Bombardier vyzývá Airbus a Boeing, výsledek rozhodne o jeho budoucnosti

Výroba a testování Bombardieru CS100 pro aerolinky Swiss

Výroba a testování Bombardieru CS100 pro aerolinky Swiss Zdroj: Bombardier

Výroba a testování Bombardieru CS100 pro aerolinky Swiss
Výroba a testování Bombardieru CS100 pro aerolinky Swiss
Výroba a testování Bombardieru CS100 pro aerolinky Swiss
Výroba a testování Bombardieru CS100 pro aerolinky Swiss
Výroba a testování Bombardieru CS100 pro aerolinky Swiss
11
Fotogalerie
Po mnohaletém vývoji, který jej málem přivedl ke krachu, může kanadský Bombardier konečně zahájit svůj útok na giganty leteckého průmyslu Airbus a Boeing. Firma předala aerolinkám Swiss první vyrobený letoun nové řady CSeries, se kterým chce proniknout na trh nyní ovládaný nejmenšími proudovými letouny dvou světových obrů. Úspěch letadla může Bombardier zachránit, neúspěch pohřbít.

Aerolinky Swiss převzaly první Bombardier CS100 určený pro zákazníky. Letadlo pro 125 cestujících vyrazí na svůj první let v běžném provozu 15. července na trase z Curychu do Paříže. Swiss mají objednávky na dalších čtrnáct CS100 a patnáct prodloužených modelů CS300.

Bombardier zahájil vývoj nového letounu, který by stál nad jeho tehdy největší řadou CRJ, v roce 2004. Cílem bylo nabídnout konkurenta pro regionální proudové letouny brazilského Embraeru a především proniknout na trh vůbec nejprodávanějších letadel, který dlouhá léta ovládají pouze Airbus a Boeing.

Ambiciózní program ale od počátku provázely potíže. V roce 2006 Bombardier oznámil, že po letadle podobného typu není dostatečná poptávka, a vývoj utlumil. Už o rok později ale změnil názor a v roce 2008 oznámil, že C Series má prvního významného zákazníky – německá Lufthansa projevila zájem o 60 letadel. První stroje měla dostat v roce 2013. Tento termín Bombardier v následujících letech několikrát zopakoval.

První přiznání, že vývoj neběží podle předpokladů, přišlo na podzim 2012. Zpoždění, vysvětlené nespecifikovanými problémy s dodavateli, mělo být šest měsíců. Později se z nich staly tři roky.

Opravdová katastrofa přišla předloni, když jednomu z vývojových prototypů explodoval při pozemním testování motor. Program byl pozastaven a Bombardier přišel o řadu objednávek od zákazníků, kteří ztratili trpělivost.

Kvůli tomu a také nákladům na vývoj, který se prodražil o dvě miliardy dolarů, se Bombardier dostal až na pokraj bankrotu. Společnost se dokonce pokusila podíl v programu C Series prodat Airbusu, nakonec ale byla odmítnuta.

Loni na podzim Bombardier odepsal 3,2 miliardy dolarů a požádal kanadskou vládu o pomoc ve výši 350 milionů dolarů. Následně firmě přispěchala na pomoc regionální vláda Québecu, která Bombardieru poslala miliardu dolarů a získala tak podíl 49,5 procenta na programu C Series . „Před rokem jsme měli hodně potíží,“ připustil šéf Bombardieru Alain Bellemare.

Následně se ale na Bombardier usmálo štěstí i v podobě velkých objednávek od Air Canada a Delta Air Lines. „Air Canada nám daly impulz, Québec nám dal impulz a Delta to jen potvrdila,“ prohlásil Bellemare. Dodal, že firma má nyní na C Series celkem tři sta závazných i nezávazných objednávek. Další by mohla oznámit na blížícím se aerosalonu v britském Farnborough.

Bombardier C Series
Bombardier CS100Bombardier CS300
Počet cestujících108 až 133130 až 160
Nejvyšší cestovní rychlost871km/h
Dostup12 497 metrů
Dolet5741 kilometrů6112 kilometrů

Bombardier slibuje, že jeho nový letoun nabízí podstatně modernější technologie a tím pádem úspornější provoz, než poslední verze Airbusu A319 nebo Boeingu 737-700. Chlubí se také tím, že ve srovnání s rivaly, kteří vycházejí z letadel navržených před několika desetiletími, nabízí mnohem širší sedadla.

Finanční potíže Bombardieru ale ještě nejsou u konce. Dluhy dosahují devíti miliard dolarů a v hotovosti má firma k dispozici jen 3,8 miliardy dolarů. Za posledních 12 měsíců Bombardier vykázal ztrátu přes pět miliard a na dokončení vývoje všech verzí C Series bude potřebovat další dvě miliardy dolarů.

Například poradenská společnost Macroaxis tak odhaduje pravděpodobnost krachu firmy na 75 procent, přičemž hodnoty nad 90 procent znamenají téměř jistý bankrot během dvou let. Bombardier proto pokračuje ve vyjednávání o federální podpoře. „S Ottawou stále debatujeme. Snad dosáhneme dohody, která bude vítězstvím pro obě strany,“ dodal Bellemare.