Bosch věděl o emisním podvodu, po Volkswagenu za to chtěl peníze

Firma Bosch zvýšila tržby na nový rekord.

Firma Bosch zvýšila tržby na nový rekord. Zdroj: Siebert Martin/Euro

V minulém měsíci se ve světových médiích objevily spekulace, že německá průmyslová společnost Bosch věděla o podvádění s hodnotami emisí, které měl v režii Volkswagen. V rámci soudního sporu, který s oběma firmami vedou vlastníci postižených vozidel, však nyní vyplouvají na veřejnost další detaily dohody mezi Boschem a VW.

Ty vyplývají z konverzace, která se mezi oběma společnostmi započala před více než dekádou, tedy v době, kdy Bosch pracoval na vývoji takzvaného zařízení akustikfunktion. Tento výraz se mezi odborníky používá pro součástku, která ovlivní chování vozidla v průběhu jeho testování, v běžném provozu se však vypne nebo zapne. Podobně Volkswagen upravoval chování svých aut, která při testování emisí dosáhla tabulkových hodnot, v reálu je však značně překračovala.

Podle informací, které v minulých dnech odtajnil americký soud, žádal Bosch před osmi lety po Volkswagenu za vývoj podvodného zařízení finanční kompenzace. Ty vysvětloval především tím, že za používání nepovoleného zařízení nese částečnou zodpovědnost. Ačkoliv VW s odškodněním nesouhlasil, Bosch dodával potřebný software pro koncern následujících sedm let, až do roku 2015. V září téhož roku pak informace o podvodu s emisemi uveřejnila Agentura pro životní prostředí (EPA).

Odtajněné dokumenty však sahají až do roku 2005, kdy zástupce Volkswagenu kontaktoval vývojové oddělení Bosch. S ním tehdy konzultoval parametry podvodného zařízení, které měly být na míru ušity americkým emisním limitům. O dva roky později, v březnu 2007, Bosch Volkswagen vyzval, aby v dokumentech pro americký trh blíže nespecifikoval funkci palivového čerpadla, zároveň požadoval, aby jméno společnosti Bosch nebylo v oficiálních materiálech zmíněno. Na to Volkswagen podle soudních spisů reagoval kladně.

V žalobě, kterou na Bosch podali majitelé vozů Volkswagen, zmiňují především to, že společnost dlouhodobě mátla americké úřady a neposkytovala jim veškeré údaje, které měla o emisním skandálu Volkswagenu. To dokazuje také fakt, že zaměstnanci americké pobočky Bosch žádali o pomoc své kolegy v německé centrále. V e-mailech konzultovali, jak se dále vyhýbat nepříjemným otázkám vyšetřovatelů.

Poškození zákazníci nyní žádají odškodnění také od společnosti Bosch, které by mělo být nezávislé na částce vyplacené Volkswagenem. Ten si na nápravu emisního skandálu ve svém účetnictví vyhradil 14,7 miliardy eur, které poputují zákazníkům, prodejcům, 44 americkým státům a vládě USA. O odškodnění v současnosti bojují také majitelé postižených vozů z Evropy, podle statistik by jich mohlo být až jedenát milionů.