Brusel chce dobíječky elektromobilů v každém novém domě. Distribuce elektřiny může zdražit

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: CC BY SA 2.0: Kārlis Dambrāns via Flickr

Japonský elektromobil GLM G4
Ekologicky. Na autosalonu zaměřenémna nové technologie se mimo jinéprezentuje také prototyp prvníhoryzího elektromobilu značkyŠkoda postaveného na báziOctavie.
Magazín E15 Premium Energie Česka
dobíječka Tesla
dobíječka Tesla
6
Fotogalerie

Brusel žádá, aby nové a rekonstruované domy byly povinně připraveny na možnou instalaci dobíječek elektromobilů. Distributoři tak budou muset posílit sítě.

Nová pravidla pro novostavby a rekonstruované budovy, jak je navrhuje Evropská komise v novele směrnice o energetické náročnosti budov, nejspíš zamotá hlavu provozovatelům distribučních sítí elektřiny.

Komise požaduje, aby ve všech nových bytových domech a v domech, které prošly velkou rekonstrukcí a mají více než deset garážových stání, jejich majitelé vybavili každé parkovací místo kabely pro pozdější připojení dobíječky elektromobilů. Stejný požadavek se má týkat také nebytových domů. Členské státy s tím ve svém stanovisku přijatém v červnu souhlasily.

Komise si od svého opatření slibuje masové rozšíření dobíjecí infrastruktury. Odhaduje, že jen v novostavbách a rekonstruovaných budovách by tak mohly vzniknout až tři miliony dobíjecích míst. Úředníci se však nezabývali tím, jak se směrnice podepíše na distribučních sítích. V okamžiku připojení domu do sítě musejí mít dostatečnou kapacitu, aby možné budoucí dobíjení zvládly.

„Vycházíme z toho, že v bytových domech budou jen pomalunabíjecí systémy. Distribuční síť by pak měla být zhruba dvakrát až třikrát robustnější. Spotřeba elektřiny takového domu by vzrostla zhruba čtyřnásobně,“ uvádí člen představenstva ČEZ Distribuce Pavel Šolc.

Směrnici, jež by měla platit po roce 2020, musí ještě schválit Evropský parlament a Rada EU. Potíž spočívá v tom, že povinná má být jen příprava elektroinstalace v garážích. Nikde není uvedeno, že se ke stáním musí v určité době připojit nabíječka. Může se tak snadno stát, že distributor bude muset investovat do posílení sítě, ale v domech nakonec desítky tisíc dobíječek nebudou.

Zbytečně vynaložené náklady by pak platili všichni spotřebitelé v distribučních poplatcích. Například jen v Praze se podle serveru CenovaMapa.org postavilo za čtyři roky v 1116 bytových domech 40 522 bytů včetně zhruba stejného počtu garážových stání.

Distributoři už přemýšlejí, jak náklady snížit. „Jsme přesvědčeni, že vhodným způsobem řízení nabíjení, aby se všechna auta nenabíjela ve stejný čas, je možné dosáhnout významné optimalizace sítě. I relativně mírné přizpůsobení nabíjecího výkonu vede k významnému snížení požadavků na distribuční síť,“ míní Stanislav Votruba z PRE Distribuce.

V některých územích by ze začátku stačilo využít rezervy v dosavadní síti, které by investice odsunuly v čase, až se budou v místě stavět další domy.

Více o energetice čtěte v magazínu E15 Premium. Objednávejte zde >>>

Video placeholde
Magazín E15 Premium Energie Česka • E15