Češi a motorky: prodejům vládnou skútry a silné stroje

Harley Davidson svým městským modelem Street 750 cílí i na ženskou klientelu. V Česku se mu to daří.

Harley Davidson svým městským modelem Street 750 cílí i na ženskou klientelu. V Česku se mu to daří. Zdroj: Harley Davidson

Prodeje nových motocyklů za prvních deset měsíců roku stouply jen mírně. Česko tak má zatím daleko k tomu, aby se o něm hovořilo jako o zemi motorek a skútrů.

Od ledna do října se v Česku prodalo necelých 16 tisíc nových motocyklů. To je skromný růst o 5,3 procenta. Zvlášť patrné je to při srovnání s ostatními kategoriemi.

Podle Svazu dovozců automobilů si osobní automobily zatím meziročně polepšily o 19,7 procenta, lehké užitkové vozy o 29,6 procenta, nákladní automobily o 14,9 procenta a autobusy dokonce o 37,3 procenta. Motocykly a skútry tak dosáhly podprůměrného výsledku. Prodejci jsou přesto spíše spokojeni.

I za milion

„Pro nás je relevantní pouze část trhu, a to kategorie nad 500 ccm, motocykly o nižším zdvihovém objemu nemáme ve svém portfoliu. U silných strojů došlo k vysokému růstu prodejů, meziročně se prodalo o 20 procent motocyklů více než v předchozím roce,“ řekl Petr König, manažer BMW Motorrad CZ.

Podobně hovořil i Martin Heřmanský, ředitel divize Harley-Davidson pro střední a východní Evropu: „V roce 2008, těsně předtím, než v ČR vzniklo zastoupení Harley-Davidson pro střední a východní Evropu, dosáhly prodeje našich motocyklů na českém trhu historického vrcholu. Pak udeřila ekonomická krize a my jsme zaznamenali propad. Od té doby naše prodeje každoročně opět rostly. A v letošním roce se k historickým číslům z roku 2008 velmi přiblížíme.“ Obě značky vládnou nejsilnější kubatuře nad 800 ccm, v níž se prodávají stroje i za 800 tisíc či milion korun – například BMW K 1600 GTL Exclusive nebo Harley-Davidson speciální limitované série CVO.

Český zákazník

Jaký je český motorkář? „Je velmi náročný a vyžaduje perfektní služby. Co se týče modelů, z naší nabídky kralují prodejům velká cestovní endura a motocykly cestovní. Dále roste zájem zejména o sportovní motocykly a motocykly kategorie naked,“ uvedl König.

Nejúspěšnější značky (podle registrací za leden až říjen 2015)
ZnačkaPočet prodaných kusůPodíl (v %)
Honda 2416 15,12
Maxon 1702 10,65
Yamaha 956 5,98
CF Moto 622 3,89
Piaggio 586 3,67

V Harley-Davidson evidují zajímavý trend, jímž je rostoucí zájem žen. „Motocykly si u nás kupují zákazníci všech věkových kategorií, ti kolem 40 let jsou zastoupeni častěji. Všechny spojuje vášeň ke značce. Tu objevují čím dál více ženy, už registrujeme jejich dvouciferný podíl na celkovém čísle všech zákazníků. Jedním z důvodů bylo nedávné uvedení „entry“ modelu Street 750. Ten je oblíben díky svým parametrům, ceně a výborné ovladatelnosti ve městě,“ řekl Heřmanský. Stroj se dá pořídit za méně než 200 tisíc korun.

Čínská láce

Na opačném pólu, v nejslabších kategoriích, opět rozhodovala pořizovací cena. Nebylo proto divu, že je opět ovládly čínské stroje. Na špici byla značka Maxon, celkově druhá nejúspěšnější na hustě obsazeném tuzemském trhu, na němž působí více než sto značek.

Skútry Peugeotu musejí svádět boj s levnou čínskou konkurencí.Skútry Peugeotu musejí svádět boj s levnou čínskou konkurencí. | PeugeotSkútry Peugeotu musejí svádět boj s levnou čínskou konkurencí.

„V segmentu malých motocyklů je pro klienty často rozhodujícím kritériem cena. Strategií značky Peugeot ovšem není konkurovat čínským výrobcům nízkou cenou,“ komentoval výsledky Jiří Jurčík, zástupce francouzské firmy Peugeot Scooters v České republice. Například skútr New Vivacity 125 od Peugeotu stojí 54 tisíc korun. To čínský Maxon Scuola je k dostání za poloviční peníze.

Registrace podle tříd (leden až říjen 2015)
ZnačkaPočet prodaných kusůPodíl (v %)
nezařazeno 2082 13,03
do 50 ccm 1084 6,79
do 125 ccm 7452 46,65
do 350 ccm 822 5,15
do 500 ccm 336 2,1
do 800 ccm 1190 7,45
nad 800 ccm 1592 9,97
jiné 1416 8,86
celkem15 974

Loni kartami zamíchala nová legislativa, která umožnila motoristům s řidičským průkazem na osobní vozidla řídit skútry do 125 ccm. Zájem o ně prudce stoupl. Letos trend pokračuje. Prodejům tak dominují motocykly a skútry do 125 ccm, získaly téměř 47 procent trhu. Celkovou jedničkou se stala opět japonská Honda, byť oproti loňsku ztratila.

Jawa na chvostu

Ani nárůst prodejů nových strojů nezměnil mnoho na skutečnosti, že motocykly u nás stále patří k nejstarším v Evropě. Celkově je v Česku registrováno mírně přes milion motocyklů a mopedů. Jejich průměrný věk je alarmujících 32,8 roku. Stáří let jich převyšuje více než 80 procent.

Na silnicích v Česku tak lze potkat i dvacetileté a starší čezety a jawy. První značka už u nás výrobu přitom dávno ukončila, druhá pokračuje. Ovšem její výsledky ani letos nebyly dvakrát přesvědčivé. Jediný domácí výrobce motocyklů od ledna do října prodal podle SDA v Česku 55 motorek a patřilo mu 0,3 procenta tuzemského trhu.

Domácí Jawa má v nabídce i silné kubatury. Ani model
660 však nic nemění na neradostných prodejních výsledcíchDomácí Jawa má v nabídce i silné kubatury. Ani model 660 však nic nemění na neradostných prodejních výsledcích | JawaDomácí Jawa má v nabídce i silné kubatury. Ani model 660 však nic nemění na neradostných prodejních výsledcích

Autor je spolupracovníkem redakce