Automobilky hledí s nadějí ke slibnému íránskému trhu

Před sankcemi. Státní automobilka Iran Khodro představila v únoru 2010 v Íránu vyráběnou verzi
Peugeotu 207 nazvanou 207i.

Před sankcemi. Státní automobilka Iran Khodro představila v únoru 2010 v Íránu vyráběnou verzi Peugeotu 207 nazvanou 207i. Zdroj: profimedia

Jaroslav Matějka
Zrušení sankcí vůči Íránu nabudilo světové automobilky. Téměř osmdesátimilionová země je považována za jeden z nejslibnějších „nedotčených“ automobilových trhů.

Dominantní íránští výrobci, Iran Khodro a SAIPA, před uvalením sankcí úzce spolupracovali s Renaultem, Peugeotem, Kiou, čínským Chery a několika dalšími zahraničními výrobci. Ovšem restrikce uvalené na íránskou teokracii v posledních čtyřech letech zasáhly nejen je, ale i celý místní automobilový průmysl.

„Nyní mají ohromný zájem o nové technologie. Chtějí být schopni vyrábět všechny komponenty v Íránu, chtějí produkovat celé vozy. Následně je chtějí exportovat do jiných zemí,“ řekla Stephanie Vigierová, analytička poradenské firmy IHS.

A věci se už daly do pohybu. Daimler před několika dny oznámil, že podepsal smlouvu o smlouvě budoucí s joint venture partnerem Iran Khodro Diesel a skupinou Mammut.

Jako doma

Zvlášť francouzské firmy se kdysi cítily v islámské zemi jako doma. „Renault plánuje mnohem masivnější přítomnost v Íránu než dříve,“ řekl šéf automobilky Carlos Ghosn na Světovém ekonomickém fóru ve švýcarském Davosu. Podle něho místní trh může rychle vzrůst o více než padesát procent.

Renault pozastavil všechny svoje aktivity v Íránu před třemi lety a „zamrzlo“ mu tam 514 milionů eur. Nyní chce tyto prostředky použít k novému rozjezdu. Hodlá v zemi vyrábět 400 tisíc aut v roce 2020.

Do Íránu se chce vrátit i jeho rival PSA/Peugeot Citroën. Ten tam kdysi prodával 458 tisíc vozů ročně, měl téměř třicetiprocentní tržní podíl. I on před časem zastavil dodávky do země na nátlak tehdejšího partnera GM.

Produkce aut v ÍránuProdukce aut v Íránu | Zdroj: E15

I Němci

„Je pořád ještě brzy říci, s kterým vozem vstoupíme na íránský trh, ale vidíme tam ohromný potenciál,“ řekl Heinz-Jakob Neusser z Volkswagenu. Narážel tak na to, že VW nemá vhodný vůz pro rozvojové trhy. Jinak hovořil Frank Welsch za Škodu. „Právě tohle je trh, kde se můžeme velmi dobře uplatnit.“

Nejnověji ohlásilo záměr vstoupit do Íránu také Audi, pro něž to bude premiéra. Vidí tam „rostoucí potenciál“ pro luxusní vozy. Jeho představitelé jsou nyní v zemi. BMW je zdrženlivější. Jeho mluvčí řekl, že vše „bude záviset na politickém a ekonomickém rozvoji země“.

Německé firmy jsou připraveny exportovat do Íránu zboží v hodnotě 10 miliard eur podle německé obchodní komory působící v Íránu.

Znovu mezi největší?

Loni z íránských výrobních linek sjelo o něco více nových osobních a lehkých užitkových aut než v roce předešlém. Bylo jich kolem jednoho milionu a byly zhotoveny povětšinou z předpřipravených kitů.

To by se ale mělo nyní výrazně změnit. Zvláště poté, co se zřítil trh v Rusku a „zamrzl“ ten čínský. Už brzy by se tak produkce v zemi mohla dostat na úroveň z roku 2011. Tehdy dosáhla 1,65 milionu a Írán zaujímal pozici třináctého největšího světového výrobce aut.

Autor je spolupracovníkem redakce

Írán hladově vyhlíží Evropany. Poslední uzavřená velká ekonomika se otvírá světu

Írán se může stát regionální velmocí, Saúdové jsou v defenzivě