Airbus věří svému elektroletu. Začíná pro něj stavět továrnu

Vizualizace elektroletů E-Fan 2.0 a 4.0

Vizualizace elektroletů E-Fan 2.0 a 4.0 Zdroj: Airbus Group

Vizualizace elektroletu E-Fan 2.0
Vizualizace elektroletů E-Fan 2.0 a 4.0
Vizualizace elektroletu E-Fan 4.0
Technologii pro hybridní letadlo Airbus testuje na malém elektroletu E-Fan
Technologii pro hybridní letadlo Airbus testuje na malém elektroletu E-Fan
14
Fotogalerie
Vize Airbusu přepravovat cestující letadly poháněnými pomocí elektřiny dostává jasnější obrysy. Firma postaví v Pau na jihu Francie továrnu, ve které by měly nejpozději od roku 2018 vznikat dvoumístné elektrolety. Časem chce Airbus vyrábět i mnohem větší letouny na elektřinu.

Jako první chce divize Airbusu Voltair zákazníkům nabídnout dvoumístné letadlo E-Fan 2.0 určené hlavně pro letecké školy. Stroj dokáže překonat rychlost dvě stě kilometrů za hodinu a na jedno nabití vydrží ve vzduchu až hodinu.

Výroba by se měla rozběhnout na konci roku 2017 nebo na začátku roku 2018. Voltair chce nejprve vyrábět pět letadel ročně, do roku 2025 chce ale tempo zvýšit až na osmdesát strojů předaných zákazníkům. Cena letadla by se měla pohybovat mezi 150 a 200 tisíc eur. E-Fan 2.0 by měl být prvním elektroletem certifikovaným podle běžných mezinárodních standardů.

V roce 2019 Airbus slibuje představit mnohem univerzálnější čtyřmístný E-Fan 4.0. Ten se bude na rozdíl od menšího sourozence spoléhat vzoru automobilových hybridů na spojení elektromotoru a běžného spalovacího motoru.

Airbus chce výrobou malých letadel získat zkušenosti, které v budoucnu využije u mnohem větších projektů, uvedl technický šéf firmy Jean Botti. Evropský letecký obr už dříve oznámil, že do roku 2050 hodlá proměnit ve skutečnost koncept hybridního regionálního letadla pro 90 cestujících, který označuje jako E-Thrust.

E-Fan na aerosalonu ve Farnborough

Pau nabízí Airbus Group řadu výhod. Stabilní počasí a menší vytíženost letiště umožní snazší testování letadel, nižší letištní poplatky jej zase zlevní. Letiště je navíc blíže sídlo firmy Daher, která se na vývoji podílí.

Airbus už do vývoje elektrických letadel investoval dvacet milionů eur. Dalších třicet milionů eur poskytly partnerské společnosti, francouzská vláda a regionální vláda Akvitánie.