Boom vinylů i loni táhl české producenty, mezi umělci je o ně zájem

Vinylová deska

Vinylová deska Zdroj: Pixabay.com

Pokračující a stále rostoucí zájem o klasické vinyly výrazně pomáhá i dvěma tuzemským producentům, pro něž jsou černé desky hlavním byznysem. Jeden z největších výrobců gramofonových desek na světě GZ Media v Loděnicích i výrobce gramofonů SEV Litovel tak za loňský rok hlásí nárůst produkce.

„Důvodů k růstu je několik. Vinylová deska se stává populárnější i u mladé generace fanoušků hudby, kteří se chtějí vymezit proti mainstreamu digitálního stahování hudby na internetu. Vinyl se opět stává „in“, hodně se o něm mluví, rozšířil se prodej gramofonů a téměř každý umělec, který se na hudebním trhu prosadil, požaduje pro nové album i výrobu gramodesek,“ říká obchodní ředitel GZ Media Michal Němec.

I kvůli tomu firma loni zvýšila výrobu o téměř třetinu na osmnáct milionů včetně alb světových hvězd jako Eric Clapton nebo U2. Podle Němce jich mohlo být ještě více, ale kvůli loňským vedrům musela na čas omezit provoz a navíc se stále potýká s nedostatkem zaměstnanců.

Letos jsou plány ještě optimističtější a firma počítá s nárůstem produkce o téměř dvě pětiny na 25 milionů. „Navíc budeme v létě otevírat novou lisovnu v Kanadě k posílení obsluhy severoamerického kontinentu,“ dodal Němec. Tržby firmy by tak měly letos stoupnout o sedm procent z loňských zhruba 2,3 miliardy.

Zájem o gramofony

Boomu zájmu o klasické desky využívá i SEV Litovel, který loni vyrobil a prodal 111 tisíc kusů gramofonů. „Od roku 2010 prodej roste každoročně o patnáct až dvacet procent. Za nárůstem prodeje je samozřejmě stále větší počet vydávané hudby na vinylových deskách a postupný odchod od CD,“ řekl deníku E15 ředitel firmy Jiří Mencl.

I proto očekává nárůst výroby v letošním roce. „Struktura námi vyráběných gramofonů je velmi široká. Vyrábíme od levných typů až po dražší. Poptávka se ale zvyšuje v celém výrobním sortimentu,“ dodal. Data o prodeji dlouhohrajících desek jsou již známa například pro hlavní americký trh.

Počet prodaných alb stoupl podle americké asociace nahrávacího průmyslu RIAA o 28 procent na 16,9 milionu kusů, tržby pak o téměř třetinu na 416 milionů dolarů. Ty tak byly nejvyšší od roku 1989. Prodej CD na americkém trhu naopak klesl o čtrnáct procent na 123 milionů. Nárůst prodejů ale zaznamenala i tuzemská síť Bontonland. Loni prodejní regály opustilo asi 30 tisíc vinylových alb, meziročně o padesát procent více.