letadlo KC-390 s nosností 23 tun, které je přímým konkurentem letounů Lockheed C-130 Herkules. „Měl by to být jediný konkurent tohoto už téměř 60 let starého letadla. Myslíme si, že tento produkt může být velmi zajímavý pro spoustu zemí,“ dodal Šimek. Aero nyní dokončuje design a letos by chtělo zahájit výrobu prvního prototypu. Do tohoto letounu bude česká společnost dodávat také dveře, nákladní rampy nebo zadní část trupu.
Ladislav Šimek |
Všechny tyto zakázky, z nichž některé firma získala poměrně nedávno, by podle Šimka měly zajistit další růst společnosti. „Firma poroste, jak z hlediska tržeb, tak z hlediska počtu pracovníků, minimálně pět dalších let poměrně strmým způsobem,“ uvedl Šimek.
Aero Vodochody funguje již od roku 1919. Firma také vyrábí vlastní letadla, jako například L-159, který od roku 2001 používá česká armáda. Nyní v Aeru pracuje kolem 1500 zaměstnanců. Letos by chtěla firma podle Šimka přijmout dalších 100 zaměstnanců, kteří se budou především zabývat vývojem. Specifické profese, jako třeba designéry, však není jednoduché získat, a tak při jejich hledání společnost spolupracuje se Svazem českého leteckého průmyslu.
Ladislav Šimek: Být v Toulouse, Aero zaměstná dalších 500 lidí